پنج درصد از اراضی کشاورزی موقوفه هستند/تدوین واجرای شاخص های ارتقا بهره وری موقوفات کشور

معاون بهره وری اقتصادی موقوفات و بقاع متبرکه سازمان اوقاف گفت: 28 درصد رقبات موقوفات کشورکاربری کشاورزی دارند.

به گزارش حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛همایش جایگاه کشاورزی دانش بنیان در اقتصاد مقاومتی؛ با رویکردبهره برداری پایدار و اقتصادی موقوفات کشاورزی صبح امروز پنج شنبه با حضور مسئولان سازمان اوقاف و امور خیریه و اساتید و متخصصان دانشگاهی در هتل ارم برگزار شد.

مهندس عباسعلی جعفری؛ معاون بهره وری اقتصادی موقوفات و بقاع متبرکه سازمان اوقاف درباره تعداد رقبات ثبت شده در سامانه جامع موقوفات اظهار کرد: 1 میلیون و 338 هزار رقبه در این سامانه به ثبت رسیده است.

وی افزود: 72 درصد این رقبات یعنی 969 هزار رقبه متصرفی است یعنی متولی سازمان اوقاف است و 25 درصد این رقبات یعنی 340 هزار رقبه غیر متصرفی و 3 درصد رقبات یعنی 12000 رقبه اشتراکی هستند.

معاون بهره وری اقتصادی موقوفات و بقاع متبرکه سازمان اوقاف با بیان اینکه 88 درصد رقبات یعنی 858 هزار رقبه منفعتی و دارای درآمد هستند، تصریح کرد: 111 هزار رقبه انتفاعی یعنی در ابعاد مختلف در خدمت مردم و جامعه هستند.

جعفری اضافه کرد: 28 درصد رقبات یعنی 237 هزار رقبه کاربرد کشاورزی دارند و مساحت تقریبی این رقبات 880 هزار هکتار است که 5 درصد زمین های کشاورزی کشور است.
وی با اشاره به اینکه 95 درصد رقبات کشاورزی به مستاجر واگذار شده و استفاده از 5 درصد رقبات کشاورزی امکان پذیر است، تاکید کرد: 75 درصد رقبات کشاورزی فاقد آب هستند. که برای احیای این زمین ها اب لازم تهیه شود.

معاون بهره وری اقتصادی موقوفات بقاع متبرکه سازمان اوقاف افزود: 70 درصد رقبات کشاورزی هم در 9 استان خراسان رضوی و جنوبی، فارس، مازندران، یزد، اصفهان، مرکزی، تهران و آذربایجان غربی واقع شده است.

جعفری درباره فعالیت های معاونت بهره وری اقتصادی موقوفات و بقاع متبرکه در هشت سال اخیر خاطرنشان کرد: از سال 89 با سرمایه گذاری انجام شده برای احیا وتوسعه موقوفات رقبات جدیدی را ایجاد کردیم یعنی تکثیر رقبه صورت گرفت.

وی درباره تدوین شاخص های بهره وری در سازمان اوقاف گفت: در 16 حوزه کاری 76 شاخصه تدوین و به تصویب رسیده است.

معاون بهره وری اقتصادی موقوفات و بقاع متبرکه سازمان اوقاف تاکید کرد: پروژه اطلاعات مکانی و اطلاعات توصیفی را از سال 92 اجرا کردیم بطوریکه 40 درصد موقوفات را در Gis بررسی کردیم.

جعفری درباره اجارات رقبات یادآور شد: 850 هزار رقبه برای اخذ اجاره مشخص و نرخ اجارات بروزرسانی شد.

وی بر ضرورت ایجاد شناسنامه جامع و اطلس موقوفات کشور با دسته بندی اقتصادی و بهره مندی موقوفات تاکید کرد و گفت: باید برای تمام رقبات، برنامه ریزی های بلند مدت و کوتاه مدت درآمدزایی انجام شود.

معاون بهره وری اقتصادی موقوفات و بقاع متبرکه سازمان اوقاف با اشاره به راه اندازی شورای احیای موقوفات در سازمان اوقاف افزود: ارائه نظرات در این همایش باید در کارگروه ها به فعالیت اجرایی تبدیل شود.

جعفری خاطرنشان کرد: حراست از موقوفات در ابعاد مختلف، عمران و آبادانی موقوفات و مدیریت بهینه و بهره وری موقوفات از مطالبات مقام معظم رهبری است.

انتهای پیام/

برچسب ها: اوقاف ، سازمان ، وقف ، معاون
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار