امضا قرار داد امور بانکی برای گسترش تجارت میان روسیه و افغانستان

چندین بانک افغانستان با طرف روسی برای گسترش پیوندهای بازرگانی بین دو کشور قرارداد امور بانکی امضا کردند.

امضا قرار داد امور بانکی برای گسترش تجارت میان روسیه و افغانستانبه گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، چندین بانک افغانستان با طرف روسی برای گسترش پیوندهای بازرگانی بین دو کشور قرارداد امور بانکی امضا کردند.

روز دوشنبه در جریان سفر مدیر عامل اتاق تجارت روسیه و شماری از بازرگانان این کشور به کابل و دیدار آنها با مسئولان اتاق تجارت افغانستان این قرار داد را به امضا رساندند. 

عتیق الله نصر، مدیر عامل اتاق تجارت افغانستان گفت: افغانستان خواستار گسترش پیوندهای بازرگانی با روسیه است و در نزد افکار عمومی افغانستان همواره از کیفیت کارهای ساختمانی روسیه خاطرات مثبتی ثبت شده است.

او در ادامه گفت: افغانستان در حال حاضر در بخش معدن، تولیدی انرژی برق از منابع آبی، آفتابی و گاز فرصت های خوبی برای سرمایه گذاری دارد و از سرمایه گذاران روسیه دعوت می شود در این بخش ها سرمایه گذاری کنند.

مدیر عامل اتاق تجارت افغانستان افزود:همچنین در بخش ساخت شهرک «کابل جدید» در منطقه «ده سبز» کابل که قراراست 600 هزار واحد مسکونی ساخته شود؛ روسیه پیشینه و تجربه خوب ساختمان سازی در این کشور دارد و این محور هم یک فرصت سرمایه گذاری است.

در همین حال خان جان الکوزی معاون اتاق تجارت افغانستان نیز در این نشست به هیئت بازرگانی روسیه گفت: افغانستان سالانه 200 هزار تن میوه مازاد بر مصرف داخلی دارد، که باید آن را به کشورهای خارجی صادر کند اما به دلیل مشکلات که وجود دارد تاکنون بخش بزرگ از این میوه از صادرات باز مانده اند.

الکوزی در ادامه گفت: در گذشته افغانستان و روسیه پیوندهای خوب بازرگانی داشتند و 90 درصد صادرات این کشور به روسیه صورت می گرفت، اما به دلیل جنگ در افغانستان این پیوندها به حالت تعلیق درآمد که امروز ما خواهان راه اندازی دوباره این پیوندهای بازرگانی هستیم.

الکوزی میزان تجارت میان افغانستان و روسیه در حال حاضر 200 میلیون دالر عنوان کرد و گفت، که میوه خشک و تازه افغانستان به روسیه صادر می شود و از کشور روسیه خواست که برای رشد تجارت مالیات گمرکی بر اموال صادراتی این کشور را کاهش دهد.

به گفته وی، در حال حاضر کشمش افغانستان برای صدور به روسیه با 40 درصد مالیات گمرکی روبرو است و افغانستان خواهان کاهش آن است.

الکوزی درباره سفر هیئت افغانستانی به روسیه گفت: بزودی یک هیئت تجاری بلند پایه افغانستان همراه با رئیس راه آهن این کشور به روسیه عزیمت خواهد کرد تا قرارداد همکاری در حوزه راه آهن را بین دو کشور و اتصال به ازبکستان امضا خواهند کرد.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار