پرداختن به مسائل جدید و مستحدثه باید با حفظ سنت‌های حوزه انجام بگیرد

آیت الله سبحانی گفت:در درس‌های خارج فقه امسال مسئله ربا را به‌عنوان یکی از این مسائل مورد بحث قرار داده‌ایم که ابواب و شاخه‌های مختلف این مسئله را در بر می‌گیرد که نزدیک به ۲۰ مسئله مستحدثه جدید را شامل می‌شود.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قم؛ آیت الله العظمی جعفر سبحانی ظهر شنبه در دیدار آیت الله اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه که در دفتر این مرجع تقلید برگزار شد؛ با تأکید بر تغییر برخی اسلوب درسی حوزه‌های علمیه تأکید کرد: اصول و دروس حوزوی باید به‌صورت موجز و خلاصه به طلاب عرضه شود؛ چرا که شرایط علم‌اندوزی در جامعه کنونی با گذشته تفاوت کرده است.یکی از مراجع تقلید با بیان اینکه امید شیعیان جهان به حوزه علمیه قم است،‌ گفت: برای شناسایی استعدادهای فراوانی که در این حوزه وجود دارد، یک مهندسی دقیق نیاز است.

استاد خارج فقه و اصول حوزه علمیه ادامه داد: دشمن اصلی تشیع در زمان حال وهابیت است که تمام عقاید و باورهای آن‌ها به ‌صورت موجز در ۱۸ درس بیان‌شده که شایسته است با نظر شورای عالی حوزه علمیه به‌ عنوان مرجعی برای پاسخ‌گویی به شبهات این فرقه در قالب یک واحد درسی حوزه‌ها قرار گیرد.

وی با تأکید بر اهمیت تدریس مباحث مستحدثه خاطرنشان کرد: در درس‌های خارج فقه امسال مسئله ربا را به‌عنوان یکی از این مسائل مورد بحث قرار داده‌ایم که ابواب و شاخه‌های مختلف این مسئله را در بر می‌گیرد که نزدیک به ۲۰ مسئله مستحدثه جدید را شامل می‌شود.

آیت‌الله‌ سبحانی افزود: مباحث حوزوی همواره باید از فقه و اصول آغاز شود و در ادامه راه به سراغ ابواب دیگر مانند فلسفه و کلام رفت و شروع به‌یک‌باره تمام مسائل باهم دیگر ممکن است موجب توقف‌های بعدی در اجرای برنامه شود.

وی با بیان برخی خصوصیات قابل‌توجه مردم مغرب زمین تصریح کردند: ازجمله اخلاق و سکنات خوب غربی‌ها این است که کارها را از مسائل کوچک شروع می‌کنند و با موفقیت در این امور به سراغ اهداف والاتر می‌روند.

این مرجع تقلید افزود: باید برنامه‌های حوزه به نحوی تدوین و اجرا شود که راه طلاب را دررسیدن به نتیجه نهایی هموار کند، چراکه امروز بسیاری از افرادی که در حوزه به مدارج علمی بالا رسیده‌اند به خاطر تلاش و کوشش‌های شخصی خود بوده است.

آیت‌الله سبحانی با بیان اهمیت و جایگاه حوزه علمیه قم تأکید کرد: حوزه اصلی تشیع در زمان حال در قم تجلی‌یافته و امید شیعیان جهان به حوزه علمیه قم است و خیل استعداد در این حوزه فراوان است که برای اشناسایی آن‌ها یک مهندسی دقیق نیاز است که وظیفه مدیران است.

استاد خارج فقه حوزه علمیه گفت: شکل و نوع استعداد در بین طلاب مختلف است که دراین ‌بین برخی استعداد نویسندگی، منبر، سخنوری، پژوهش و تحقیق و عده‌ای نیز در مباحث فقهی حائز استعداد هستند.

آیت‌الله اعرافی نیز در این دیدار با اشاره به اهمیت دروس خارج حوزه خاطرنشان کرد: قله دروس حوزوی در درس‌های خارج فقه تجلی می‌کند و مسئولان حوزه برای تعالی بیشتر این دروس نقاط قوت و ضعف این درس‌ها را موردبررسی و تحلیل قرار داده‌اند.

مدیر حوزه های علمیه با اشاره به دغدغه مراجع تقلید درباره احراز صلاحیت اساتید دروس خارج فقه عنوان کرد: این مسئله یکی از موارد ظریف است که با حفظ آزادی در انتخاب اساتید در حوزه علمیه موردتوجه است تا اساتیدی که صلاحیت‌های لازم را دارند در این عرصه فعالیت داشته باشند.

آیت‌الله اعرافی با اشاره به راه اندازی دروس خارج فقه حوزه در بلاد نیز تصریح کرد: بالغ‌بر ۱۰۰ درس خارج از فقه در بلاد شناسایی‌شده‌اند و هیئتی نیز با حضرات آیت‌الله مؤمن و استادی فایل‌ها و نوارهای صوتی این دروس را بررسی می‌کنند که تاکنون ۶ درس خارج فقه از طرف این هیئت مورد تأیید قرارگرفته است.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور ادامه داد: باید تلاش شود تا افرادی متخصص و قابل در سطوح دروس خارج بلاد تربیت و حضور داشته باشند همچنین نکته دیگر و مهم این است که نزدیک به ۶۰۰ درس فقه و اصول در قم وجود دارد که مطالعاتی در دست است تا تمام ابواب و فقه در قالب آن‌ها تدریس و بحث شود.

آیت‌الله اعرافی ابراز کرد: ابواب و موضوعات جدیدی که در فقه لازم است شکل بگیرد نیز با تعامل با اساتید حوزوی در حال شکل‌گیری است تا سؤالات و مسائل جدید در قالب آن‌ها مطرح و پاسخ داده شود.

امام‌جمعه قم تأکید کرد: هیئت بلند پایه‌ای نیز با حضور آیت‌الله شب‌زنده‌دار و اساتید برجسته حوزوی شکل‌گرفته که درباره فقه معاصر مسائل جدید در فقه کارهای ارزشمندی را انجام داده‌اند.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور با تأکید بر حفظ سنت‌های حوزه در مسئله اجتهاد تأکید کرد: با حفظ تمام سنت‌های حوزه باید به مسائل جدید و مستحدثات نیز پرداخته شود همچنین در آینده اجلاسی با حضور اساتید برجسته حوزوی در این زمینه برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/ح

امید شیعیان جهان به حوزه علمیه قم است/ وهابیت دشمن اصلی تشیع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار