سرسنگی خبر داد:

سومین همایش بین المللی باستان شناسان جوان برگزار می‌شود

معاون فرهنگی دانشگاه تهران از برگزاری سومین همایش بین المللی باستان شناسان جوان از هفتم آبان ماه سال جاری خبر داد.

سومین همایش بین المللی باستان شناسان جوان برگزار می‌شودبه گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌های نوین گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛  مجید سرسنگی معاون فرهنگی دانشگاه تهران در نشست خبری که صبح امروز در تالار امیرکبیر دانشگاه تهران برگزار شد، اظهار کرد: مراسم افتتاحیه سومین همایش بین المللی باستان شناسان جوان هفتم آبان ماه از ساعت 9:30 در تالار فردوسی دانشکده ادبیات دانشگاه تهران با حضور استادان، مهمانان داخلی و خارجی، دانشجویان، مقامات فرهنگی، شخصیت های سیاسی و علاقه مندان به علم باستان شناسی برگزار می شود.

وی گفت: یکی از هدف های برگزاری این همایش به راه افتادن دستگاه های تبلیغاتی دیگر کشورها برای نابودی و تخریب فرهنگ کهن و باستانی ایران فرهنگی اسلامی است.

معاون فرهنگی دانشگاه تهران در ادامه سخنان خود اظهار داشت: قرار دادن نام جعلی خلیج عربی از جمله تلاش‌های بیهوده برخی کشورها برای از بین بردن هویت و میراث فرهنگی ایران است و به همین دلیل برگزاری چنین همایش‌هایی سبب خنثی کردن تلاش آن کشورها می‌شود.

وی در ادامه سخنان خود گفت: رسانه‌های غربی و نهادهای غیر ایرانی در تلاش برای مخدوش کردن میراث فرهنگ ایران هستند و به تازگی بحث نام جعلی خلیج عربی که توسط رئیس جمهور کنونی آمریکا مطرح شد از جمله این تلاش ها است.

برگزاری این همایش تا حد زیادی خنثی کننده حرکت مذبوحانه برخی کشورها و افراد است که می خواهند تمدن ایرانی اسلامی را مخدوش کنند.
در سالهای اخیر برخی از کرسی‌های باستان‌شناسی ایران در کشورهای دیگر به دلیل فوت یا بازنشستگی استاد آن درس تعطیل شده و یا جای خود را به کرسی کشورهایی که با فرهنگ ایرانی اسلامی در تقابل هستند داده است.

در این همایش مهمانانی از کشورهایی نظیر ترکیه، ژاپن، چین، سوئیس، فرانسه، کانادا و آلمان حضور دارند و معاونت فرهنگی دانشگاه تهران با توجه به برگزاری این همایش از سوی دانشجویان دانشگاه تهران حمایت ویژه ای از این مراسم به عمل آورده است.

میراث فرهنگی فقط مولد گردشگر و درآمد نیست

مجید سرسنگی در ادامه سخنان خود افزود: قیاس کردن باستان شناسی با درآمد زایی کار درستی نیست و اینکه میراث فرهنگی تنها مولد گردشگر و درآمد باشد اشتباه است و میراث فرهنگی ایران بخش مهمی از تاریخ این کشور است و باید به آن اهمیت فراوان داده شود. نسل جوان کشور با بسیاری از زوایای باستان شناسی ایران آشنا نیست و برگزاری این نشست می تواند سبب آشنا کردن آنها با این دانش شود.

معاون فرهنگی دانشگاه تهران در ادامه سخنان خود افزود: رسالتی که دانشگاه‌ها برای ارتباط و پیوند با جامعه برعهده دارند نیز از جمله دیگر هدف های برگزاری این همایش است.

یکی دیگر از هدف های برگزاری این همایش بحث توانمند سازی دانشجویان دانشگاه تهران برای میزبانی و برگزاری یک همایش درسطح بین المللی است و اینکه دانشجویان بتوانند مسئولین پذیری اجتماعی را در خود پرورش دهند.

معاونت فرهنگی دانشگاه تهران در سال 1395 بیش از 400 برنامه دانشجویی برگزار کرده است و این همایش نیز جزو طرح های شاخص و با حمایت معاونت فرهنگی برگزار می شود.

در ادامه نشست خبری مرتضی خانی پور دبیر اجرایی همایش بین المللی باستان شناسان جوان اظهار داشت: این همایش از سطح کیفی بالایی برخوردار و مورد توجه صاحبنظران از سراسر دنیا قرار گرفته است.

وی اظهار داشت: اکنون کرسی باستان شناسی ایران در کشورهای دیگر در حال تعطیلی است و کرسی های دیگری از جمله ترک شناسی، عرب شناسی و بلوچ شناسی جای آنها را گرفته که سبب تقویت اختلاف های قومی می‌شود. از جمله برنامه های جانبی این همایش، افزون بر سخنرانی ها، کارگاه های آموزشی و ارتباط باستان شناسی با سایر علوم است. همچنین یک برنامه اختصاصی با محوریت خلیج فارس در خصوص تاریخچه آن با حضور مهمانان داخلی و خارجی و ارائه سخنرانی در نظر گرفته شده است.

خانی پور در ادامه درخصوص بحث اشتغال باستان شناسان افزود: در این همایش از مدیران و مسئولان سازمان میراث فرهنگی دعوت به عمل آمده است تا در خصوص فرصت های همکاری با دانشگاه تهران بحث و تبادل نظر انجام شود.

همچنین دانشگاه تهران جلسه‌هایی با مدیران وزارت آموزش و پرورش داشته است تا زمینه آشنایی بیشتر دانش آموزان با میراث فرهنگی ایران در مدرسه ها انجام شود.

دبیر اجرایی همایش بین المللی باستان شناسان جوان در دامه افزود: از جمله فرصت‌های کاری برای باستان شناسان بحث‌های خوداشتغالی به ویژه در صنعت گوهر شناسی است که می توانند جذب آن شوند.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار