معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان:

هر چه نشانگرهای خوراکی بیشتر دارای رنگ سبز باشد میزان سلامتی آن بیشتر است

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: هر چه نشانگرهای خوراکی بیشتر دارای رنگ سبز باشد میزان سلامتی آن بیشتر است.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،عباس جعفریان دهکردی  امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه به مناسبت آغاز هفته غذا و روز جهانی غذا اظهار کرد: هفته پیش رو هفته جهانی غذا است و شعار جهانی امسال تغییر آینده مهاجرت، سرمایه‌گذاری در امنیت غذایی و توسعه روستایی است، که این برای جلوگیری از مهاجرت به شهرها است.

وی بیان کرد: محور ملی این شعار در ایران نیز تغییر و اصلاح الگوی تغذیه برای حفظ و ارتقای سلامت است، در چند دهه گذشته شاهد بوده‌ایم که شیوه زندگی مردم در حال تغییر است و بیماری‌های غیر واگیر در حال فراگیر شدن است؛ افزایش مصرف دخانیات، رژیم غذایی نامناسب و بی‌تحرکی در این امر بسیار تأثیرگذار است.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تصریح کرد: سابقه کار روز جهانی غذا به تأمین غذا برمی‌گردد و خوشبختانه در بسیاری از کشورها امروز دیگر این دغدغه اصلی نیست در کشور ما تأمین غذا دیگر آن چنان دغدغه نیست.

جعفریان یادآوری کرد: 45 درصد از بار بیماری‌های مزمن مربوط به تغذیه است و پیش‌بینی‌ها این است که در سال 2020 این میزان به 57 درصد برسد، یک میلیارد نفر از مردم جهان دچار اضافه وزن هستند، چاقی و اضافه وزن سو تغذیه نوع دوم است، سو تغذیه نوع اول همان لاغری است.

وی با بیان این که سرانه مصرف نمک برای هر فرد دو تا سه گرم در روز تعریف شده است، خاطرنشان کرد: اما در ایران مصرف نمک برای هر فرد بین 7 تا 15 گرم در روز است و سرانه مصرف شکر دنیا در سال 5 کیلوگرم است و در ایران این میزان 30 کیلوگرم در سال است.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان عنوان کرد: دریافت نمک در مردان ایرانی 30 درصد بیشتر از زنان است، ایرانی‌ها عمدتاً نمک را از طریق نان، دوغ و پنیر دریافت می‌کنند و 30 درصد از مردم نیز قبل از چشیدن غذا به آن نمک اضافه می‌کنند بدون آن که بدانند غذا نمک دارد یا ندارد.

وی با بیان این که استراتژی‌های جهانی برای اصلاح الگوی مصرف است، تأکید کرد: استراتژی کاهش مصرف چربی‌ها و به خصوص حذف اسیدهای چرب ترانس و دوم کاهش اسیدهای چرب اشباع است؛ محور دوم نیز کاهش مصرف قند به کمتر از 10 درصدی انرژی روزانه و کاهش مصرف نمک به 5 گرم در روز است.

جعفریان مطرح کرد: افزایش فعالیت‌های بدنی جزو سیاست‌های وزارت بهداشت است، یکی از کارهای اخیر ما نشانگرهای رنگی غذاها و خوراکی‌هاست که از آن‌ها به نشانگرهای راهنمای تغذیه‌ای نیز یاد می‌شود، نزدیک به 100 درصد محصولات خوراکی که تولیدی استان اصفهان نشانگرهای رنگی تغذیه را کسب کرده‌اند.

وی با بیان این که فرآورده‌هایی که تولید می‌شوند اگر آرم سازمان غذا و دارو را نداشته باشند مورد تائید این سازمان نیستند، اظهار کرد: نشانگرهای تغذیه با سه رنگ سبز، زرد و قرمز است، سازمان غذا و دارو این سیاست را به این دلیل پیش گرفته است که درج مقادیر هر ماده در محصول خوراکی نمی‌توانست برای عامه مردم قابل فهم باشد اما با این سه نشانگر میزان سلامت محصول برای عامه مردم قابل فهم است.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان این که نباید میزان چربی‌های محصولات خوراکی را با یکدیگر مقایسه کرد، بیان داشت: برای مثال میزان و نوع چربی خامه با بیسکوئیت متفاوت است، هر چه نشانگرهای خوراکی بیشتر دارای رنگ سبز باشد میزان سلامتی آن بیشتر است.

وی تصریح کرد: کارخانه‌هایی می‌توانند نشان ایمنی و سلامت را کسب کنند که در محصولشان به هیچ وجه از مواد  صنعتی غیرمجاز استفاده نکنند و در ارزشیابی‌ها بتوانند موفق باشند، 10 مورد از محصولات استان نشان سیب سلامت را دریافت کرده‌اند و فردا نیز 6 محصول دیگر نشان سیب سلامت را دریافت خواهند کرد.

جعفریان خاطرنشان کرد: یکی از مأموریت‌های ما پیگیری آگاهی بخشی برچسب سلامت و اصالت است، دو نوع محصول داریم، دسته اول محصولاتی هستند که ساخت داخل هستند و نشانگرهای سلامت و سیب سلامت و ... را از وزارت بهداشت دریافت کرده‌اند اما دسته دوم که محصولات وارداتی هستند باید حتماً نشان سلامت و اصالت را داشته باشند وگرنه جزو محصولات قاچاق محسوب می‌شوند.

وی در همین خصوص ادامه داد: در هیچ کجای دنیا محصولات قاچاق را آزمایش نمی‌کنند تا اگر سالم بود وارد چرخه مصرف شود، در کشور ما نیز محصولات قاچاق معدوم می‌شوند و در خصوص محصولات غذایی و دارویی و بهداشتی این حساسیت ما بیشتر است، تا آینده‌ای نزدیک معاونت غذا و دارو به طور کلی به جاده اصفهان- شیراز منتقل خواهد شد.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در خصوص محصولات تراریخته عنوان کرد: سؤالات زیادی پیرامون محصولات تراریخته وجود دارد و در سطح دنیا نیز این سؤالات مطرح است، نگاه تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان این محصولات مقداری متفاوت با یکدیگر است، طی مطالعاتی که در حال انجام است این محصولات سابقه زیادی در مصرف ندارد.

وی افزود: در خصوص مواد غذایی و به خصوص تراریخته به این نحو است که مطالعات نشان داده است محصولات تراریخته می‌تواند مشکلاتی داشته باشد و این به خاطر دستکاری‌های ژنتیکی است، این محصول تراریخته ممکن است به دلیل دستکاری‌های ژنتیکی روی سلامت مردم تأثیرگذار باشد، آن چیزی که در سطح دنیا مطرح می‌شود این است که توصیه می‌شود میزان مصرف محصولات تراریخته بیش از 10 درصد محصولات غذایی روزانه نباشد.

 جعفریان اشاره کرد: در مناطق مختلف می‌تواند الگوی مصرف محصولات تراریخته متفاوت باشد، تعیین یک مرز مشخص برای این محصولات مشکل است، از لحاظ کلی نمی‌توان گفت محصول تراریخته مشکل دارد، در خصوص محصولات تراریخته این موضوع هست که مشکلاتی دیده شده و سیاستی که وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو پیش گرفته این است که باید بر این محصولات و ورود آن‌ها نظارت شود.

وی در همین خصوص مطرح کرد: تأکید داریم محصولی که تراریخته است نشانگر تراریخته بودن را روی محصول خود درج کنند محصولات تراریخته از لحاظ ظاهری قابل تشخیص نیست و برای همین وزارت بهداشت تأکید بر نصب برچسب تراریخته روی محصولات دارد.

 معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان این که سیاست دولت این است که کارمندان خود را افزایش ندهد و حتی کارمندان خود را کاهش دهد، عنوان کرد: رویکرد ما به این سمت بوده است که محصولات موجود در بازار در بخش عرضه مورد کنترل و نظارت قرار بگیرد، در 6 ماهه نخست امسال 593 محصول را در بخش عرضه مورد نظارت و کنترل قرار دادیم و نسبت به سال گذشته این نظارت دو برابر شده است.

وی با بیان این که کنترل محصولات در بخش عرضه اطمینان بیشتری دارد، خاطرنشان کرد: تعداد کارشناسان نظارت در بخش عرضه محصولات بسیار بیشتر است، البته نظارت‌های ما در این بخش هنوز کم است، یک سری پدیده‌هایی هست که اجتناب‌ناپذیر است، بعضی محصولات هستند که مجوزهای قانونی را دارند اما ما هم نمی‌توانیم توصیه به عدم استفاده از آن کنیم.

جعفریان یادآوری کرد: اگر بخواهیم در تعداد فست‌فودها محدودیت ایجاد کنیم نتیجه آن می‌شود که داشتن فست‌فودی یک امتیاز محسوب می‌شود که همین مشکلاتی را خواهد داشت پس نمی‌توان چنین محدودیتی ایجاد کرد البته برای این محصولات در خصوص مواد به کار رفته در آن‌ها یک سری محدودیت‌هایی ایجاد کرده‌ایم اما ذائقه جامعه را باید عوض کرد.

وی در همین خصوص بیان کرد: وقتی بیسکوئیت ما حتماً باید شیرین باشد تا مصرف کنیم این ایراد است و به مرور باید این ذائقه را عوض کرد، مردم باید به استفاده از محصولات شناسنامه‌دار گرایش پیدا کنند و به جای استفاده از محصولات محلی از محصولات کارخانه‌ای شناسنامه‌دار استفاده کنند.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در خصوص روغن پالم یادآوری کرد: در خصوص روغن پالم این بحث وجود داشت که از این روغن به صورت غیرمجاز استفاده شده بود و از اظهارات مجموعه وزارت بهداشت به صورت دو گانه برداشت شده بود، از روغن پالم در محصولی که نباید استفاده شده بود در حالی که استفاده از روغن پالم باید در جای خودش باشد.

وی با بیان این که در سطح دنیا و ایران از روغن پالم استفاده می‌شود، ابراز کرد: روغن پالم مانند دیگر روغن‌ها مشکلاتی هم دارد، بعضی از روغن‌های پالم مصرف صنعتی و بعضی مصرف خوراکی دارد، وزارت بهداشت در خصوص نظارت بر مصرف پالم به صورت بیشتر و جدی‌تر وارد شده است.

جعفریان عنوان کرد: کنترل میزان مصرف نمک تأثیر زیادی روی کنترل فشار خون دارد، در گذشته نان با روغن حیوانی می‌خوردند و مشکلی هم نداشتند چون فعالیت بدنی زیادی هم داشتند اما امروز که الگوی زندگی تغییر کرده است این کار شدنی نیست، الگوی زندگی امروز نیازی به نمک زیادی ندارد، در خصوص نمک‌های تولیدی داخلی از نظر من استاندارهای مدنظر برای آن‌ها بیش از حد سختگیرانه بوده است.

وی با بیان این که هیچ جای دنیا این ادعا نیست که نمک‌های تولیدی بدون مشکل است، تصریح کرد: 23 پرونده مفتوحی در حوزه تخلفات غذایی در 6 ماهه نخست امسال ثبت شده است، حد مجاز مصرف چربی حدود 30 درصد کالری مورد نیاز بدن است و روزانه حدود 66 گرم چربی مورد نیاز بدن است.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تأکید کرد: البته میزان مصرف چربی بستگی به فعالیت بدنی روزانه دارد، این 66 گرم میزان کل چربی خوراکی‌های مصرفی روزانه ماست، یک عامل بسیار تعیین کننده خرید محصول در بازار قیمت محصول است، باید در جامعه مردم را به سمتی پیش ببریم که محصولات شناسنامه‌دار مصرف کنند.

وی در پایان گفت: حداکثر مجازات برای تولید کننده غیرمجاز بازدارنده نیست، تنها 10 درصد محصولات آرایشی و بهداشتی تولید داخل است و بقیه آن نیز وارداتی است و از آن جا که مصرف این محصولات در ایران زیاد است بخش زیادی از آن قاچاق است و دومین کالای قاچاق کشور بعد از پوشاک، مواد آرایشی و بهداشتی است.

 

انتهای پیام/م

 

مصرف محصولات تراریخته می‌تواند مشکلاتی داشته باشد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.