در برنامه نگاه یک مطرح شد؛

قانون کاتسا به معنای خروج از برجام است/برجام قابل مذاکره نیست

در برنامه نگاه یک ساز و کار ادامه تحریم‌ها و راهبرد آمریکا در قبال ایران بررسی شد.

قانون کاتسا به معنای خروج از برجام است/برجام قابل مذاکره نیستبه گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان ؛ مهدی محمدی کارشناس مسائل سیاسی در برنامه نگاه یک با اشاره به اختلاف نظرهای ایجاد شده در آمریکا درقبال راهبرد ایران؛ عنوان داشت: اگر راهبرد آمریکا را در قبال ایران واقعا راهبرد بدانیم؛ در بحث تایید برجام یک ساز و کاری وجود دارد و ترامپ پایبندی ایران را در گزارش آخر تایید نکرد و آن را به کنگره واگذار کرد. از تاریخ ۱۵ اکتبر توافق در اختیار کنگره است که تحریم های برجام را بردارد یا مجددا وضع کند.

وی با اشاره به سخنان ترامپ درباره برجام؛ افزود: یک سناریو این است که دولت آمریکا برای اصلاح یا لغو یک سخن واحد بزند و تا آخر پای آن بایستد. در کشور در این زمینه یک اجماع است که برجام قابل مذاکره نیست و این یعنی اینکه لغو برجام از سوی دولت آمریکا اجتناب ناپذیر است.

کارشناس مسائل سیاسی تاکید کرد: سناریوی دوم این است که آقای ترامپ سخنان اخیر را برای کامپرومایز کردن توافق زده و موضع واقعی دولت آمریکا ظرف ۶۰ روز آینده مشخص می شود. اصرار دولت آمریکا این است که برای اجرای قانون کروکر کاردین باید مباحث هسته‌ای و موشکی وارد این قانون جهت اجرا شود.

محمدی با بیان اینکه احتمال یک توافق بین دولت آمریکا و اروپا و کنگره درباره مذاکرات منطقه‌ای و موشکی گفت : این موضوع را وزیر خارجه فرانسه و تروئیکای اروپا کاملا مشخص کردند وبه نظر می‌رسد دول غربی به دنبال نشاندن ایران پای میز مذاکرات منطقه‌ای و موشکی هستند

وی عنوان داشت : اگر آمریکا توافق را ترمینیت کند و تحریم ها را لغو نکند معنایش خروج رسمی از برجام است. البته معنای دیگر خروج از برجام اجرایی شدن قانون کاتسا است.

کارشناس مسائل سیاسی با بیان ابعاد اجرایی شدن قانون کاتسا در قبال ایران گفت : اگر آمریکا قانون کاتسا را اجرا کندد ؛ نقض روح و جسم برجام است که به معنای خروج واقعی برجام است. تصویب قوانین فراتر از رژیم تحریم های قبلی نیز خروج از برجام است.

وی اضافه کرد : همچنین انداختن برجام در یک دالان نابودی هم خروج از برجام است. وقتی آمریکا می گوید که توافق یا لغو برجام یعنی همان خروج از برجام و آمریکا تلاش می کند با وضع قوانین اچ ار ۱۹۶۸ و کاتن به دنبال فشار بر برنامه موشکی ایران است‌ .

محمدی درباره قانون کاتسا تاکید کرد : برای آمریکایی ها تحریم اصل است و استراتژی مهار کشورهایی همچون ایران تحریم پایه است‌. پایه اصلی استراتژی مهار تولید فشار اقتصادی با هدف ایجاد اختلاف بین مردم و حاکمیت در قبال موضوعات اساسی است.

وی گفت : آمریکایی ها یک اشتباه محاسباتی کرده است که با تحریم به نتیجه می رسند حال آنکه در واقعیت اینگونه نیست. عمیق ترین و گزنده ترین تحریم ها علیه ایران اجرا شده و ما با دقیق ترین و عمیق ترین رژیم تحریم ها مواجه شدیم. آمریکا تلاش می کند تا با ابزار تحریم روسیه و حزب الله را مهار کند.

کارشناس مسائل سیاسی با بیان تلاش آمریکا برای استفاده از ابزارهای مالی برای فشار بر ایران تاکید کرد : ما توانمندی قابل توجهی در زمینه مقابله با تحریم ها دارد و می تواند مقابله کند. کاتسا یک قانون جدید است که بر طبق آن بازیگران دخیل در اقتصاد را تحریم می کنند و از این طریق تلاش می کنند یک هراس برای فعالان و سرمایه گذاران در ایران ایجاد کنند.

در ادامه برنامه نگاه یک کمال دهقانی فیروزآبادی نایب رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس با بیان ابعاد راهبردهای آمریکا در قبال ایران؛ گفت: راهبرد آمریکا در قبال ایران یک موضوع ثابتی است. قبل و بعد از انقلاب اسلامی راهبرد آمریکا در منطقه تغییرات چندانی نکرده است.

وی افزود: امنیت نفت و امنیت اسراییل دو راهبرد اساسی آمریکا در منطقه قبل از انقلاب بوده و بعد از انقلاب هم آمریکا حفظ شریان نفت و امنیت اسراییل را در دستور کار خود قرار داده است.

دهقانی فیروزآبادی با اشاره به تلاش آمریکا برای مهار سیاست مستقل ایران؛ تاکید کرد : ما سیاست مستقل داریم و منافع ملی خود را دنبال می کنیم که این ها در تعارض با خواسته های آمریکاست.

نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اهمیت استقلال و تعامل با جهان و کشورهای همسایه تصریح کرد : راهبرد ما تقویت محور مقاومت است.

وی با اشاره به کشورهای تاثیر گذار در برجام؛ اظهار داشت : طبق قانون مجلس وزارت خارجه موظف است تا هر سه ماه گزارش برجام را ارائه کند . رییس جمهور آمریکا هم در این دوره تقریبا مشخص بود که برجام را تایید نمی‌کند و نشانه آن هم سخنرانی بی ادبانه ترامپ در سازمان ملل بود.

دهقانی فیروزآبادی یادآور شد : طبق مواد ۲۶ و ۲۸ برجام آمریکا در اجرای برجام حسن نیت نشان می داد که این کار را انجام نداده و نقض برجام کرده است.

وی ادامه داد : اگر تحریم ها مجددا وضع شود معنای نقض فاحش برجام می شود که باید جمهوری اسلامی با اقدام متقابل، نقض برجام را پاسخ دهد که دیده بان این موضوع هیئت نظارت بر برجام است.

نماینده مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که چرا کنگره خود را وارد بازی برجام کرده، گفت : ساختار سیاسی آمریکا می خواهد تکلیف خود را با برجام می خواهد مشخص کند و این هم برای جامعه جهانی مشخص خواهد شد که آمریکا این را بپذیرد یا نپذیرد.

وی افزود : آمریکا سیاست خصمانه ای که در قبال ایران دنبال کرده ، دنبال خواهد کرد. ما اگر ۱۲ سال مذاکره کردیم این بود که تحریم‌های ظالمانه را برداریم و بهانه را از آمریکا بگیریم.

دهقانی فیروز آبادی با اشاره به سیاست مستقل ایران؛ گفت : ایران هیچ وقت به دنبال بمب اتم نیست و فتوای رهبری گویای این موضوع است. موشک‌های ایران برای دفاع از خودش است و اهل تجاوز نیست.

نماینده مجلس شورای اسلامی گفت : آمریکا کشورهای دیگر را نمی تواند در قبال برجام با خود همراه کند.

محمدی با اشاره به اینکه آمریکا در عمل به قانون کاتسا عمل کرده است، به طور مثال شاهد قفل شدن روابط بین بانکی هستیم، گفت: آمریکا اساسا نگاهش به این است که ایران را در ذیل تحریم نگه دارد. 

وی با بیان اینکه اتحادیه اروپا قادر به مقاومت در برابر تحریم‌های ثانویه آمریکا نیست، لذا از این جهت نمی‌توان به آن‌ها تکیه کرد، اظهار داشت: آمریکا وقتی از برجام خارج شود دست به اعمال تحریم‌های ثانویه خواهد زد و لذا طبق قانون کاتسا تمام افراد خارجی را هدف خود قرار خواهد داد. 

این کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به اینکه توافق بین سران اروپا و آمریکا صورت گرفته است تا ایران را از طریق فشار تحریم به پای میز مذاکره بکشانند اظهار داشت: کارنامه اروپا نگران کننده است و نمی‌توان به کشور‌های اروپایی تکیه کرد لذا در حوزه تحریم‌ها همچنان در مسائل بانکی بیمه و نفت مشکل وجود دارد این درحالی که ایران به تمام تعهدات خود عمل و طرف مقابل برجام را نقض کرده است. 

محمدی خاطرنشان کرد: منطقه خاورمیانه وارد مرحله پسا داعش شده است، ایران بازیگر اول منطقه در مرحله پسا داعش است. 

وی ادامه داد: بر جام منهای آمریکا راهکار نیست، آمریکا برجام را می‌خواهند به این معنا که ایران به تعهدات هسته‌ای خود عمل کنند و در معنای دیگر نیز برجام را نمی‌خواهند به این معنا که برجام مانع از تهدید آن‌ها نشود.

این کارشناس مسائل سیاسی تصریح کرد: اگر در داخل کشور علاجی برای تحریم پیدا کنیم در این صورت توانسته ایم آمریکا را خلع سلاح کنیم، موضعی که مقامات جمهوری اسلامی ایران در قبال سیاست‌های خصمانه آمریکا اتخاذ کرده اند خوب است به طوری که ظریف وزیر امور خارجه شفاف اعلام کرد که خروج از برجام یکی از گزینه‌های ایران است. 

محمدی با اشاره به اینکه چسبندگی غیر منطقی به برجام می‌تواند ما را دچار آسیب کند گفت: باید بر روی برنامه موشکی و قدرت منطقه‌ای خود تمرکز کنیم برای آمریکا مهم است که در داخل ایران راجع به برنامه موشکی دعوا ایجاد کنند، آمریکا به محض اینکه ببینند در داخل کشور شکاف ایجاد شده به هدف می‌رسد لذا باید مراقب بود ایران مسیر خود را درست طی می‌کند و آن را باید ادامه دهد. 

محمدی افزود: آمریکایی‌ها الان به شدت عصبانی هستند که چرا در ایران همه به صورت منسجم و یکپارچه صحبت می‌کنند لذا باید انسجام ملی خود حفظ کنیم. 

وی با اشاره به اینکه باید اصول و مبانی خود را محکم کنیم و تحت هیچ شرایطی آن را تغییر ندهیم اظهار داشت: چیزی برای معامله کردن در مورد امنیت مردم نداریم.

 دهقانی فیروزآبادی در ادامه این گفتگو با اشاره به اینکه آمریکا با نظام مردم سالاری مشکل دارند بیان کرد: در بحران سوریه و عراق نشان دادیم موضع منطقی و حکیمانه خود را به راحتی پیش می‌بریم. 

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس تصریح کرد: در برابر تحریم‌ها روز به روز اوضاع را مدیریت کرده ایم، آمریکا از اینکه ما در مقابل تحریم‌ها به خودمان توجه کردیم و امنیت خودمان را تامین ساخته ایم و به مسائل اقتصادی خود اکتفا کرده ایم خوشنود نیست. 

دهقانی فیروزآبادی با بیان اینکه ما نمی‌توانیم به اروپا اعتماد کنیم معمولاً موضع غرب در مسائل خاورمیانه مشخص است افزود: آمریکا به راحتی نمی‌توانند کشور‌های اروپایی را با خود همراه کنند. 

وی با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران فعالیت‌های دیپلماسی خود را به شدت ادامه می‌دهد لذا از نظر روابط بین الملل دست برتر را داریم گفت: ایران طبق سازوکار‌های قانونی مقابل آمریکا برخورد‌های خود را خواهد داشت. 

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس عنوان کرد: صنایع موشکیمان تحت راهبرد دفاعی مان قرار دارد، دفاع پیشگیرانه مشروع است و موشک‌های ما بر ضد تروریست است.

وی با اشاره به اینکه سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران براساس منطق استوار است که مورد تایید افکار عمومی جهان هم نیز قرار دارد، گفت: آمریکا اسلحه در اختیار کشور‌های مرتجع عربی و عربستان سعودی قرار می‌دهد و هزینه‌ای که برای تسلیحات دفاعی خود می‌کند چندین برابر هزینه‌ای است که ما انجام می‌دهیم.

انتهای پیام/

اجرای قانون کاتسا به معنای خروج واقعی برجام است

راهبرد ما تقویت محور مقاومت است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار