ضعف آمارگیری در افغانستان و مشکلات نهادهای تحقیقاتی

20 اکتبر مصادف است با «روز جهانی آمارگیری» و افغانستان از معدود کشورهای جهان است که هنوز قادر به آمارگیری از جمعیت و بخش‌های دیگرش نشده است.

ضعف آمارگیری در افغانستان و مشکلات نهادهای تحقیقاتیبه گزارش خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، 20 اکتبر مصادف است با «روز جهانی آمارگیری» و افغانستان از معدود کشورهای جهان است که هنوز قادر به آمارگیری از جمعیت و بخش‌های دیگرش نشده است.

نهادهای تحقیقاتی در افغانستان می‌گویند نبود آمار دقیق، یکی از چالش های بزرگ فراروی پروژه‌های تحقیقاتی در این کشور است.

«ادارۀ احصائیه مرکزی»، تنها مرکز آمارگیری رسمی در افغانستان است اما این نهاد نیز تاکنون آماری دقیق از جمعیت افغانستان ندارد و تمامی‌ آمار در بارۀ صادرات و واردات، زمین‌های زراعتی، باغ‌ها و دام‌ها بر اساس تخمین ارائه می شود.

این موضوع به چالشی عمده در افغانستان تبدیل شده و نهادهای اقتصادی و بنیادهای تحقیقی نیز از آن شکایت دارند.

«عبدالمجیب خلوتگر»، رئیس اجرائی دفتر حمایت‌کنندۀ رسانه‌های آزاد در افغانستان (نی) می‌گوید: بایگانی آمارگیری در افغانستان به منطقه قدرت حکومت خلاصه می‌شود و نبود آمار دقیق به معضلی عمده و اساسی نهادهای تحقیقاتی مبدل شده است.

وی اظهار داشت: «آمار جمعیت ما مشخص نیست، شمار وسائط نقلیه، تعداد باسوادها، تعداد آموزگاران، تعداد سربازان و موارد دیگر روشن نیست.»

به گفتۀ او، جمعیت افغانستان هنوز هم بر اساس تخمین برآورد می‌شود.

آقای خلوتگر می افزاید که روشن شدن آمار دقیق در تمامی بخش‌ها منافع شخصی برخی‌ها را متاثر می‌سازد.

«اکرام افضلی»، رئیس اجرایی دیدبان شفافیت افغانستان نیز گفت: ارائۀ آمار و ارقام دقیق از مسئولیت‌های اساسی حکومت هاست.

به گفتۀ او، دسترسی به آمار در افغانستان با مشکلات زیادی مواجه است.

ادارۀ مرکزی احصائیه افغانستان تاکنون فقط قادر به آمارگیری اجتماعی و اقتصادی 8 ولایت از 34 ولایت افغانستان شده است.

«شیر محمد جامی‌زاده»، رئیس احصائیه مرکزی افغانستان می‌گوید: زیر ساخت‌ها در ادارۀ مرکزی آماده و او به آینده این اداره امیدوار است.

اولین آمارگیری سراسری جمعیت افغانستان در سال ۱۳۵۶ خورشیدی آغاز و در سال ۱۳۵۸ خورشیدی نتایج آن اعلام شد که بعد از آن جمعیت این کشور هر سال بر اساس آن تخمین می‌شود.

برخی از آگاهان، آمار سال 1358 خورشیدی را نیز ناقص دانسته و می‌گویند که در این طرح بیش از ۶۰ درصد جمعیت کشور آمارگیری شده و آمار باقی جمعیت بر بنیاد آن برآورد می‌شود.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.