در نشست خبری مطرح شد؛

جزئیات برنامه‌های بیست و پنجمین دوره هفته کتاب اعلام شد

دبیر بیست و پنجمین دوره هفته کتاب برنامه‌های در نظر گرفته شده برای این رویداد را در نشست خبری امروز تشریح کرد.

جزئیات برنامه‌های بیست و پنجمین دوره هفته کتاب اعلام شدبه گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛  نشست خبری بیست و پنجمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران، صبح امروز در سرای اهل قلم با حضور مجید غلامی جلیسه دبیر بیست و پنجمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران برگزار شد.

در آغاز این نشست غلامی جلیسه دبیر بیست و پنجمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران درباره برنامه‌های در نظر گرفته شده برای این دوره از هفته کتاب گفت: با توجه به تمهیداتی که صالحی در دوران معاونت فرهنگی خود اندیشیدند چند نگاه ویژه برای هفته کتاب طرح‌ریزی شده بود. اولین نگاه این بود که هفته کتاب را بتوانیم به صورت یک طرح ملی و برند در سطح کشور و دنیا مطرح کنیم. سیر مسیر به گونه‌ای بود که با توجه به توقعات بالایی که از ستاد هفته کتاب دارند تا حد قابل قبولی هم در این مسیر در حال حرکت هستیم. مردمی‌تر شدن هفته کتاب به عنوان یک رویداد ملی نگاه دیگر به هفته کتاب هست در این مورد توانستیم شاهد اتفاقات خوبی باشیم.

وی افزود: در هر دوره برگزاری هفته کتاب مردم بیش از گذشته این هفته را از آن خود می‌دانند. در شورای سیاست‌گذاری امسال شعار این هفته، نامگذاری روزها و بسیاری از رویدادهای دیگر تصویب شد که مهم‌ترین آن، ایجاد یک ستاد دائمی برای هفته کتاب است. نگاه مثبت دوستان در شورای سیاست‌گذاری هفته کتاب این قدرت را به ما داد تا این اقدامات را انجام بدهیم. همچنین رویکرد مردمی به هفته کتاب از جمله اتفاقات امسال است. نمایندگانی هم از گروه های مردمی مروج کتاب در شورای سیاست‌گذاری داشته‌ایم.

دبیر بیست و پنجمین دوره هفته کتاب با اشاره به محور قرار گرفتن خانواده در هفته کتاب امسال بیان کرد: همه دوستان به اتفاق مقر این قضیه هستند اگر قرار است در توسعه کتابخوانی اتفاقی بیفتد نقش خانواده بسیار مهم است. همکاری نهادها مانند حضور پررنگ‌تر آموزش و پرورش را برای برگزاری این دوره شاهد بودیم. همچنین امسال به مراتب بیشتر از سال‌های قبل در خدمت صدا و سیما هستیم و انتظار تولید برنامه‌های کتاب محور بیشتری را به عنوان توقع اولیه از رسانه ملی داریم. که صدا و سیما هم در این دوره با قوت و قدرت بیشتری اقدام به دنبال کردن برنامه‌های هفته کتاب می‌کند.

غلامی جلیسه افزود: امسال افتتاحیه هفته کتاب در بوشهر برگزار می‌شود و تقریبا در همه استان ها و شهرستان ها ستاد هفته کتاب تشکیل شده است. پارسال بیش از 10 هزار برنامه در هفته کتاب داشتیم که افزایش کمی و کیفی آن را در سال‌جاری پیش بینی می‌کنیم.

وی ادامه داد: 500 برنامه زنگ کتاب در مدارس، کتابخانه‌ها و کتابفروشی‌ها در بیش از 200 شهر و روستا برگزار می شود. بسیاری از شاعران و نویسندگان طراز اول کشور در کتابفروشی‌ها برنامه‌هایی چون جشن امضا خواهند داشت. جشن ملی کتابخوانی نیز در 24 آبان در شبکه چهار از ساعت 10 صبح تا 10 شب برگزار می‌شود.

دبیر بیست و پنجمین دوره هفته کتاب با اشاره به برگزاری کمپینی برای تجهیز کتابخانه‌های نابینایان در هفته کتاب گفت: ما با مشکل تامین اعتبارات و تخصیص بودجه مواجه بودیم. همچنین آغاز طرح پاییزه کتاب به دلیل نزدیک بودن به زمان برگزاری هفته کتاب به تعویق می‌افتد البته اعتبارات برگزاری آن در حال تامین شدن است. با تسویه بدهی‌های طرح تابستانه کتاب،  ثبت نام کتابفروشی‌ها برای طرح پاییزه کتاب آغاز می شود. ثبت نام این طرح همزمان با روز کتابگردی در 2 آذر خواهد بود.

غلامی جلسه تصریح کرد: تاکنون هیچ طرح و ایده‌ای از جانب مسئولان باغ کتاب برای هفته کتاب به دست ما نرسیده است. این سوالی است که باید از مسئولان باغ کتاب و شهرداری تهران کرد که چرا با وجود اهمیت هفته کتاب هیچ طرح و ایده ای برای آن ندارند. امسال سهمی که ما در برنامه های صدا و سیما برای هفته کتاب داشتیم سهم فکری و حمایتی است. به این صورت که یک کار مشارکتی با صدا و سیما منهای پول انجام می‌دهیم.

دبیر بیست و پنجمین دوره هفته کتاب در پایان خاطرنشان کرد: هنوز یک بانک اطلاعاتی درست و کاملی از کتاب‌های بریل و صوتی در خانه کتاب نداریم. وجود این بانک اطلاعاتی می‌تواند هزینه‌های سازمان‌های مردمی مختص نابینایان را برای تهیه کتاب صوتی و بریل کاهش دهد. با همکاری که با انجمن نابینایان داشتیم تمهیداتی جدی در این خصوص اندیشیده شده است. برنامه‌های کتاب محور در ستاد اربعین طراحی شده است به این صورت که تعدادی از ناشران به صورت خودجوش کتاب‌هایی را در اختیار زائران در مرزها قرار می‌دهند.

 شایان ذکر است؛ در پایان این نشست از پوستر بیست و پنجمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران رونمایی شد.

 

 انتهای پیام/

نشست خبری بیست و پنجمین دوره هفته کتاب برگزار شد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.