ادبیات در هفته‌ای که گذشت؛

اعلام جزئیات برنامه‌های هفته کتاب سال 96/ آثار ارسالی به جشنواره دهخدا به مرحله داوری رسید

هفته گذشته جزئیات برنامه‌های بیست و پنجمین دوره هفته کتاب در یک نشست خبری با حضور دبیر این رویداد تشریح شد.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ رویدادهای ادبی مختلفی در طول هفته گذشته رخ داد که در اینجا از نظر می‌گذرانیم.

 

مجموعه داستان «عمیق» منتشر می‌شود

انتشارات کتاب نیستان مجموعه داستان «عمیق» شامل برگزیدگان جایزه ادبی اُ. هنری در سال 2001 را با ترجمه لیدا طرزی روانه بازار کتاب کرد.این کتاب در قالب مجموعه یک‌ صد جلدی داستان‌های برگزیده این جایزه ادبی مهم که در طول یک قرن گذشته برگزار شده است را منتشر و در انتشارات کتاب نیستان، ترجمه شده است.

«عمیق» شامل هفت داستان کوتاه است که به انتخاب «لری دارک» در این کتاب قرار گرفته است و در میان نویسندگان آن اسامی قابل توجهی همچون جورج ساندرز که در سال جاری برنده جایزه ادبی من بوکر بوده است و نیز آلیس مونرو برنده جایزه نوبل ادبیات و ملقب به ملکه داستان کوتاه نیز به چشم می‌خورد. این آثار از میان داستان‌های انگلیسی منتشر شده در مجلات ایالات متحده آمریکا در سال 2000 توسط دارک و گروه داوران انتخاب شده است.

 

داوری آثار ارسالی به سومین دوره جشنواره دهخدا به پایان رسید

دبیرخانه سومین دوره جشنواره نشان دهخدا که توسط انتشارات علمی و فرهنگی برگزار می‌شود، اعلام کرد داوری آثار ارسالی به پایان رسیده است. بنا بر این گزارش، این آثار که در حوزه‌های تاریخ و جغرافیا، باستان‌شناسی، حقوق، مطالعات زبان‌شناسی، ادبیات، علوم اجتماعی و ارتباطات، علوم اقتصادی، مدیریت و حسابداری، علوم تربیتی، روانشناسی، علوم رفتاری، تربیت بدنی، علوم سیاسی و روابط بین‌الملل و مطالعات منطقه‌ای، فقه، اصول، علوم قرآن و حدیث، فلسفه و کلام، اخلاق، ادیان، عرفان، فناوری اطلاعات، اطلاع‌رسانی و کتابداری، مطالعات انقلاب اسلامی، مطالعات هنر و زیبایی‌شناسی نگاشته شده‌اند، طی سه مرحله به وسیله اساتید صاحب نام هر رشته بررسی و داوری شده‌اند.

در این دوره از جشنواره، 31 هزار و 795 عنوان کتاب احصا شد که همگی با عنوان علوم انسانی و در سال ۱۳۹۵ منتشر شده بود. از این میزان بیشترین عناوین منتشر شده با موضوع ادبیات، علوم اجتماعی، رمان، دین و تاریخ و جغرافیا بود. همچنین حوزه هنر نیز دارای کمترین میزان آثار تألیفی در این زمینه بود. از مجموع این آثار و در ۱۸ بخش در نظر گرفته شده برای این جشنواره، در نهایت 234 اثر داوری شد.

 

«آتش سوزی و ایمنی»؛ کتابی کاربردی برای کودکان

کتاب «آتش سوزی و ایمنی» اثری آموزشی است که مخاطبان را با کاربردهای آتش، ایمنی در برابر آن و رفتارهای مناسب در زمان آتش سوزی آشنا می‌کند. این کتاب با تمرین‌هایی همراه شده است تا کودکان موقعیت های مختلف خطر و شیوه رویارویی با آنها را متصور شده و جهت رفع آنها تلاش کنند. این کتاب سرفصل‌هایی همچون «اگر اتاقت پر از دود شده است»، «اگر لباست آتش گرفته است»، «تمرین در هنگام آتش‌سوزی» و ... را در دل خود جای داده است و درباره آتش نشان‌ها نیز با مخاطبان صحبت می کند.گروه نویسندگان این کتاب تلاش کرده‌اند تا مهارت های رفتاری و اجتماعی کودکان را در این اثر افزایش دهند.

