سخنگوی سازمان انرژی اتمی در اصفهان:

ایمنی در زمینه تاسیسات هسته ای مورد توجه قرار گیرد/ امکان نقض برجام وجود ندارد

معاون امور بین الملل و حقوقی سازمان انرژی اتمی گفت: دو کارگروه در حوزه ایمنی ایجاد شده است و باید ایمنی در زمینه تاسیسات هسته ای مورد توجه قرار گیرد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان؛ بهروز کمالوندی در سومین سمینار سطح بالای همکاری‌های بین المللی ایران و اتحادیه اروپا که در هتل عباسی اصفهان در حال برگزاری است، با اشاره به اینکه پیشنهاد برگزاری این سمینار از سوی دو طرف به تایید رسید و در نهایت در اصفهان برگزار شد، گفت: در این سیمنار چشم انداز همکاری های هسته ای مورد بررسی قرار می گیرد.

وی ادامه داد: در یک برجام موفق همه باید در فرآیند همکاری کنند و رسیدن به چشم انداز مشخص در گرو تصویری روشن از ایران و جهان است.

معاون امور بین الملل و حقوقی سازمان انرژی اتمی افزود: دو کارگروه در حوزه ایمنی ایجاد شده است و باید ایمنی در زمینه تاسیسات هسته ای مورد توجه قرار گیرد.

 وی ادامه داد:  در بروکسل این سیمنار را داشتیم و باید در این یک سال ارزیابی می کردیم چه قدر به تعهدات پایبندیم و امروز این سیمنار آغاز شد و خانم اشمیت و آقای ایستوری مباحث خوبی را مطرح کردند و ما موضوعاتی را که مطرح کردیم تماما مسائل هسته ای است

 
کمالوندی گفت: همه موضوعات از جمله مسائل امنیتی مطرح شد و به نتایج خوبی رسیدیم و در حوزه ایمنی با نیروگاه بوشهر همکاری شده است.

 
وی افزود: مساله بر جام و اهمیت آن است که به صورت مستقیم و غیر مستقیم بررسی شد و ما پایبند و وفادار هستیم و 9 بار نیز این موضوع از سوی آژانس تایید شده است.  

 
 کمالوندی گفت:  از طرف اتحادیه اروپا 20 میلیون یورو پرداخت شده تا ایمنی هسته ای خود را بالا ببریم.

وی با بیان اینکه این سمینار برگزار می‌شود تا پیوست سوم را در زمینه همکاری هسته‌ای مرور کنیم، افزود: همواره باید چشم به تحولات منطقه‌ای داشته باشیم چون برجام یک راهکار ابتدایی حول محور مسئله هسته‌ای ایران است.

معاون امور بین‌الملل، حقوقی و مجلس سازمان انرژی اتمی ایران اظهار داشت: یک برجام موفق، زمانی است که تعهدات طرفین در آن اجرا شود، در این راستا رویه‌هایی هنوز میان طرفین در حال استمرار و انجام است و در این جا از فعالیت شمار بسیاری از افراد در اتحادیه اروپا و ایران که این اقدامات را انجام می‌دهند، تشکر می‌کنم.

کمالوندی با بیان اینکه حوزه همکاری‌هایی که به‌رسمیت شناخته شده پیرامون پروژه انرژی هسته‌ای است، گفت: اتحادیه اروپا از نقش‌آفرینان در این حوزه به شمار می‌آید و از دانشمندان بسیار مجرب و تاسیسات پیشرفته خود در این راستا بهره می‌برد، به دومین گروه تاکید شده که همکاری با ایران در حوزه انرژی هسته‌ای را پیش ببرند که شامل تعامل با دانشمندان ایرانی در حوزه آیرو اتم،‌ شکافت و گداخت هسته‌ای و اقدامات پزشکی است.

وی افزود: از همکارانم برای برگزاری کارگروه‌های هسته‌ای و بازدید از اتحادیه اروپا تشکر می‌کنم، انتظار داریم در جلسات 2 روز پیش‌رو تعاملات خوبی داشته باشیم، همچنین در در طیف گسترده‌ای از موضوعات مانند نیروگاه بوشهر و تولید ایزوتوپ‌های پایدار و در فردو و شکافت و ایمنی هسته‌ای و ظرفیت‌سازی و تعمیر نگهداری تعامل کرده‌ایم.

معاون امور بین‌الملل، حقوقی و مجلس سازمان انرژی اتمی ایران گفت: علاقه‌مندم تکرار کنم که نخستین اولویت طرفین باید به ماندگاری برجام متمرکز باشد و همانطور که اشاره کردم این تعامل متعلق به جامعه جهانی است، ضروری است که از طریق کوشش‌های جمعی، برجام حفظ شود و تا زمانی که طرفین به متن و روح برجام پایبند بمانند ما نیز پایبند می‌مانیم.

کمالوندی در پاسخ به سوال خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان اصفهان گفت:  به آمریکایی ها به صورت واضح گفتیم که همه وظیفه دارند این جریان را حفظ کنند و اینکه یک کشور به تنهایی برجام را لغو کند امکان پذیر نیست و با تغییر دولت ها در این توافق چنین چیزی قابل قبول نیست و نقض برجام است.ما باید به صورت متحد با اتحادیه اروپا این پیام را به آمریکا برسانیم که امکان نقض برجام وجود ندارد.ما نمی خواهیم همکاری با اتحادیه اروپا را تحت شعاع قرار دهیم و خود سمینار پیام خوبی برای آمریکایی است.هدف ما توسعه صنعت هسته ای و توسعه مراکز تحقیقاتی و علمی است.

کمالوندی یادآور شد: نیروگاه اتمی بوشهر مهمترین نیروگاه ماست و یکی از ایمن ترین نیروگاهها در سطح دنیا است ولی همیشه باید بدانیم که با ایمنی فاصله داریم و باید به این موضوع توجه داشته باشیم.ما بازدیدهایی از نیروگاههای کشورهای غربی داشتیم و خوشبختانه به این نتیجه رسیدیم که نیروگاه ما بسیار ایمن است.

انتهای پیام/س

پرداخت 20 میلیون یورو از طرف اتحادیه اروپا  برای ایمنی هسته ای
 

 
 

 
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.