به دلیل توهین به آتاتورک؛

اردوغان: نیروهای خود را از رزمایش ناتو در نروژ خارج کردیم

رئیس جمهور ترکیه اعلام کرد آنکارا ۴۰ نیروی ارتش خود را از رزمایش سازمان پیمان آتلانتیک شمالی در نروژ خارج کرد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری فرانسه، رجب طیب اردوغان -- رئیس جمهور ترکیه -- امروز (جمعه) اعلام کرد آنکارا 40 نیروی ارتش خود را از رزمایش سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در نروژ خارج کرد.

اقدام اردوغان در خارج کردن نیروهای ارتش ترکیه از رزمایش ناتو، جدیدترین مورد از تنش ها میان این کشور و متحدان غربی آن شمرده می شود.

اردوغان در سخنرانی خود خطاب به اعضای حزب حاکم اعلام کرد دستور خروج نیروهای ارتش از این رزمایش را یک روز پس از وقوع حادثه ای صادر کرده است که آن را توهین آمیز می داند.

رییس جمهور ترکیه در این باره گفت این حادثه را که روز پنجشنبه رخ داد، مایه توهین به وی و همچنین مصطفی کمال آتاتورک، بنیانگذار ترکیه نوین می داند.

اردوغان بدون پرداختن به جزئیات این حادثه، اعلام کرد از نام وی و همچنین تصویر آتاتورک، به شکلی توهین آمیز استفاده شده است.

رئیس جمهور ترکیه در ادامه گفت «خلوصی آکار» رئیس ستاد ارتش ترکیه، و «عمر چلیک» وزیر امور اتحادیه اروپای این کشور، وقوع این حادثه را به اطلاع وی رسانده اند.

اردوغان افزود: "آنها به من گفتند که چنین موضوعی رخ داده است و ما 40 سرباز خود را از این رزمایش خارج خواهیم کرد. من نیز به آنها گفتم بدون تردید این کار را انجام دهید و سربازان را فورا خارج کنید."

وی در ادامه گفت: "داشتن چنین ائتلافی ممکن نیست."

ترکیه در سال 1952 به عضویت سازمان ناتو در آمد، و همچنان یکی از کشورهای مهم عضو این ائتلاف شمرده می شود. این در حالی است که تنش ها میان دو طرف طی ماه های اخیر و پس از سرکوب عاملان کودتای نافرجام ترکیه، و همچنین ائتلاف نزدیک آنکارا با روسیه رو به افزایش گذاشته است.

انتهای پیام/

تنش دوباره میان ناتو و ترکیه

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار