در برنامه تیتر امشب مطرح شد؛

چالش های پیش روی تغییر نظام بودجه ریزی کشور/بودجه ریزی عملیاتی،راهکار کاهش هزینه های جاری

نماینده مجلس گفت: تنها راه جبران کسری بودجه و کاهش هزینه های جاری دولت، بودجه ریزی بر مبنای عملکرد است.

به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، کاتب نماینده مجلس شورای اسلامی در برنامه تیتر امشب در خصوص الزامات بودجه ریزی بر مبنای عملکرد دستگاه ها اظهار داشت:مجلس از سال 80 دولت را مکلف به بودجه ریزی عملیاتی کرده و در برنامه چهارم و پنجم توسعه نیز بر این امر تاکید شده بود اما تا الان دولت نتوانسته این خواسته مجلس را برآورده سازد.

وی ادامه داد:این موضوع در برنامه ششم توسعه تکلیف قانونی شده و طبق بند 7 این برنامه دولت موظف است  20 درصد از بودجه سال 97 را بر مبنای عملکرد دستگاه ها تنظیم کند و این رقم سالانه 20 درصد افزایش یابد و تا پایان برنامه ششم تمام  نظام بودجه ریزی بر مبنای عملکرد شود.

کاتب تصریح کرد:یکی از موانع اجرای این امر تاکنون ، مقاومت دستگاه های مختلف بوده اما این آمادگی ایجاد شده و می توان به عملیاتی شدن نظام بودجه ریزی در سال 97 امیدوار بود.

این نماینده مجلس تاکید کرد:چانه زنی برای گرفتن بودجه بیشتر از مشکلات فعلی نظام بودجه ریزی است که با تغییر نظام بودجه ریزی به شیوه عملکردی، رفع خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه هزینه های جاری بزرگترین مشکل کنونی کشور است گفت: هزینه جاری امسال 340 هزار میلیارد تومان است و ما سالانه به طور متوسط رشد 30 هزار میلیارد تومانی در این بخش داشته ایم .

کاتب تاکید کرد: تنها راه جبران کسری بودجه و کاهش هزینه های جاری تغییر جهت نظام بودجه ریزی و تخصیص بودجه بر مبنای عملکرد و هزینه های دستگاه های اجرایی است.

بر اساس این گزارش قوامی دیگر نماینده مجلس شورای اسلامی بودجه ریزی بر مبنای عملکرد در سال 97 را غیر ممکن دانست و افزود:برای اینکه این امر محقق شود ابتدا باید تمام چالش های موجود را شناسایی و رفع کرد.

وی ادامه داد:بودجه ریزی بر مبنای عملکرد نیاز به  یک سری الزامات و پیش فرض هایی دارد که اکنون مهیا نیست.

قوامی تصریح کرد:انضباط مالی، تخصیص منابع بر اساس اولویت ها و مدیریت اجرایی خوب  3 هدف اصلی بودجه ریزی عملکردی است که در حال حاضر نرم افزارها و زیرساخت های لازم برای تحقق این عوامل در کشور فراهم نشده است.

بر اساس این گزارش  کاظم سلیمی کارشناس اقتصادی در ادامه گفت:ساختار هزینه ای و درآمدی دولت با یک ناهنجاری روبه رو است و همیشه هزینه ها بیشتر از آن چیزی است که برآورد شده و در مقابل درآمد ها کمتر است.

سلیمی تصریح کرد: صرفا تغییر ساختار بودجه ریزی کافی نیست بلکه باید کاملا مشخص شود که چگونه باید بودجه ریزی عملیاتی شود .

وی ادامه داد:اگر می خواهیم هزینه ها را کاهش دهیم و با کسری بودجه روبرو نشویم باید خصوصی سازی را درست و اصولی انجام دهیم و نظام مالیاتی هم درست برقرار شود و مجلس هم باید از فرار مالیاتی جلوگیری کند.

انتهای پیام/

الزامات اجرای بودجه ریزی مبتنی بر عملکرد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار