معاون وزیر امور خارجه در اصفهان:

صادرات نفت خام ایران به اروپا به وضعیت پیش از تحریم‌ها بازگشته است

معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت خارجه گفت: یکی از مهمترین زمینه‌های همکاری بین ایران و اتحادیه اروپا بحث انرژی است البته نفت و گاز نقش بسیار مهمی در این ارتباط بازی می‌کند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان ، دومین سمینار سطح بالای همکاری‌های بین‌المللی بین ایران و اتحادیه اروپا با موضوع «همکاری‌های هسته‌ای؛ پیشرفت‌ها و چشم اندازها» صبح امروز در هتل عباسی اصفهان آغاز به کار کرد.

مهر علیزاده استاندار اصفهان  در آغاز این مراسم گفت: اصفهان به عنوان قطب مهم هسته‌ای ایران مطرح است که کارخانه اورانیوم و تأسیسات هسته‌ای نطنز گواه دیگری از خلاقیت علمی و نبوغ دانشمندان و متخصصان صنعت هسته‌ای ایران زمین به شمار می‌رود.

وی بر اجرای برنامه جامع مشترک تاکید کرد و گفت : با چنین سمینارهایی و تبادل دستاوردها از یک سو و اجرا شدن برجام به عنوان یک سند بین المللی امیدواریم بتوان با هم اندیشی‌های علمی سرفصل جدیدی را در توسعه همه جانبه و احترام به حقوق ملت‌ها و پرهیز از هرگونه افراطی‌گری رقم زد و این رویکرد را جایگزین زبان زور کرد.

 

آغاز به کار دومین سیمنار پیشرفت ها و دستاوردهای هسته ای  در اصفهان

 

عراقچی: برجام توافق مهمی است و ایران به آن پایبند است

سید عباس عراقچی گفت: روز گذشته دور سوم را آغاز کردیم و از مسائل مهم منطقه‌ای شروع کرده و در حوزه‌های اقتصادی از بانکداری، سرمایه‌گذاری و ارتباطات فرهنگی و گردشگری، ارتباطات مردم با مردم، مباحث زیست محیطی و موضوعات مهاجرت و حقوق بشر صحبت کردیم.

 معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت خارجه افزود: این گفت‌وگوها بسیار پر ثمر بود و به فهرستی از موارد و موضوعات رسیده‌ایم که بتواند بخشی از راه را برای همکاری‌های آینده ما فراهم کند، در این راه دستورالعمل ما برجام است. یکی از مهمترین زمینه‌ها بین ایران و اتحادیه اروپا بحث انرژی است البته نفت و گاز نقش بسیار مهمی در این ارتباط بازی می‌‌کند.

عراقچی با بیان اینکه صادرات نفت خام ایران به اروپا به وضعیت پیش از تحریم‌ها بازگشته و ما قراردادهایی با توتال و دیگر کشورها داریم، گفت: خط تازه‌ای از بحث درباره انرژی‌های تجدیدپذیر را پیگیری کردیم و پس از این نیز سمیناری در این حوزه برگزار کردیم.

وی با بیان اینکه بحث استفاده صلح آمیز از انرژی هسته‌ای موضوع سمینار امروز ماست، تصریح کرد: بحث ایمنی هسته‌ای یکی از مهمترین موارد آن برای همکاری ایران و اتحادیه اروپا به‌شمار می‌رود، در ارتباط با پزشکی هسته‌ای نیز بحث‌هایی آغاز شده است.

وی خاطرنشان کرد: در پایان علاقه‌مندم از مواضع اروپایی‌ها در حمایت از برجام تشکر کنم، این توافقی مهمی است که در حال به نتیجه رسیدن است و امیدوارم با همکاری از نتایج این توافق مهم سود ببریم، توافقی که برای همه طرف‌ها مهم است و همه طرف‌ها سعی کرده‌‎‌اند که نسبت به آن پایدار بمانند، بر اساس گزارش آژانس؛ ایران در این مسیر بسیار خوب قدم برداشته و این مسئله بسیار مهمی است که بتوانیم درباره آن صحبت کنیم.

  آغاز به کار دومین سیمنار پیشرفت ها و دستاوردهای هسته ای  در اصفهان

 

معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا:سران اتحادیه اروپا متعهد به اجرای برجام هستند

  در ادامه هلگا اشمید معاون سیاست خارجه اتحادیه اروپا گفت:از میهمان نوازی اصفهانی ها تشکر می کنم و دومین بار است که به  اصفهان سفر می کنم.

هلگرا اشمیت ادامه داد: ما کاملا متعهدیم که تعهدات را با ایران انجام دهیم و بعد از سمینار بروکسل سمینار بسیار موفقیت آمیز بود و آژانس 9 بار گزارش داده که ایران به تعهداتش عمل کرده و جایی برای مذاکره مجدد وجود ندارد،  سران اتحادیه اروپا متعهد به اجرای برجام هستند و این نشان دهنده فرهنگ همکاری است.

وی گفت : اتحادیه اروپا گام های زیادی را برای انرژی هسته ایی برداشته  و توسعه انرژی هسته ایی به خاطر برجام است و این باعث می شود که دانشمندان ایرانی بتوانند تعامل کنند و می توانند پژوهش های جدید را با یکدیگر بررسی کنند. 

وی افزود : امروز در این سمینار این پیام را می دهیم که ایران در منشا قانون گذاریش روند خودش را طی می کند و بعد از شصت و یکمین  نشست، دکتر صالحی عنوان کردند که برای ایمنی هسته ای پیشنهادهایی به مجلس داده  و ما خوشحالیم که ایران در کنواسیون ایمنی هسته ای قرار گرفته است .

 

صادرات نفت خام ایران به اروپا به وضعیت پیش از تحریم‌ها بازگشته است

 

سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران: برجام راهکار بین المللی برای برنامه هسته ای

 همچنین کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران گفت : در ماه مارس جاری در بروکسل سمینار به پایان رسید و نتایج خوبی بین ایران و اتحادیه اروپا مطرح شد و ازسوی طرفین مورد استقبال قرار گرفت . این سمینار موجب همکاری بین المللی هسته ای می شود و برجام یک راهکار بین المللی برای برنامه هسته ای است و نیازمند تعهد بین المللی بین طرفین است .

کمالوندی ادامه داد: اتحادیه اروپا از دستاورد های مجرب بهره می برد و به اتحادیه تاکید شده که با دانشمندان ایرانی در کاربردهای پزشکی همکاری داشته باشد.

 وی ادامه داد: نخستین و اولویت هریک از طرفین باید بر ماندگاری برجام و براساس پیاده سازی تعاملات باشد.   ما همواره بر برجام پایبند بودیم و متاسفانه سیاست های تحریک آمیز آمریکا ، اسراییل و عربستان موجب عدم راهبرد برجام شده و در نتیجه امتناع نهادن دولت ها موجب بحران جدید خواهد شد و باید به فوریت به این مساله پایان داد.

کمالوندی گفت: باید به نقش ثبات بخش ایران و تدبیر در تمام منطقه اهتمام داشت و با چشم پوشی از نقش موثر از تهدید داعش و کشورهایی که موجب عدم ثبات می شوند جلوگیری شود.  باید از خانم موگیرینی و خانم اشمیت و همکارانش برای برگزاری این سمینار و پابندی بر برجام تاکید کرد.

 

صادرات نفت خام ایران به اروپا به وضعیت پیش از تحریم‌ها بازگشته است

 

عضو کمیسیون اتحادیه اروپا: اتحادیه اروپا بزرگترین مصرف کننده انرژی هسته ای

 

همچنین دومینک ریستوری عضو کمسیون اتحادیه اروپا در این مراسم گفت: در زمینه های همکاری باید گفت در اتحادیه اروپا بزرگترین مصرف کننده انرژی هسته ای  در کشور فرانسه هستیم و باید تمام استانداردهای ایمنی را رعایت کنیم .

وی ادامه داد: ما اولین کشور بودیم که در زمینه غنی سازی کار کردیم و اتحادیه اروپا 56 درصد از انرژی های خود را از انرژی هسته ای استفاده می کند و قطعا ایمنی آن مهم است و ما گام های مهمی را در این زمینه برداشتیم.

ریستوری افزود: ما بالاترین صنعت ایمنی را داریم و این یک اصل است و ما خوشحالیم که کار ما با ایران بسیار در حال گسترش است و سرویس های خود را با ایران در ارتباط قرار دادیم که  این نشان از تعهد ما با متخصصان شماست لذا ما از شما دعوت می کنیم در سمینارهای ایمنی هسته ای شرکت کنید.

وی ادامه داد: انرژی هسته ای تخصص بسیاری لازم دارد و ما می توانیم بگوییم اگر با هم همکاری کنیم و این ایده انجام شود گام های بعدی را برداریم. حضور نمایندگان پارلمان ایران نشان می دهد که ایران و اتحادیه به دنبال ایمنی هسته ای است.

 

عضو کمیسیون سیاست خارجی مجلس: بعد از برجام آمانو بر شفافیت کارهای ایران گزارش داد

 

همچنین در ادامه حجت الاسلام ذوالنوری عضو کمسیون سیاست خارجی مجلس گفت: عنوان این سمینار ایران و جهان بعد از برجام است.  قبل از برجام فضای اتهام و بر خلاف واقعیت علیه ایران وجود داشت و بعد از برجام آمانو بر شفافیت کارهای ایران گزارش داد.

وی ادامه داد: چرا پس این همه کشمکش وجود دارد و الان نیز تهدید به پاره کردن برجام دارند و اعلام می کنند تحریم ها را تمدید می کنیم .؟

حجت الاسلام ذو النوری گفت : طبیعتا ایران و اتحادیه اروپا باید تاکید بر حفظ برجام کنند.  ما عضو ام پی تی هستیم و برجام چیز خاصی به ما نداده است و ما حقانیت خود را ثابت کردیم.

وی افزود : زمانی که آمریکا دم از حقوق بشر می زند ولی کودک کشی در یمن صورت می گیرد  این تناقض را آمریکایی ها چطور پاسخ  می دهند؟    ایران اثبات کرد که کارش صلح آمیز است و ما فقط به دنبال انرژی هسته ای نیستیم و در همه بعد های هسته ای فعالیت می کنیم.

 حجت الاسلام ذوالنوری ادامه داد: فضایی مساعد در مجلس برای مشارکت بین المللی ایجاد شده و امروز در بحث انرژی های نو پروژه های جدید مثل ایتر را داریم.ایران  عضویت در ایتر را خواهان است ولی آمریکا مقابله می کند.  این کج روی های آمریکا به نفع آنها نخواهد بود. آنها نباید برجام را به صورت اسمی حفظ کنند ولی متعهد به اجرای برجام نباشند.

انتهای پیام/س

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.