بصیری در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

مقابله با تحریم‌های ثانوی با تحقق اقتصاد مقاومتی/ لغو یک طرفه برجام اعتبار آمریکا را خدشه دار می‌کند

کارشناس مسائل بین الملل گفت: تحقق اقتصاد مقاومتی سبب می‌شود تا ایران بتواند فشار‌های مجدد از سوی آمریکا را خنثی کند.

مقابله با تحریم‌های ثانوی با تحقق اقتصاد مقاومتی/ لغو یک طرفه برجام اعتبار آمریکا را خدشه دار می‌کندمحمدعلی بصیری کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره فسلفه وجودی تحریم، اظهار کرد: تاکنون تجربه ثابت کرده که استفاده از ابزار تحریم اقتصادی مقدم بر ابزار نظامی بوده است و این مسئله به عنوان پیش قراولی برای مقابله با قدرت‌های تحریم شده تلقی می‌شود.

کارشناس مسائل بین‌الملل تصریح کرد: کشور‌های سلطه‌گر با توسل به این شیوه ( تحریم اقتصادی) به تدریج شرایط را برای فروپاشی کشور‌های دیگر فراهم می‌کنند که در این میان کشور‌های سرمایه‌دار غربی پیشتاز بوده‌اند، البته در پاره‌ای زمان، شوروی سابق نیز از این قدرت نرم بر ضد برخی دولت‌های غربی استفاده می‌کرد.

بصیری افزود: وجود برخی شرایط داخلی و بین‌المللی منجر به اعمال تحریم‌های ظالمانه می‌شوند، یعنی درصورتیکه دولتی؛ اقتصاد با ثبات، زیرساخت‌های لازم برای رونق و فرهنگ قناعت را نداشته باشد به مرور زمان با تحریم‌های بین‌المللی مواجه می‌شود.

به گفته وی، نبود بازار جایگزین جهت همکاری‌های اقتصادی و سیاسی، افزایش فشار حداکثری بر کشور تحریم شونده را در برخواهد داشت؛ اما اگر شرایط خلاف این باشد این کشور‌ها می‌توانند با فرهنگ مدیریتی به مقابله با تحریم‌ها بپردازند.

مقابله با تحریم‌های جدید با تحقق اقتصاد مقاومتی

کارشناس مسائل بین‌الملل در پاسخ به این سوال که اجرای قانون سیاه چاله تحریم‌ها به لحاظ اقتصادی و امنیتی چه تبعاتی را برای ما به دنبال خواهد داشت، گفت: در دهه‌های اول و دوم پس از انقلاب اسلامی شاهد تحریم‌های آمریکایی علیه ایران بودیم که تأثیر چندانی بر وضع اقتصادی و دفاعی کشورمان نداشت؛ اما در دهه سوم تأثیرات آن بر وضع کشورمان را شاهد بودیم و همین مسئله سبب شد آمریکا ایران را وادار به مذاکره کند.

وی افزود: پس از این توافقنامه دونالد ترامپ اقدام به نقض آن و بهانه تراشی کرد و اکنون سعی دارد تا تحریم‌های جدیدی تحت عنوان سیاه چاله را علیه کشورمان اعمال کند.

کارشناس مسائل بین الملل اظهار کرد: اکنون آمریکایی‌ها دریافتند که استفاده از تحریم‌های اقتصادی در ارتباط با ایران برای آنان خیلی کارآمد بوده و با بهانه تراشی در حوزه توان موشکی ما و مورد اتهام قرار دادن کشومان به دلیل حمایت از تروریسم، سعی دارند بخشی از برنامه‌های خود  به منظور شکست ایران را عملیاتی کنند.

بصیری اذعان داشت: تحقق اقتصاد مقاومتی، حمایت برخی کشور‌ها در عرصه بین المللی و منطقه و مدیریت اقتصاد داخلی سبب می‌شود تا ایران بتواند فشار‌های مجدد از سوی آمریکا را خنثی کند.

سیاه چاله تحریم ها، مدل جدید جنگ روانی

وی با اشاره به دلیل اصلی نامگذاری تحریم‌های جدید، بیان کرد: آنها قصد دارند تا تحریم‌هایی به شکل سیاه چاله برای کشورمان فراهم کنند تا ایران زمانی که در آن گرفتار شد به هیچ وجه نتواند از آن خارج شود.

کارشناس مسائل بین الملل افزود: مطرح کردن چنین کلماتی بیشتر جنبه تبلیغاتی داشته و آمریکا سعی دارد با تشبیه تحریم‌ها به سیاه چاله از طریق جنگ روانی اقدام به ایجاد رعب و وحشت میان ایرانیان کند.

هدف از تحریم نابودی کامل یک سیستم نیست

بصیری در پاسخ به این سوال که آیا این امکان وجود دارد که نام برخی از نهاد‌های ما که در گذشته تحریم نشده بودند اکنون در لیست تحریم‌های جدید قرار بگیرند؟، گفت: هدف از تحریم نابودی یک سیتم نیست، بلکه این اقدام بیشتر یک حرکت تاکتیکی بوده که به تدریج رمق اقتصادی و توان دفاعی کشور‌ها را از بین می‌برد.

وی ادامه داد: تداوم این امر سبب می‌شود تا دولت تحریم شونده به مرور زمان تسلیم شود، اما در مجموع کشور‌های تحریم کننده قصد ندارند تا همزمان نهاد‌های گلوگاهی دیگر کشور‌ها را تحت فشار قرار دهند.

کارشناس مسائل بین الملل افزود: بعید به نظر می‌رسد که نام بانک مرکزی و برخی نهاد‌ها که تا کنون تحریم نشده‌اند در ذیل تحریم‌های جدید قرار گیرد.

وی با بیان اینکه، اما و اگر‌های زیادی برای اعمال تحریم‌های جدید وجود دارد، گفت: تحریم‌های دوران قبل از برجام نزدیک به ١٠ سال طول کشید تا در خصوص ایران اعمال شود به همین منظور اعمال آنی تحریم‌های جدید دور از ذهن است.

به گفته بصیری عدم رایزنی ما با کشور‌های روسیه، چین و جنوب آسیا برای افزایش مراودات بین المللی در سال‌های تحریم بر مشکلات تحریم‌ها دامن می‌زد و اگر این روند ادامه پیدا می‌کرد ممکن بود اکنون شرایطی به مراتب نامناسب‌تر از کشور عراق را تجربه کنیم.

لغو یک طرفه برجام اعتبار آمریکا را خدشه دار می‌کند

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا سخنان ترامپ بیشتر جنبه تهدید آمیز داشته و رئیس جمهور این کشور قصد دارد با این بهانه‌ها بند‌هایی مطابق با اهداف خود به برجام اضافه کند، افزود: ترامپ می‌خواهد منافع برنامه جامع اقدام مشترک را برای ما صفر کند، اما از آنجایی که لغو یک طرفه آن، اعتبار ایالات متحده را خدشه دار می‌کند، بنابراین با این سخنان سعی دارد تا حداکثر مزایای برجام را برای ایران تقلیل دهد.

کارشناس مسائل بین الملل در پایان بیان کرد: آمریکایی‌ها معتقدند که باراک اوباما با امضای این توافقنامه آمریکا را متضرر کرده است به همین منظور اکنون شاهد رفتار‌های این چنینی رئیس جمهور این کشور هستیم، لذا ما باید با برنامه‌ریزی مناسب سعی کنیم تا حداقل هزینه‌های خسارت‌های وارده از طریق تحریم‌ها را به دست آوریم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار