فعالیت معادن به شرط احیا محیط زیست و حفظ منابع طبیعی

مسئولان و کارشناسان مهمان برنامه تیتر امشب با توضیح فعالیت اکتشافی و معادن در کشور بر لزوم رعایت مسائل مربوط به محیط زیست و احیای آثار تخریبی معادن تاکید کردند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مسعود منصور معاون حفاظت و امور اراضی سازمان جنگل ها و مراتع در برنامه تیتر امشب گفت: هر نوع اقدامی در طبیعت به معنای دستکاریتیتر امشب: فعالیت معادن به شرط احیا محیط زیست و حفظ منابع طبیعی در طبیعت است که در این بین معدن هم - که ثروتی عمومی است - نوعی دستکاری در طبیعت است - اما این دستکاری یا تخریب در جهت بهره برداری از منابع و ثروت کشور است.

آقای منصور گفت: اما این ثروت باید به گونه ای استفاده شود که هم منافع آیندگان را تامین کند هم آنچه را که در این فرایند احیانا تخریب می شود احیا و بازسازی کند که در این صورت شرایط توسعه پایدار در طبیعت به وقوع پیوسته است.

معاون حفاظت و امور اراضی سازمان جنگل ها و مراتع افزود: مشکلی که در حال حاضر وجود دارد این است که در حال حاضر 4000 معدن غیرفعال داریم که باید وارد مرحله بهره برداری شوند. با این کار هم اشتغال زایی صورت می گیرد و از تخریب بیشتر محیط زیست جلوگیری می کند.

تیتر امشب: فعالیت معادن به شرط احیا محیط زیست و حفظ منابع طبیعی

معاون حفاظت و امور اراضی سازمان جنگل ها و مراتع گفت: ما سالانه 7 تا 8 میلیون هکتار درخواست برای اکتشاف داشته ایم که اگر به همه آنها جواب مثبت دهیم ظرف 10 سال کل محیط زیست نابود می شود.

منصور افزود: کل فضایی که تحت پروانه مورد بهره برداری قرار گرفته است معدن نیست بلکه آن بخش که مورد بهره برداری و فعالیت اکتشافی قرار می گیرد معدن است.
او تاکید کرد: عرصه بعد از تخریب باید مورد احیا و بازسازی قرار بگیرد که دستورالعمل آن صادر شده تا معادن جدید در کنار بهره برداری طرح احیا را هم دنبال کند.

معاون حفاظت و امور اراضی سازمان جنگل ها و مراتع افزود: ما مجوز معدن نمی دهیم بلکه اعلام موافقیت یا مخالفت می کنیم زیرا تصمیم نهایی با وزارت صنعت، معدن و تجارت است.

محمدرضا بهرامن رئیس خانه معدن ایران در ادامه برنامه گفت: تا زمانی که کار اکتشاف در کشور به سرانجام برسد نمی توان روی آن برنامه ریزی استراتژیکی داشت.

بهرامن گفت: ما اکتشافات مقدماتی نداشته ایم لذا محدوده هایی به ثبت می رسند که عملا فاقد منابع طبیعی است.

او افزود: ما به اکتشافات جدیدی دست یافته ایم بطوری که به تازگی به ذخیره 2 هزار میلیارد تومانی یک کانی با ارزش دست یافته ایم.

بهرامن با تاکید بر این که این سرزمین برای ماست لذا باید در جهت حفظ آن تلاش کنیم گفت: امروز ما نباید اکتشاف را با نگاه تخریب نگاه کنیم، اگرچه تخریب های صورت گرفته باید سطحی و البته قابل بازیابی باشد.

رئیس خانه معدن ایران گفت: ما معتقدیم قانون تکلیف همه را مشخص کرده، زمانه امروز عوض شده لذا فعالیت های معدنی ما هم نباید به شکل 50 سال پیش باشد، معادن هیچوقت تمام نمی شوند زیرا پس از اتمام حفاری ها می توانیم فعالیت های فرهنگی را آغاز کنیم.

او تاکید کرد: معدنکاران ما سوداگر نیستند.
علی محمد شاعری سخنگوی کمیسیون منابع طبیعی نیز مهمان تلفنی برنامه گفت: معادن از ظرفیت بالایی برای اشتغال زایی در کشور برخوردارند،

شاعر افزود: بهره برداری از معادن اجتناب ناپذیر است البته براساس شیوه نامه های موجود، اما تشخیص استقرار و آغاز فعالیت معادن با وزارت معدن و صدور مجوز برای حفاری هم با سازمان جنگل ها و محیط زیست است.

این نماینده مجلس گفت: اگر سازمان جنگلها به وظیفه خود قبل از صدور مجوزها عمل کند دیگر شاهد تخریب محیط زیست نخواهبم بود زیرا ما در این عرصه به هیچ عنوان خلا قانونی نداریم.

تیتر امشب: فعالیت معادن به شرط احیا محیط زیست و حفظ منابع طبیعی

 

اسدالله کشاورز مدیرکل دفتر امور اکتشاف وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز گفت: هرگونه فعالیت اقتصادی معایب و محاسنی دارد فعالیت های معدنی هم معیب و محاسنی دارد به گو نهای که با تخریب طبیعت همراه است.

او افزود: آمارها نشان می دهند که فعالیت های معدنی حداکثر تخریبشان برای محیط زیست زیر 20 درصد است.

کشاورز گفت: در حال حاضر حدود 10 هزار معدن داریم که دارای پروانه بهره برداری است که حداکثر تنها 60 درصدشان فعال اند، پروانه بهره برداری با سطح تخریب متفاوت است و همواره سطح تخریب بسیار پایین تر از پروانه بهره برداری است.

مدیرکل دفتر امور اکتشاف وزارت صنعت، معدن و تجارت افزود: موقعیت استراتژیک ایران در خاورمیانه موضوعی است که همگان به آن اشراف دارند اما وضعیت ایران در زمینه معدن نشان دهنده وجود کلاس جهانی است، زمانی که قانون گذار برای پروانه امکان واگذاری را صادر کرده خرید و فروش پروانه امری طبیعی است اگرچه این انتقال فقط برای یکبار است اگرچه ممکن است در پشت پرده چندین بار دست به دست شود و خرید و فروش شود.

او گفت: اینکه افرادی بدون اجازه و مجوز شروع به شناسایی و حفاری معادن می کنند وجود ندارد و اگر صورت بگیرد قانون برخورد جدی با متخلفین دارد زیرا بر اساس قانون این امر جرم مشهود به حساب می آید.

کشاورز افزود: ما در حال حاضر هنوز نمی دانیم چه معادنی در کشور داریم که آن را برای نسل های آینده بگذاریم، میانگین اکتشافات ما هنوز به 100 متر هم نرسیده است.

منبع: سایت شبکه خبر

انتهای پیام/

احیا محیط زیست و حفظ منابع طبیعی شرط فعالیت معادن کشور

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.