ذوالفقاری در جمع خبرنگاران:

بیش از 100 هزار زائر غیرمجاز از مرز مهران عودت داده شده‌اند/ عراق به دلیل مسائل امنیتی با فعال شدن مرز خسروی موافقت نکرد

رئیس ستاد مرکزی اربعین حسینی گفت: امسال در مرز مهران بیش از 100 هزار نفر زائر غیرمجاز داشتیم که به تدریج عودت داده شدند.

بیش از 100 هزار زائر غیرمجاز از مرز مهران عودت داده شده‌اند/ عراق به دلیل مسائل امنیتی با فعال شدن مرز خسروی موافقت نکردبه گزارش خبرنگار دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، حسین ذوالفقاری رئیس ستاد مرکزی اربعین حسینی در جمع خبرنگاران، در پاسخ به سوالی درباره اختلاف‌های آماری مربوط به ورود و خروج زائران مراسم اربعین حسینی، اظهار کرد: آمارها اختلاف ندارند، بلکه زمان آن اختلاف دارد. از اول ماه صفر تا ساعت 24 شب گذشته حدود 504 هزار نفر زائر وارد کشور شدند و امروز تا ساعت 9 صبح این آمار به حدود 550 هزار نفر رسیده است.

وی درباره آمار خروج زائران نیز گفت: تا ساعت 24 شب گذشته یک میلیون و 919 هزار نفر زائر از کشور خارج شدند، البته تعدادی هم قبل از ماه صفر به عراق رفته بودند.

ذوالفقاری اضافه کرد: سال گذشته 2 میلیون و 50 هزار و امسال 2 میلیون و 320 هزار ویزا صادر شد که حدود 270 هزار نفر افزایش داشته است.

حدود 1 میلیون نفر از زائران اربعین بیمه شده‌اند

رئیس ستاد مرکزی اربعین حسینی در پاسخ به سوالی درباره کوتاهی برخی شرکت‌ها از بیمه‌کردن زائران مراسم اربعین حسینی، بیان کرد: براساس گزارش‌ها حدود 1 میلیون نفر از طریق شرکت طرف قرارداد سازمان حج و زیارت بیمه شده‌اند و البته گفته می‌شود که برخی از شرکت‌های دیگر هم، زائران را بیمه کرده‌اند. بنده خواستم تا آمار دقیقی در این مورد ارائه کنند تا بتوانیم برای سال آینده برنامه‌ریزی‌هایی را انجام دهیم.

وی اضافه کرد: اگر حدود 1 میلیون نفر اقدام به بیمه کرده باشند که مبلغ 5000 تومان به هلال‌احمر پرداخت کرده‌اند، نشان می‌دهد که تقریبا حدود 5 میلیارد تومان به این سازمان پرداخت شده است، در حالی که یکی از محموله‌های دارویی که هلال‌احمر به عراق ارسال کرده حدود 8 میلیارد و 400 میلیون تومان بوده است.

ذوالفقاری تاکید کرد: اگر زیرساخت‌های مرزی اعم از جاده، اسکان، خدمات و ... را تکمیل و بتوانیم ویزای این مراسم را لغو کنیم، مسلما اتفاقات مهم و خوبی می‌افتد. در بحث تکمیل زیرساخت‌ها نیز باید بخش‌های خصوصی در این مناطق فعال شوند.

رئیس ستاد مرکزی اربعین حسینی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا مذاکراتی با طرف عراقی درباره لغو ویزای سال آینده این مراسم صورت گرفته است، گفت: این موضوع همواره مورد بحث بوده، طرف عراقی تاکنون قادر به لغو روادید نشده است و یکی از دلایلی که مسئولان عراقی برای این مورد اعلام کرده‌اند، این است که زیرساخت‌های آنان گنجایش ظرفیت بالای ورود زائران را ندارد.

لغو ویزای مراسم اربعین به تصمیم مسئولان عراقی بستگی دارد

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه لغو ویزای مراسم اربعین چند سال طول می‌کشد تصریح کرد: این مسئله بستگی به تصمیم مسئولان عراقی دارد. ما آمادگی انجام این کار را داریم و در این زمینه لازم است که به زیرساخت‌ها توجه شود.

ذوالفقاری تاکید کرد: باید این واقعیت را بپذیریم که اگر لغو روادید صورت بگیرد اما از آن طرف زیرساخت‌ها آماده نشوند با مشکلات زیادی مواجه می‌شویم.

بیش از 100 هزار زائر غیرمجاز در مرز مهران داشتیم

رئیس ستاد مرکزی اربعین حسینی درباره تعداد زائرانی که بدون ویزا به مرزهای کشور مراجعه کرده‌اند، گفت: امسال در مرز مهران بیش از 100 هزار نفر زائر غیرمجاز داشتیم که به تدریج عودت داده شدند و در هلال شمالی که حد فاصل میان انتهای مرز ایران به کرمانشاه است، حدود 11 نفر قصد ورود غیرمجاز را داشتند که دستگیر شدند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا زائرانی داشتیم که به دلیل ورود غیرمجاز روی مین رفته باشند، گفت: نمونه‌ای در جنوب مهران وجود داشت و تأکید کردیم که اطلاع‌رسانی‌های زیادی صورت گیرد تا کسانی که اقدام به ورود غیرمجاز می‌کنند آسیب نبینند، از طرف دیگر هم اقدامات مناسبی صورت گرفت تا قاچاق‌برها نتوانند مشکلاتی در این زمینه ایجاد کنند.

ذوالفقاری در پاسخ به سوالی درباره دلیل بازنشدن مرز خسروی برای اربعین امسال، اظهار کرد: چندین جلسه مشترک میان مسئولان ایرانی و عراقی در مورد مسیر تردد زائران برگزار شد و تیم‌های مشترکی برای تامین امنیت این مسیر طرح‌هایی را تهیه کردند و مسئولان عراق هم اعلام آمادگی کردند که آن مسیرها را آماده‌سازی می‌کنند تا امنیتش کامل برقرار شود.

رئیس ستاد مرکزی اربعین حسینی ادامه داد: بعد از چندین مرحله توافق کتبی و شفاهی نتیجه قطعی دو کشور این بود که مرز خسروی فعال شود و براین اساس ما بخشی از زیرساخت‌ها را از چند ماه قبل در این مرز آغاز کردیم و مردم شهرستان قصرشیرین هم در این راه کمک زیادی کردند، سرمایه‌گذاری‌هایی هم انجام شد.

وی اضافه کرد: یکشنبه هفته گذشته قرار بود که اولین گروه زائر از این مرز تردد کنند اما یکباره طرف مقابل اعلام کرد که مقامات بالاتر گفته‌اند ترددی از این مرز صورت نگیرد.

ذوالفقاری گفت: از زمانی که این موضوع از سوی عراقی‌ها انجام شد ما رایزنی‌های زیادی را انجام دادیم، حتی بنده با وزیر کشور عراق و دیگر مسئولان مربوطه تلفنی صحبت کردم و یکی دو مرحله هم به ما قول دادند که این موضوع تا فردا هماهنگ خواهد شد.

رئیس ستاد مرکزی اربعین حسینی تصریح کرد: برخی دیگر از مقامات مسئول کشور نیز در این زمینه رایزنی‌هایی را انجام دادند و سفیر ایران در عراق هم اقدامات قابل توجهی کرد؛ چرا که فعال شدن مرز خسرو جزء توافقات ایران و عراق بود.

وی گفت: شایعات عجیبی هم در این مورد مطرح و گفته شد که قرار بوده به ازای هر زائری که از مرز خسروی عبور می‌کند، ما 5000 تومان به طرف عراقی بدهیم و چون این مبلغ را طرف ایرانی پرداخت نکرده، عراقی‌ها هم مرز را فعال نکردند که این موضوع صحت ندارد.

ذوالفقاری بیان کرد: طرف عراقی اعلام کرد که براساس ملاحظاتی که برای زائران ایرانی داشتیم، شرایط مان به گونه‌ای بوده که امکان تردد زائر از این مرز وجود ندارد.

رئیس ستاد مرکزی اربعین حسینی با بیان اینکه عراقی‌ها گفتند که براساس شرایط جدید داخل عراق چنین تصمیمی را گرفته‌اند، ادامه داد: ما منتظریم تا در جلسات خصوصی ملاحظات را اعلام کنند و کشورمان کاملا خود را برای تردد زائران از مرز خسروی آماده و سرمایه‌گذاری‌هایی را انجام داد. امیدواریم ملاحظاتی که دولت عراق داشته در آینده برطرف شود و بتوانیم این مسیر را در طول سال برای تردد زائران فعال کنیم.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا ملاحظه عراق به دلیل مسائل امنیتی بوده است، گفت: برداشت ما این است که بحث امنیتی بوده، چرا که عراقی‌ها در استان الانبار با آخرین پایگاه‌های تکفیری‌ها درگیراند و برخی از تکفیری‌هایی که در این مناطق سازمان‌یافته در مقابل نیروهای عراقی فعالیت داشتند، پراکنده شده‌اند. براساس اطلاعات جدید مسئولان عراقی نخواسته‌اند روی امنیت زائران ما ریسک کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار