صدور دستور بازداشت ۲۱۶ نفر در ترکیه به اتهام دست داشتن در کودتای نافرجام

مقامات ترکیه دستور بازداشت ۲۱۶ نفر دیگر را در ارتباط با کودتای نافرجام در این کشور صادر کردند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ به نقل از رویترز، خبرگزاری آناتولی اعلام کرد مقامات ترکیه ای روز چهارشنبه حکم بازداشت 216 نفر، از جمله کارکنان پیشین وزارت اقتصاد و دارایی، را به اتهام دست داشتن در کودتای نافرجام سال گذشته صادر کردند.

بر اساس اعلام این خبرگزاری، تاکنون 17 نفر از کارکنان پیشین وزارت اقتصاد و دارایی ترکیه دستگیری شده اند که حکم بازداشت 65 نفر دیگر نیز به اتهام ارتباط با شبکه گولن و دست داشتن در کودتا صادر شده است.

به طور جداگانه طی چندین عملیات دیگر، در 40 استان ترکیه روحانیانی که متهم به دست داشتن در کودتا و تبلیغ برای گسترش شبکه اعضای مرتبط با فتح الله گولن بودند، دستگیر شدند. به گفته مقامات این روحانیان سعی داشتند افرادی را که در استخدام نیروهای نظامی ترکیه بودند به عضویت شبکه گولن درآورند.

آنکارا فتح الله گولن را عامل اصلی کودتای 15 ژوئیه سال گذشته در ترکیه می داند و بارها از آمریکا خواسته است وی را برای محاکمه تحویل دهد. با این حال گولن تمامی اتهامات مطرح شده در خصوص طراحی کودتای نافرجام ترکیه را انکار کرده است.

در پی کودتای نافرجام در ترکیه بیش از 50 هزار نفر دستگیر و در انتظار محاکمه هستند. حدود 150 هزار نفر دیگر نیز از بخش های نظامی، دولتی و خصوصی اخراج یا معلق از خدمت شده اند.

اقدامات آنکارا در خصوص دستگیری، بازداشت و اخراج افراد متهم به دست داشتن در کودتا با مخالفت های گسترده گروه های حقوق بشری و همچنین هم پیمانان غربی ترکیه مواجه شده است. آنها معتقدند رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، از این فرصت برای سرکوب و مقابله با هرگونه اختلاف نظر سوء استفاده کرده است.

با این حال، دولت ترکیه این اقدامات را برای مقابله با تهدیدات ناشی از کودتای نظامی در این کشور ضروری می داند. در کودتای نافرجام ترکیه 240 نفر کشته شدند.

 

انتهای پیام/

صدور دستور بازداشت ۲۱۶ نفر مرتبط با کودتای نافرجام ترکیه

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار