سکته مغزی دومین عامل مرگ و میر در ایران

یک متخصص مغز و اعصاب گفت : سکته مغزی قابل درمان است، اگر وقت را از دست ندهیم.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه ؛دبیر کمیته واحد درمان سکته حاد مغزی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه  با اشاره به اینکه سکته مغزی اختلال در عملکرد مغز ، ناشی از اختلال در خون‎رسانی به نسج مغز است گفت: چنانچه یکی از عروق خون‎رسان مغز به دلیل وجود لخته‎ای دچار انسداد شده و خون به یک ناحیه از مغز نرسد، آن ناحیه عملکرد خود را از دست داده و سکته مغزی عارض می‎شود.

پیام سارى اصلانى به ترتیب انحراف صورت ، ضعف اندام ها و اختلال در تکلم را شایعترین علایم سکته مغزی دانست و با توجه به این علائم گفت: هر کسی که به صورت ناگهانی دچار انحراف در یک سمت صورت شود یا احساس ضعف و یا سنگینی دریک یا دو اندام‎ داشته باشد و یا اینکه دچار اختلال در تکلم همچون عدم تکلم، عدم درک تکلم، عدم امکان تولید صوت و یا سنگینی کلام شود احتمال سکته مغزی در وی وجود دارد که باید در این موارد بلافاصله با ١١٥ تماس گرفت و نباید وقت را با تماس با اطرافیان از دست داد .

وی همچنین به اهمیت خدمات مرکز فوریت‎های پزشکی در زمینه سکته مغزی اشاره کرد و گفت: پرسنل مرکز فوریت‎های پزشکی آموزش‎های لازم در جهت تشخیص،و انتقال سریع بیماران سکته مغزی به واحد درمان سکته مغزی را دیده اند.

این متخصص مغز و اعصاب کنترل فشار خون، کنترل قند و درمان دیابت، ترک سیگار و قلیان، درمان چاقی،درمان چربی و کلسترول ، فعالیت بدنی کافی و ورزش، رژیم غذایی سالم ،درمان بیماری های قلبی و مصرف منظم داروهای تجویزی را از جمله اقدامات مهم برای جلوگیری از سکته مغزی برشمرد.

وی شناخت سکته مغزی را بسیار ضروری دانست و با توجه به اهمیت سکته مغزی اولین علت اهمیت سکته مغزی را شیوع آن دانست و گفت: سکته مغزی دومین عامل مرگ و میر درتمام سنین در ایران است در هر 5 دقیقه 1 سکته مغزی و در هر روز 300 نفر از هم وطنانمان دچار این عارضه خانمان سوز میشوند، و این در حالی هست که 25 درصد کل سکته های مغزی هم در افراد جوان و زیر 55 سال رخ میدهد.

این متخصص مغز و اعصاب دومین علت اهمیت سکته مغزی را عوارض و مرگ و میر سکته مغزی دانست و گفت: 10 درصد ازافرادی که دچار سکته مغزی شده اند، می‎میرند، 70 درصد از افرادی که دچار سکته مغزی می شوند، شغل خود را از دست می‎دهند و 30 درصد از این گروه هم زمین گیر میشوند و قادر به راه رفتن بدون کمک سایرین نیستند.

دبیر کمیته واحد درمان سکته حاد مغزی دانشگاه  علوم پزشکی کرمانشاه اضافه کرد: درهر دقیقه‎ای که از سکته مغزی سپری می گردد، 2 میلیون عدد از سلول ‎ های مغزی می‎میرند که بر این اساس در عرض یک ساعت 120 میلیون سلول مغزی از بین می‎رود، بنابراین مراجعه و انتقال سریع بیمار سکته مغزی به مراکز درمانی جهت نتیجه‌‎بخش بودن درمان الزامی ، خواهد بود.


انتهای پیام/ز

10 درصد ازافرادی که دچار سکته مغزی شده اند، می‎میرند

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.