نصیرپور مطرح کرد؛

لزوم فراهم کردن مراکز تربیتی و درمانی برای معتادان

کارشناس جامعه‌شناسی گفت: برای مبارزه اجتماعی با مواد مخدر و ایجاد حس وظیفه شناسی و مسئولیت پذیری برای آموزش، پیشگیری و درمان اعتیاد باید ساز و کار نهادهای دولتی تغییر یابد.

لزوم فراهم کردن مراکز تربیتی و درمانی برای معتادانبه گزارش گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سیدمحمدرضا نصیرپور کارشناس جامعه‌شناسی دانشگاه شهید بهشتی اظهار کرد: برای کنترل عرضه و تقاضای مصرف مواد مخدر صنعتی، شیمیایی و روان‌گردانها و علت یابی گرایش به اعتیاد و پیشگیری لازم است که دولت باكمك نهادهايی مانند ستاد مبارزه با مواد مخدر، نیروی انتظامی ، سازمان بهزیستی ، دستگاه قضایی، نهادهای حمایتی و غیره اقدامات جدی‌ را انجام دهد.

وی با بیان اینکه علل اعتیاد را باید در سطوح فردی، خانوادگی و اجتماعی مورد بررسی قرار داد، افزود: علل فردی اعتیاد شامل مشکلات روانی، شخصیت نابهنجار، فرار از زندگی تکراری و ضعف اراده بوده و علل خانوادگی اعتیاد شامل آزادی بی حد و قیودات بی حد، رفاه و فقر بیش از حداقتصادی، کمبود محبت در خانواده و تبعیض بین فرزندان در خانواده و نابسامانی های دیگر خانوادگی است.

این جامعه شناس ادامه داد: همچنان بیکاری، نابرابری‌های اقتصادی و اجتماعی، در دسترس بودن آسان مواد مخدر، زندگی نامناسب، ضعف قوانین در خصوص اعتیاد و ضعف در اجرای قوانین از سوی دولت از عوامل اجتماعی در بروز اعتیاد محسوب می‌شوند.

نصیرپور با اشاره به اینکه اعتیاد در یک جامعه عوارض و پیامدهای منفی گوناگونی را در عرصه های مختلف اقتصادی، جسمی، روانی و اجتماعی به همراه دارد، تصریح کرد: با توجه به بحران های ناشی از مصرف مواد مخدر صنعتی و شیمیایی نیاز است دولت در راستای زدودن این بحران‌ها و آسیب‌ها راه‌حل‌های پیشگیرانه و برنامه‌های متناسب و مفیدی را برای عموم مردم از جمله کودکان ، نوجوانان و جوانان اتخاذ کند.

وی خاطر نشان کرد: پیشگیری از اعتیاد به عنوان یک استراتژی کلان و عمومی از سوی دولت مناسب ترین راهکار برای جلوگیری از وسیع تر شدن اعتیاد در کشور است و کارآیی خوبی را نیز نسبت به معالجه بعد از اعتیاد نیز دارد.

به گفته این کارشناس جامعه شناسی، لازم است برای معتادان نیز مراکز درمانی و تربیتی رایگان در سراسر کشور فراهم شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار