خرید تضمینی 35 هزار تن سیب درجه سه از باغداران آذربایجان غربی

مدیر سازمان تعاون روستایی آذربایجان غربی گفت: تاکنون 35 هزار تن سیب صنعتی به صورت تضمینی از باغداران استان خریداری و تحویل صنایع تبدیلی شده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از ارومیه؛ شهریار حیدری مدیر سازمان تعاون روستایی آذربایجان غربی با اشاره به عملکرد خریدهای تضمینی محصولات کشاورزی استان  اظهار کرد : در سال جاری محصولات زراعی از جمله گندم، کلزا و چغندر قند و محصول باغی سیب درختی درجه سه در استان آذربایجان غربی به صورت تضمینی خریداری می شود .

وی ادامه داد: در سال جاری مقدار 360هزارتن گندم، 4هزارتن کلزا به صورت تضمینی خریداری شده است و پیش بینی می شود حدود 2300تن چغندر قند و 40هزارتن سیب درختی درجه سه به صورت تضمینی از کشاورزان خریداری شود.

این مسئول با اعلام اینکه  تولید سالانه سیب درختی در آذربایجان غربی  به طور میانگین یک میلیون تن سیب درختی است گفت: این میزان  معادل سی درصد تولید کشور بوده و نقش مهمی در اقتصاد کشاورزی استان دارد و به نوعی محصول استراتژیک برای استان قلمداد می شود.

حیدری افزود: صادرات محصول نهایی تولیدی توسط صنایع تبدیلی و همچنین محصول نگهداری شده در سردخانه های استان به داخل و خارج از کشور که منجر به افزایش صادارت غیر نفتی و ارز آوری می شود با در نظر گرفتن ایجاد اشتغال پایدار در بخش کشاورزی و رونق حمل و نقل، فروش نهاده های کشاورزی، صنایع بسته بندی و اشتغال فصلی کارگران کشاورزی در زمان برداشت محصول مهمترین موارد اهمیت سیب درختی برای استان است.

 مدیر سازمان تعاون روستایی آذربایجان غربی تاکید کرد: امسال بر اساس پیگیریهای سازمان جهاد کشاورزی و استانداری آذربایجان غربی برای اولین بار خرید تضمینی سیب درختی درجه سه و تا کنون مقدار 35هزارتن سیب درختی درجه سه توسط 50 مرکز خرید تعاونی های روستایی در سطح 9 شهرستان استان از باغداران خریداری شده و به کارخانجات صنایع تبدیلی داخلی و خارج از استان در حال ارسال است .

حیدری گفت: تا کنون وجوه بیش از50 درصد محصول خریداری شده به حساب بانکی باغداران واریز و مابقی نیز در حال پرداخت است.

وی بیان کرد: بیشترین میزان خرید تضمینی انجام گرفته در شهرستان های ارومیه به میزان 14هزارتن و سلماس 12 هزار تن بوده که برنامه این خرید تضمینی تا پایان آبان ماه تداوم خواهد داشت.

این مسئول اضافه کرد: همه ساله سیب درختی درجه سه به قیمت نازل 800 الی 1200 ریال از باغداران خریداری می گردید که درسال جاری با خرید تضمینی آن به قیمت هر کیلو 2899 ریال در بسته بندی های نایلونی سطح قیمت خرید محصول به صورت فله تا کنون در بازار بین 1800 الی 2200 ریال در نوسان بوده است.

وی ادامه داد: با توجه به پبش بینی تولید 300 الی 350هزارتن سیب درختی درجه سه استان در سال جاری و افزایش قیمت سیب درختی درجه سه در بازار به ازای هرکیلو 1000 ریال برآورد می شود مبلغ 30 الی 35 میلیارد تومان بیشتر از سالهای گذشته عاید باغداران استان شود.

حیدری همچنین افزود : به علت قیمت نسبتا" مناسب سیب درختی درجه سه در سال جاری باغداران ترغیب شدند از قرار دادن سیب درختی با کیفیت پایین در بسته بندی های ارسالی به سردخانه ها خودداری نمایند که این امر موجب افزایش کیفیت محصول برای ارائه به بازار مصرف می شود.

وی تصریح کرد : سیب درختی درجه سه حدود بیست الی سی درصد محصول تولیدی سیب استان را شامل می شود که امسال باغداران این محصولات جانبی خود را به نرخی بیشتر از سالهای گذشته به فروش می رسانند و بخشی دیگر از محصول به عنوان سیب درجه دو در حال صدور به کشورهای همجوار بوده و مابقی محصول که در سردخانه های استان نگهداری می شود طبق روال سنوات گذشته بخش اعظم آن به تدریج تا پایان اسفند سال جاری و بخشی نیز در اوایل سال آینده در بازارهای داخلی و با فراهم نمودن تمهیدات جایزه صادارت توسط دولت (همانند سال گذشته) در خارج از کشور به فروش خواهد رفت.

این مسئول در پایان یاد آورشد: در برخی موارد از سر دلسوزی و یا عدم آگاهی درفضای مجازی عنوان می شود که سیب درختی باغداران به فروش نمی رسد که بر اساس مطالب عنوان شده سیر طبیعی فروش محصول سیب درختی طبق شرایط بازار روال عادی خود را طی می کند.

انتهای پیام/ح

خرید تضمینی سیب درختی برای اولین بار در آذربایجان غربی

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.