تیتر امشب/

نقش خیر جمعی در تحقق عدالت اجتماعی

اساس کمیته امداد این است که خیرین تلاش کرده که فرهنگ احسان و نیکوکاری و خیر را در بین مردم غبار روبی کند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ محمدعلی کوزه‌گر - قائم‌ مقام مشارکت‌های مردمی سازمان بهزیستی در گفتگو با برنامه تیتر امشب درباره نقش خیر جمعی در تحقق عدالت اجتماعی گفت: نیکوکاری و فرهنگ خیر است البته خیر بودن نیازمند پولدار بودن نیست، ما ایرانی ها خیر بودن را از پندار نیک شروع کرده ایم و ظن بد را گناه می دانیم.
 
 نقش خیر جمعی در تحقق عدالت اجتماعی
 
در همه جوامع دولت ها نمی توانند وظایف خود را به تنهایی انجام دهند. خیر جمعی از طرف بهزیستی صورت می گیرد تا جامعه خوشحال باشد و من وقتی می توانم خوشحال باشم که همسایه ام خوشحال باشد.
 
کوزه گر افزود: ما به سمت افزایش روز افزون آسیب ها می رویم و رهبر انقلاب شخصا در این کار ورود کردند و درباره رسیدگی به آسیب ها با حضور سران سه قوه جلسه ای برگزار شد.
 
 
قائم‌مقام مشارکت‌های مردمی سازمان بهزیستی ادامه داد: مردم ما بر اساس آموزه های دینی نیکوکاری می کنند و شاید ما بسترش را آماده نکرده ایم. ما وظیفه حاکمیتی داریم؛ کشور ما با یک میلیون و 300 هزار معلول و 5 میلیون مددجو و 500 هزارمعلول جسمی دارد که منابع دولتی پاسخگو نیست و بیشتر اهتمام وزیر کار بر بهزیستی است و ما هنوز نمی توانیم آنها را ساماندهی کنیم.
 
 
کوزه گر افزود: طبق آمار در 6 ماه اول سال 100 میلیارد تومان پول جمع شده است که 71 میلیارد تومان آن از مراکز خصوصی و مابقی از مرکز دولتی جمع شده است و اگر این مبلغ بین مددجویان تقسیم شود ماهی 40 هزار تومان به آنها می رسد که مبلغ ناچیزی است.
قائم‌مقام مشارکت‌های مردمی سازمان بهزیستی  افزود: صدا و سیما به عنوان یک نهاد بزرگ فرهنگی می تواند در سریال ها و فیلم ها این کار و کمک و خیر را ترویج کند و دولت نیز باید برای خیرین، مشوق ها و امتیازاتی در نظر بگیرد.
 
 
 علی محمد ذوالفقاری - معاون توسعه مشارکت‎های مردمی کمیته امداد دیگر مهمان برنامه گفت: در رفتار دینی کمک به مردم ، بعنوان یک وظیفه است. تاکنون اساس کمیته امداد بر خیر و خیرین بوده است و ما خیر را بر اساس الگویی می دانیم که تلاش کردیم نیاز فقرا را رفع کند. ما هنوز جمعی از خانواده هایی را داریم که توانمند هستند و کمک به همسایه جزو وظایف دینی افراد است.
 
نقش خیر جمعی در تحقق عدالت اجتماعی
 
ذوالفقاری افزود: در حال حاضر حدود یک میلیون خیر داریم که خود جوش به کمیته امداد پیوسته اند. اگرچه وضعیت موجود مطلوب نیست اما هنوز ظرفیت بالابردن دارد.

معاون توسعه مشارکت‎های مردمی کمیته امداد ادامه داد: آثار حضور کار خیر باید بتواند مشخص شود تا افراد جامعه بتوانند به کار خیر تشویق شوند.
افزایش اعتماد عمومی به کار خیر یکی از عوامل مهم است و من بعنوان یک مسئول باید نقصان های کار را برطرف کنم.

ذوالفقاری گفت: مسیر عبور فرد خیر به کار خیر باید مشخص شود و تشویق شود و سازماندهی شوند و سازمان های خیریه محلی هم ستونهای این کار هستند.

معاون توسعه مشارکت‎های مردمی کمیته امداد ادامه داد: کمیته امداد 6 ستون برای این کار دارد. امروز کسی می تواند یک یتیم را در بازار بعنوان شاگرد بپذیرد و به او آموزش دهد. ما از فرد خیر بر اساس توانایی هایش توقع داریم.
ذوالفقاری گفت: سازمان های حمایتی باید کار کردن با خیر را یاد بگیرند و خودمان مانع مشارکت نشویم از سوی دیگر حجم نیازمندان بالاست و باید کمک ها افزایش یابد.
 
حبیب امانی- نیکوکار دیگر مهمان برنامه افزود: از سال 92 با تشویق بهزیستی اصفهان کار جذب کودکان بی سرپرست و بد سرپرست را شروع کردیم.
توان مالی ام در حدی بوده است که مشکلی برای اینکه بخشی از درآمدم را در این کار قرار دهم نداشته ام . بنده با 5 کودک سه تا هفت سال شروع کردم و الان 16 بچه را تحت سرپرستی دارم. از نظر مادی و معنوی آرامشی که در زندگیم بوجود آمده را نتیجه این کار خیر خود می دانم. شانزده بچه ای را که تحت سرپرستی دارم با سه فرزند خودم هیچ فرقی ندارد. در این کار حتی ریالی از بهزیستی درخواست نکرده ام و فقط از میزان درآمد خودم هزینه کرده ام.

بزرگترین شیرخوارگاه خاورمیانه را شروع به ساخت کردم و تا 22 بهمن آماده می شود. در نظر دارم بچه های بی سرپرست در محیط مناسب بزرگ شوند.  او افزود: مشارکت در کار خیر باید تشویق شود.
 
نقش خیر جمعی در تحقق عدالت اجتماعی
امانی گفت: باید کار پایه ای باشد و با عشق انجام شود. من فکر نمی کنم که کار خیر انجام می دهم بلکه به این فکر می کنم که این کار را برای خود انجام می دهم. وقتی هزینه های یک نفر را از اول به عهده بگیریم کار خیر بزرگی انجام داده ایم. 

حجت الاسلام دهقان - نیکوکار دیگر نیز در ارتباط تلفنی با برنامه گفت: یکی از مواردی که باید توجه شود و مورد اهمیت است تغییر نگاه است. ما فقط از نظر اجر معنوی و مشارکت مردمی به این امرشرکت می کنیم درصورتیکه انفاق و مشارکت در امر خیر موجب تربیت انسان می شود و روحیه انسان را به سمت محبت می برد.

 او افزود: مردم به انفاق و خیر اعتقاد دارند اما همه چیز به داشتن پول نیست بلکه باید فضا برای این کار فراهم شود. خدا می فرماید: از هرآنچه دارید انفاق کنید. بسیاری از مردم انفاق های فرهنگی و علمی انجام می دهند. لبخند زدن وخندیدن هم انفاق است. تشویق افراد پولدار در کار خیر مهم است اما برای کسی که پولی ندارد حتی اخلاق خوب انفاق است بنابراین باید فضا را به سمت خوب بودن فراهم کرد چون نوع نگاه، تقلید و تشویق در این زمینه مناسب نبوده است.

 دهقان گفت: بنده این کار را به عنوان طرح ملی در سال 95 از طریق شبکه 3 سیما اعلام کردم که خوب بودن را ترویج دهیم. مثلا همین که دانش آموز به دوست خود درس یاد می دهد را انفاق بدانیم و تشویق کنیم اما در نهایت چون بستر فراهم نبود به مرحله عمل در نیامد. بستر کار ایجاد نشده و فرهنگ سازی مناسب نبوده است.
 
منبع:پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر
 
انتهای پیام/
 

نقش خیرین در محرومیت زدایی

 
 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۲ ۰۷ اسفند ۱۳۹۶
توروخدا به مشکلات خانواده های بی سرپرست هم رسیدگی کنید