 

جزئیات برنامه‌های بیست و پنجمین دوره هفته کتاب اعلام شد

نشست خبری بیست و پنجمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران،در سرای اهل قلم با حضور مجید غلامی جلیسه دبیر بیست و پنجمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران برگزار شد.

در آغاز این نشست غلامی جلیسه دبیر بیست و پنجمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران درباره برنامه‌های در نظر گرفته شده برای این دوره از هفته کتاب گفت: با توجه به تمهیداتی که صالحی در دوران معاونت فرهنگی خود اندیشیدند چند نگاه ویژه برای هفته کتاب طرح‌ریزی شده بود. اولین نگاه این بود که هفته کتاب را بتوانیم به صورت یک طرح ملی و برند در سطح کشور و دنیا مطرح کنیم. سیر مسیر به گونه‌ای بود که با توجه به توقعات بالایی که از ستاد هفته کتاب دارند تا حد قابل قبولی هم در این مسیر در حال حرکت هستیم. مردمی‌تر شدن هفته کتاب به عنوان یک رویداد ملی نگاه دیگر به هفته کتاب هست در این مورد توانستیم شاهد اتفاقات خوبی باشیم.

وی افزود: در هر دوره برگزاری هفته کتاب مردم بیش از گذشته این هفته را از آن خود می‌دانند. در شورای سیاست‌گذاری امسال شعار این هفته، نامگذاری روزها و بسیاری از رویدادهای دیگر تصویب شد که مهم‌ترین آن، ایجاد یک ستاد دائمی برای هفته کتاب است. نگاه مثبت دوستان در شورای سیاست‌گذاری هفته کتاب این قدرت را به ما داد تا این اقدامات را انجام بدهیم. همچنین رویکرد مردمی به هفته کتاب از جمله اتفاقات امسال است. نمایندگانی هم از گروه های مردمی مروج کتاب در شورای سیاست‌گذاری داشته‌ایم.

دبیر بیست و پنجمین دوره هفته کتاب با اشاره به محور قرار گرفتن خانواده در هفته کتاب امسال بیان کرد: همه دوستان به اتفاق مقر این قضیه هستند اگر قرار است در توسعه کتابخوانی اتفاقی بیفتد نقش خانواده بسیار مهم است. همکاری نهادها مانند حضور پررنگ‌تر آموزش و پرورش را برای برگزاری این دوره شاهد بودیم. همچنین امسال به مراتب بیشتر از سال‌های قبل در خدمت صدا و سیما هستیم و انتظار تولید برنامه‌های کتاب محور بیشتری را به عنوان توقع اولیه از رسانه ملی داریم. که صدا و سیما هم در این دوره با قوت و قدرت بیشتری اقدام به دنبال کردن برنامه‌های هفته کتاب می‌کند.

 

آموزش اعداد به  کودکان با «ده عدد، ده قصه» در قالب تصویر

«ده عدد،‌ ده قصه» عنوان کتابی است که در قالب داستان تصویری به آموزش غیرمستقیم اعداد به خردسالان می‌پردازد. طراح و تصویرگر این کتاب، الناز پورسیستانی سعی دارد تا داستان سرایی، اعداد و تغذیه‌ حیوانات را به مخاطبانش بیاموزد.در این راه والدین باید با ورق زدن کتاب و خلق داستان به آموزش غیرمستقیم فرزندانشان کمک کنند.در ابتدای این اثر توضیحی درباره‌ چگونگی استفاده از کتاب آمده است و در هر قسمت، صفحه‌های کتاب به شکل یک بروشور برای خردسال باز و بسته می‌شوند. در این میان او با جهت‌ها نیز آشنا می‌شود، ضمن آن‌که تصویری از هر عدد در قالب حروف و عدد می‌بیند.

 

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.