ساخت مرکزکشت بافت؛

حمایت از ساخت مرکز کشت‌بافت جهاد دانشگاهی در لرستان

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی لرستان گفت: از احداث مرکز کشت‌بافت توسط جهاد دانشگاهی در استان حمایت می‌کنیم.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از لرستان؛ اسفندیار حسنی‌مقدم مدیر باغبانی جهاد کشاورزی لرستان اظهار کرد: روز گذشته جلسه ستاد عالی گیاهان دارویی استان در راستای بررسی راهکار‌های توسعه صنعت گیاهان دارویی با حضور دکتر پیمان یوسفی آذر، مشاورز وزیر جهاد کشاورزی و مجری طرح ملی گیاهان دارویی برگزار شد.

وی اضافه کرد: ریاست این ستاد در استان به عهده استاندار و معاونین وی بوده و اعضای آن فعالین بخش خصوصی در زمینه گیاهان دارویی، مراکز آموزشی و تحقیقاتی و دولتی هستند که امیدواریم به صورت مستمر و پایدار جلسات آن برگزار شود.

حسنی‌مقدم با بیان اینکه سازمان جهاد کشاورزی در زمینه کشت و توسعه گیاهان دارویی فعالیت دارد، افزود: در استان نزدیک به ۲۰۰۰ گونه گیاهان دارویی شناسایی و بالای ۳۰۰ خاصیت دارویی آن‌ها مشخص شده است.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی لرستان خاطرنشان کرد: در استان تقریباً ۷۵۰ هکتار سطح زیر کشت انواع گیاهان دارویی بوده که حدود ۳۷۰۰ تن محصول از آن‌ها برداشت می‌شود عمده این گیاهان شامل زیره، رازیانه، موسیر، مرزه خوزستانی، مورد، به‌لیمو، آویشن و زعفران هستند.

وی بیان کرد: کشت گیاهان دارویی توجیه اقتصادی دارد چراکه نیاز به سرمایه‌گذاری زیادی نیست و به طور متوسط برای هر هکتار ۱۰ تا ۲۰ میلیون تومان هزینه می‌شود. اکثریت این گیاهان چند ساله بوده و برای هفت تا هشت سال می‌توان از آن‌ها برداشت کرد.

حسنی‌مقدم ادامه داد: همچنین هر هکتار بین ۳۰ تا ۶۰ میلیون تومان درآمد اقتصادی دارد برای همین توجیه خوبی داشته و می‌توان روی اشتغالزایی آن حساب کرد.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی لرستان گفت: به عنوان متولی بخش کشاورزی به دنبال توسعه این صنعت هستیم و قرار است امسال حدود هزار هکتار انواع گیاهان دارویی را در استان کشت کنیم چراکه تقریباً به ازای هر هکتار برای پنج نفر به صورت مستقیم اشتغالزایی می‌شود. در سازمان پیگیر هستیم بخشی از نهاده‌ها را تأمین کرده و تسهیلات با سود پایین به کشاورز پرداخت کنیم تا بتوان مشکلات آن‌ها را تا به بهره‌برداری رسیدن اقتصادی کشت به حداقل برسانیم.

این مقام مسئول به موضوع بازار فروش گیاهان دارویی نیز اشاره کرد و ادامه داد: صنعت گیاهان دارویی یک زنجیره بوده که باید تکمیل شود؛ در همین راستا بحث جمع‌آوری، شناسایی و اهلی کردن آن‌ها نیز با کاشت ۳۰۰ گونه طی پنج سال در باغ گیاه‌شناسی زاگرس در دست اقدام است تا به حفظ ذخایر ژنتیکی نیز کمک شود.

حسنی‌مقدم تصریح کرد: در ادامه زنجیره تولید گیاهان دارویی باید بحث فرآوری و تولید دارو از این گیاهان نیز جهت بالا بردن ارزش افزوده و بهبود سلامت جامعه مدنظر قرار گیرد و در همین راستا سازمان صنعت، معدن و تجارت، دانشگاه علوم پزشکی و بخش خصوصی باید همکاری بیشتری داشته باشند تا این زنجیره کامل شود.

وی گفت: شناسایی، کاشت، اهلی کردن و ایجاد صنایع داروسازی باید به صورت کامل مدنظر قرار گیرد که امیدواریم جلسات ستاد به صورت مستمر برگزار شود تا این مهم تحقق یابد.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی در ادامه با بیان اینکه جهاد دانشگاهی واحد لرستان مجموعه‌ای ساعی، فعال و توانمند عنوان کرد که سیاست‌های خوبی در پیش گرفته است، افزود: این نهاد در استان کشت و اهلی کردن گیاهان دارویی را نیز پیگیری کرده و هم اکنون در مجتمع تحقیقاتی بام لرستان گل رز شاخه بریده تولید می‌کند که از جمله اقدامات مؤثر تحقیقاتی و آموزشی است.

حسنی‌مقدم اظهار کرد: قرار است جهاد دانشگاهی در زمینه کشت‌بافت نیز در این مجتمع فعالیت کند که برای احداث این مرکز حتماً حمایت‌های خود را خواهیم داشت و مجوز‌های لازم را صادر می‌کنیم.

انتهای پیام/م

از ساخت مرکز کشت‌بافت جهاد دانشگاهی در لرستان حمایت می‌کنیم

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.