جهانگیری:

زلزله خفیف بیمارستان نوساز را با خاک یکسان کرد/ 200 هزار واحد در سال سقف مقاوم سازی منازل روستایی

معاون اول رئیس جمهور گفت: سقف مقاوم سازی منازل روستایی 200 هزار واحد در سال است که گاهی همین مقدار هم به دلیل محدودیت منابع دیر مقاوم سازی می‌شود.

به گزارش خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور در مراسم تودیع و معارفه روسای سابق و جدید سازمان هلال احمر که امروز(شنبه) برگزار شد، اظهار کرد: آقای ضیایی زحمات زیادی برای سازمان هلال احمر در طول 30ماه گذشته کشیدند.

وی افزود: آمد و رفت مدیران طبیعی است و سال‌ها است که روسای هلال احمر از دانشگاه شهید بهشتی انتخاب می شوند و مانند این است که هلال احمر زیر مجموعه این دانشگاه شده است.

معاون اول رئیس جمهور گفت: اگر کسی می خواهد وارد مسئولیتی شود، باید تلاش کند که بتواند چند قدم به پیش برود.

وی تصریح کرد: هلال احمر سازمان بسیار مهمی است و مسئولیت های اساسی دارد.

جهانگیری گفت:کشور ما به شدت به خدمات مجموعه نیروهای سازمان هلال احمر چه نیروهای رسمی و چه نیروهای داوطلب نیازمند است.ما در کشوری زندگی می کنیم که بحران های غیر منتظره زیادی در آن رخ می دهد و سالی نیست که حادثه ای نداشته باشیم و بارها دیده شده مردم یک منطقه در یک برهه زمانی از سیل رنج می برند و چند ماه بعد دچار خشکسالی می شوند و ما باید خودمان را برای این حوادث آماده نگه داریم.

وی افزود: ما باید راهکارهای موثری را برای پیشگیری از حوادث ارائه کنیم و نیاز است در مورد حادثه سیل کارهایی مانند آبخیزداری و آبخوان داری انجام دهیم و در برنامه سوم برنامه هایی در این مورد وجود دارد.

جهانگیری گفت: امسال که بحث اقتصاد مقاومتی مطرح شد با وزارت جهاد صحبت کردیم و باید به بحث آبخیزداری بیشتر توجه کنیم و اگر پیشگیری نکنیم، همین آب گران قیمت از دست ما خارج می شود و خسارات آن به دوش دولت می افتد و دولت به دلیل منابع محدود نمی تواند به سرعت کاری انجام دهد.

معاون اول رئیس جمهور گفت:در رابطه با زلزله هم باید پیشگیری کنیم، اما متاسفانه ساخت و ساز در کشور به ویژه ساخت و ساز واحدهای مسکونی و به خصوص در مناطق روستایی به خوبی انجام نمی شود، در روستاها خانه های خشتی وجود دارد که با وقوع کوچک ترین زلزله‌ای از بین می روند و خسارت زیادی را برای مردم بر جای می‌گذارد.

معاون اول رئیس جمهور بیان داشت: در مسیر مقاوم سازی واحدهای مسکونی کارهایی در دولت انجام شده و از حدود 6میلیون واحد روستایی، 2 میلیون واحد روستایی به کمک بنیاد مسکن مقاوم سازی شده است و هنوز 4میلیون باقی مانده و ظرفیت ما سالی 200 هزار واحد است که گاهی همین مقدار هم به دلیل محدودیت منابع دیر مقاوم سازی می شود. حال مشخص شده است که بعد از هر زلزله، واحدهای زیادی خسارت دیدند و واحدهایی که مقاوم سازی شدند، آسیبی ندیدند.

وی گفت:چند هفته قبل برای افتتاح یک بیمارستان به شهر هریس سفر کردم و با مشاهده ساختمان‌ مشخص شد با وجود اینکه هنوز یک سال از احداث آن‌ نمی گذرد با یک زلزله به مخروبه تبدیل شده و ساختمان های قدیمی منطقه سالم باقی مانده بودند و این بیمارستان به کلی ویران شده بود و وزارت بهداشت مجبور شده که کنار آن بیمارستان جدیدی احداث کند تا نیروهایی که دستی در کار ساخت و ساز دارند، عبرت بگیرند و این از مسایلی است که نظام مهندسی و وزارت شهرسازی و دستگاه های نظارتی باید روی آن حساس باشند.

جهانیگیری افزود: در برخی از شهرها موضوع حساس تر است که با دستور رئیس جمهور بافت های فرسوده نوسازی می شوند.

وی ادامه داد: یک بخش از کارها پیشگیری است که در دست هلال احمر نیست و دولت باید منابع آن را تأمین کند و معتقد هستم در جایی موفق عمل کردیم که مطالبه مردمی در میان باشد و هر جا که مردم مطالبه گری کنند، دولت مجبور به عمل به خواسته مردمی است.

معاون اول رئیس جمهور بیان کرد: نهادی که اطمینان قلبی به مسئولان می دهد و در لحظات اول در محل حادثه حضور یابد، سازمان هلال احمر است.

وی گفت:ما انتظار داریم در دوره کاری آقای پیوندی هم این اطمینان به هلال احمر وجود داشته باشد.

معاون اول رئیس جمهور گفت:داوطبان بزرگ ترین سرمایه هلال احمر هستند.

جهانگیری بیان کرد: ما در کشورمان به غیر از حوادث طبیعی، حوادثی داریم که خسارت آن‌ها کمتر از حوادث طبیعی نیست. یکی از این حوادث، تصادفات است که در سال‌های گذشته به 28هزار فوتی رسیده بود که در حال حاضر میزان آن تا 16هزار نفر کاهش پیدا کرده است.

جهانگیری گفت:اگر تمام نهادها روی این موضوع کار کنند تا تعداد تلفات جاده ای را به آمار جهانی نزدیک کنند، مطمئن هستم که کشور این ظرفیت را دارد، به شرطی که تمام دستگاه ها کار انجام دهند.

وی گفت: در سال‌های اخیر بیش از 2میلیون نفر در ایام اربعین به زیارت امام حسین(ع) می روند، اما در این مسیر پیاده روی انسان از اخلاص مردم ایران و عراق خوشحال می شود که هلال احمر هم در این موضوع خوب عمل کرده است.

وی گفت:در چند روز آینده سفرها به سمت عراق آغاز می شود و ما برنامه ریزی های لازم را در داخل انجام داده ایم.

انتهای پیام/

سخنان معاون اول رئیس جمهور در مراسم تودیع و معارفه روسای سابق و جدید سازمان هلال احمر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.