محمدی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

پیروی از پازل‌های صهیونیستی، منفعتی برای عربستان نخواهد داشت/آل‌سعود خواهان ثبات در منطقه نیست

کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: پیروی از پازل‌های صهیونیستی برای بر هم زدن امنیت منطقه منفعتی برای عربستان نخواهد داشت.

پیروی از پازل‌های صهیونیستی، منفعتی برای عربستان نخواهد داشت/آل‌سعود خواهان ثبات در منطقه نیستهادی محمدی کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با خبرنگار  سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به سیاست‌های تفرقه افکنی عربستان در منطقه اظهار کرد: پس از روی کار آمدن سلمان بن عبدالعزیز و پسرش بر خلاف دوران ملک عبدالله که سیاست اعتدالی را در نظر داشت، به طور دائم شاهد دخالت‌های آشکار این کشور در منطقه بودیم و صحت این مسئله را می‌توان با حمله این کشور به یمن اثبات کرد.

کارشناس مسائل بین‌الملل ادامه داد: تنش زایی در منطقه و حمایت این کشور از گروهک تکفیری داعش نشان دهنده این است که عربستان در دوره جدید خواهان ایجاد آرامش و ثبات در منطقه نیست.

به گفته محمدی اکنون اخبار ضد و نقیضی مبنی بر روابط پنهانی و آشکار دولت جدید عربستان با رژیم صهیونیستی به گوش می‌رسد و نزدیکی سران این کشور به دولت افراطی گر دونالد ترامپ، مزید بر این علت است.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اهداف اصلی عربستان در جهت نابودی امنیت منطقه چیست، گفت: ریشه این مسئله را می‌توان در مشکلات داخلی امروز عربستان درباره دستگیری و زندانی شدن شاهزاده‌های سعودی به دلیل دارا بودن فساد مالی و نیز استعفای اجباری سعدحریری جستجو کرد.

کارشناس مسائل بین‌الملل یادآور شد: عربستان با این توهم که جمهوری اسلامی قصد دارد در برابر این کشور، راه‌های نفوذ و حیات خلوت‌هایی را از آن خود کند امروز به دخالت در امور داخلی کشور‌های منطقه از جمله یمن، بحرین و لبنان اقدام کرده است تا با این بهانه به مقابله با یکی از قدرت‌های برتر منطقه یعنی ایران بپردازد.

محمدی با اشاره به قدرت پیشین عربستان در منطقه بیان کرد: عربستانی که روزگاری قدرت بزرگ منطقه عربی بود امروز با نزدیک‌ترین همسایگان خود از جمله کویت، قطر و لبنان سر ستیز دارد و به طور دائم به سنگ اندازی در منطقه می‌پردازد.

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران همواره خواهان حفظ امنیت در منطقه است، افزود: دخالت‌های عربستان در کشور‌های عربی ریشه در توهم این کشور دارد و سبب شده تا همواره شاهد درگیری‌های لفظی و چه بسا میدانی ایران و عربستان باشیم و این امر منجر به کاهش قدرت دو کشور بزرگ اسلامی خواهد شد.

همگرایی احزاب سیاسی لبنان، دسیسه‌های عربستان را خنثی می‌کند

کارشناس مسائل بین‌الملل اذعان داشت: عربستان امروز بازی‌های سیاسی در کشور لبنان به راه انداخته که بسیار خطرناک است چرا که با نیم نگاهی به تجارب قبلی این کشور به راحتی می‌توان به شکست‌های پی در پی آن در سوریه و قطر دست یافت.

محمدی با بیان اینکه ایجاد تفرقه‌های بی‌خودی مهم‌ترین ویژگی سیاست خارجی عربستان است، گفت: عربستان در صدد این است تا با این دسیسه شرایط را به نفع خود تمام کرده و ممانعت از بازگشت سعد حریری به لبنان، خود دلیلی بر این ادعاست.

وی با اشاره به اینکه همگرایی احزاب سیاسی لبنان توطئه‌های عربستان را خنثی می‌کند، تصریح کرد: ائتلاف‌های ۸ و ۱۴ مارس با هم پیمانی یکدیگر سعی دارند با سیاست‌های عربستان مقابله کنند و به طور قطع غلبه بر عربستان مهمترین خروجی این اتحاد، خواهد شد.

کارشناس مسائل بین‌الملل در پایان خاطرنشان کرد: امیدواریم که رهبران ریاض به این نتیجه دست یابند که چنین رفتارها، تک‌روی‌ها و پیروی از پازل‌هایی که امروز رژیم صهیونیستی به منظور بر هم زدن امنیت منطقه طراحی کرده است، هیچ فایده‌ای برای عربستان نخواهد داشت چرا که اکنون تمامی کشور‌های منطقه تمام تلاش خود را در جهت ایجاد ثبات و رفع هرگونه تنش به کار بسته‌اند.


انتهای پیام/

 

همکاری عربستان و رژیم صهیونیستی در برهم زدن امنیت در منطقه

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.