رئیس مرکز ملی فرش ایران:

120 میلیون دلار فرش ایران به کشورهای مختلف صادر شده است

رئیس مرکز ملی فرش ایران گفت: در پنج ماه نخست امسال هزار و 500 تن فرش تولیدی به ارزش 120 میلیون دلار به خارج از کشور صادر شده است.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از  بجنورد، حمید کارگر روز سه شنبه در گردهمایی روسای ادارات فرش دستباف سراسر کشور در بجنورد اظهار کرد: میزان صادرات فرش در سال گذشته 359 میلیون دلار بود که این رقم نیز در مقایسه با سال ماقبل آن افزایش داشته است.

وی افزود: میزان صادرات فرش در مقایسه با مدت مشابه پارسال 18 درصد رشد داشته است.

حمید کارگر ایران گفت: میانگین میزان صادرات فرش در دهه های گذشته از 500 میلیون دلار به 300 میلیون دلار کاهش یافت اما روند کاهشی میزان صادرات فرش در چند سال پیش متوقف شد و در دو سه سال اخیر نیز شاهد افزایش میزان این محصول هستیم.

رئیس مرکز ملی فرش افزایش صادرات فرش را از دستاودرهای مهم برجام عنوان کرد و گفت: با بهبود مناسبات سیاسی، صادرات فرش نیز رونق یافته است.

کارگر با بیان اینکه کاهش میزان صادرات علت های داخلی و خارجی داشته است گفت: برخی از علت ها، خارج از اراده ما ایجاد شده بود که یکی از آنان، تحریم ها بود که سبب از دست رفتن بازاها در جهان شد.

وی گفت: تغییر سلیقه ها و ذائقه ها، تورم شدید در سال های 90 تا 91 نیز از علت های نامناسب شدن بازار فرش به شمار می رود.

وی گفت: کشور چین که در برهه ای از زمان یکی از تولیدکنندگان و رقبای ایران در بازار فرش بود اکنون به مشتری و خریدار فرش ایران بدل شده است.

مجید پورعیسی رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان شمالی نیز در این گردهمایی از بیمه نبودن بافندگان فرش انتقاد کرد و گفت: 22 هزار بافنده فرش در استان خراسان شمالی فعالیت دارند که باید راهکاری برای برقراری بیمه اجتماعی این تولیدکنندگان درسطح کشور و استان اندیشیده شود.

وی اظهار کرد: 20 میلیارد ریال اعتبار برای بیمه انگور پیش بینی شده اما برای بیمه بافندگان فرش چنین اعتباری دیده نشده است.

انتهای پیام/آ

صادرات فرش ایران به خارج از کشور

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.