کمک مالی دولت آمریکا به رسانه موافق پاکسازی نژادی در میانمار

گزارش‌ها حاکی است یک رسانه در میانمار که علیه مسلمانان روهینگیا تبلیغ می‌کند، سال‌هاست که از دولت آمریکا کمک مالی دریافت می‌کند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از وب‌سایت دیلی بیست، بخشی از مالیات شهروندان آمریکایی برای حمایت مالی از یک رسانه در میانمار هزینه می‌شود که فعالان حقوق بشر معتقدند ایده‌های نژادپرستی علیه مسلمانان روهینگیا را تبلیغ می‌کند.

این در حالی است که وزارت خارجه آمریکا کمک‌های نظامی به میانمار را قطع کرده است و در حال بررسی تحریم‌هایی در پاسخ به جنایات ارتش میانمار علیه مسلمانان روهینگیاست.

این رسانه که از سرمایه‌های آمریکایی به بهانه فعالیت رسانه‌های مستقل در میانمار استفاده می‌کند، «ایراوادی» نام دارد. خبرنگارانی که پیش‌تر در این سازمان مشغول به کار بوده‌اند و نیز حامیان حقوق روهینگیا اعلام کرده‌اند این رسانه، گفتمان دولت میانمار را تکرار می‌کند.

در ماه سپتامبر، وب‌سایت این سازمان، که نام آن از مهمترین رودهای میانمار گرفته شده است، ادعا کرد یکی از فرستاده‌های آمریکا در این کشور هشدار داده است در صورتی که مسلمانان روهینگیا به حقوق خود برسند، امکان دارد دولتی مسلمان در این کشور تشکیل دهند.

در سال گذشته میلادی، بنیاد ملی برای دموکراسی که کنگره آمریکا مسئولیت تامین سرمایه آن را بر عهده دارد، به این سازمان 150 هزار دلار پول پرداخت کرد. این بنیاد دستکم از سال 2005 تاکنون سالانه تا 175 هزار دلار به این رسانه کمک مالی کرده است. همچنین گفته می‌شود این بنیاد آمریکایی بیش از 20 سال است که از این رسانه حمایت می‌کند.

از ماه سپتامبر سال جاری میلادی تاکنون، 3 خبرنگار ایراوادی به دلیل نوع پوشش خبری از بحران مسلمانان روهینگیایی از سمت خود کناره‌گیری کرده‌اند.

بیش از 600 هزار مسلمان روهینگایی در پی قتل و غارت و تجاوز ارتش میانمار از اواخر ماه اوت سال جاری میلادی، به بنگلادش پناه برده‌اند.

با بالا گرفتن بحث‌های بین‌المللی درباره نسل‌کشی در حملات ارتش میانمار به این مسلمانان، بسیاری از رسانه‌های میانمار از گزارش‌های مبنی بر انجام جنایات چشم پوشی کرده‌اند و یا به جنبشی علیه این مسلمانان پیوسته‌اند و آن‌ها را تروریست خطاب کرده‌اند. این رسانه‌ها همچنین مشروعیت نام قومی این مسلمانان را انکار کرده‌اند و سعی در تبلیغ این ادعا دارند که آن‌ها مهاجرانی غیرقانونی بوده‌اند.

در بخش برمه‌ای وب‌سایت ایراوادی، از لفظ روهینگیا استفاده نشده است و به جای آن، این مسلمانان «مردم بنگالی» نامیده شده‌اند. مردم بنگالی نامی است که ارتش میانمار از آن استفاده می‌کند و به این معنا استفاده می‌شود که آن‌ها مردمی مزاحم هستند.

این رسانه همچنین پیش‌تر کاریکاتورهای توهین‌آمیزی علیه مردم روهینگیا منتشر کرده است.

این رسوایی پرسش‌هایی جدی درباره عملکرد سازمان‌هایی که به رسانه‌های مستقل کمک مالی می‌کنند، مطرح می‌کند. با این‌که برخی، مانند فرستاده آمریکا در میانمار، معتقدند حامیان مالی نمی‌توانند بر سیاست‌های رسانه‌ها تاثیر بگذارند، برخی دیگر بر این باورند که بنیاد ملی برای دموکراسی باید به مسئولان این وب‌سایت هشدار دهد در صورتی که موضع خود درباره مسلمانان روهینگیا را تغییر ندهند، کمک مالی به آن را قطع خواهد کرد.

انتهای پیام/

 

حمایت آمریکا از جنایتکاران در میانمار 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار