رئیس اداره عشایر در هرات:

بی توجهی به عشایر سبب پیوستن آنها به گروه‌های مسلح مخالف دولت می‌شود

رئیس اداره عشایر در هرات گفت: با وجود پاسبانی و حفاظت مرزها در حوزه غرب توسط عشایر، دولت تاکنون برای آنها شناسنامه صادر نکرده است.

بی توجهی به عشایر سبب پیوستن آنها به گروه های مسلح مخالف دولت می‌شودبه گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، «محمد رسول بشرمل»، رئیس اداره عشایر در هرات با اشاره به عدم توجه دولت افغانستان در بی هویتی افراد، مراکز درمانی، مدارس برای عشایر در حوزه غرب افغانستان گفت: با وجود پاسبانی و حفاظت مرزها در حوزه غرب توسط عشایر ولی دولت تاهنوز برای آنها شناسنامه صادر نکرده است و این بی توجهی‌ها به عشایر سبب پیوستن آنها به گروه های مسلح مخالف دولت می‌شود.

وی افزود: در ولایت‌های حوزه غرب افغانستان بیش از 700 هزار عشایر زندگی می‌کند که هنوز 90 درصد از مردان و 99 در صد از زنان آنها بدون هویت وشناسنامه هستند، ادارات محلی در این ولایت‌ها هم تا حال برای توزیع شناسنامه کاری انجام نداده است.

بشرمل خاطرنشان کرد: عشایر با مشکلاتی چون نبود مراکز بهداشتی، مدارس و چراگاه برای دام هایشان دست و پنچه نرم می کنند.

وی عدم توجه دولت نسبت به آنها را سیاسی خواند و عنوان کرد: اشخاصی در بدنه دولت هستند که خواهان بی هویتی و بی توجهی به عشایر افغانستان می باشند.

این مسئول عشایر در حوزه غرب افغانستان هشدار داد که  اگر این بی توجهی‌ها در قبال عشایر ادامه داشته باشد عشایر در حوزه غرب افغانستان با مخالفین مسلح دولت همراه خواهند شد.

جیلانی فرهاد سخنگوی والی هرات گفت: تمام مشکلات عشایر با مرکز افغانستان در میان گذاشته شده است اما به دلیل نداشتن اسکان، ثبت موقعیت آنها دشوار است  ثبت احوال و نفوس در مرکز قرار است در آینده نزدیک به این مشکل رسیدگی کند.

وی افزود: برای رسیدگی بیشتر به عشایر موترهای سیار درمانی و مدارس سیار برای کودکان عشایر در نظر گرفته شده که به زودی این کار عملی خواهد شد.

فارس نوشت: عشایر در حوزه غرب افغانستان بیشتر در مناطق مرزی در ولسوالی های شیندند، درسکن، گلران و کشک کهنه نیز زندگی می‌کنند و مسئولان عشایر، بی توجهی دولت را نیز خطر جدی برای همراه شدن آنها با مخالفین مسلح دولت می‌داند.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار