باغدار نهاوند با تولید ۲۵۲ تن سیب درختی رکورد کشور را شکست + تصاویر

مدیر جهاد کشاورزی نهاوندگفت: یکی از باغداران نهاوندی از ۳۰۰ درخت سیب خود در یک هکتار زمین ۲۵۲ تن انواع سیب درختی پاییزه را برداشت کردو رکورد کشوری را شکست.

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان؛ احمد باقری مدیر جهاد کشاورزی نهاوند اظهار داشت: با حضور مهندسین و ناظران کیل گیری وزارت جهاد کشاورزی از باغ‌های نهاوند از یک هکتار باغ که ۳۰۰ درخت سیب داشت اندازه گیری به عمل آمد که در مجموع از این باغ ۲۵۲ تن انواع سیب درختی پاییزی برداشت شد.

باغدار نهاوند با تولید ۲۵۲ تن سیب درختی رکورد کشوری را شکست + تصاویر

وی گفت: در شهرستان نهاوند نزدیک به ۷ هزار و ۲۵۰ باغدار و بهره‌بردار در زمینه تولید سیب و محصولات باغی فعالیت دارند که در مجموع بیش از ۱۳ هزار و ۵۰۰ هکتار از باغ‌ها به انواع درختان میوه اختصاص دارد و سالانه نزدیک به ۱۲۲ هزار تن میوه از آن‌ها تولید می‌شود.

باقری بیان کرد: سطح باغ‌های زیر کشت درخت سیب در شهرستان نهاوند بیش از ۲ هزار و ۶۷۰ هکتار از انواع ارقام سیب درختی تابستانه و پائیزه است و امسال باغدار خوش ذوق نهاوندی با تولید ۲۵۲ تن از یک هکتار رکورد کشوری را شکست.

باغدار نهاوند با تولید ۲۵۲ تن سیب درختی رکورد کشوری را شکست + تصاویر

مدیر جهاد کشاورزی نهاوند افزود: برداشت معمول سیب از باغ‌های نهاوند ۲ نزدیک به ۳۰ تن در هر هکتار است وبیش از ۴۵ درصد باغ‌های مثمر نهاوند به تولید انواع سیب قرمز، زرد و سبزرنگ اختصاص دارد که باغداران برحسب علاقه باغ‌های خود را زیر کشت انواع سیب‌درختی ازجمله سیب گلاب قرمز، سیب تابستانه و پاییزه، سیب لبنانی و سبز قرار می‌دهند.

رئیس جهاد کشاورزی نهاوند با تأکید بر اینکه میانگین برداشت سیب از هر هکتار در کشور ۲۱ تن و در نهاوند نزدیک به ۳۰ تن است، گفت: تابستان امسال باغدار نهاوندی با برداشت ۲۵۲ تن در یک هکتار رکورد کشوری را شکست.

باغدار نهاوند با تولید ۲۵۲ تن سیب درختی رکورد کشوری را شکست + تصاویر

وی تصریح کرد: مشکلات باغداران در این بخش را گرانی جعبه و هزینه‌های کارگر، حمل‌ونقل ارزانی قیمت صادر نشدن کمبود ظرفیت سردخانه‌ها و نبود صنایع وابسته و تبدیلی در شهرستان مشکل باغداران را در نهاوند دوچندان کرده است.

وی بیان کرد: تعدادی از باغداران نهاوندی عقیده دارند هرچه سیب پاییزه بر روی درخت بماند بر طعم و خاصیت ماندگاری آن افزوده می‌شود و به شکل ارزان و بهتری مورد استفاده مردم قرار می‌گیرد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نهاوند با اشاره به اینکه انواع سیب تابستانه و پاییزه این شهرستان به استان‌های همجوار از جمله تهران، لرستان، مرکزی، کرمانشاه صادر می‌شود افزود: هرس به موقع، استفاده از کود‌های ریزمغزی، مبارزه بیولوژیکی، آبیاری و برداشت به موقع از عوامل افزایش تولید سیب درختی در نهاوند است.

باغدار نهاوند با تولید ۲۵۲ تن سیب درختی رکورد کشوری را شکست + تصاویر

باقری گفت: سیب مهمترین محصول باغی این شهرستان است و از مجموع بیش از ۶ هزار هکتار باغ سیب در استان همدان بیش از ۲ هزار و ۷۰۰ هکتار آن در نهاوند وجود دارد که پیش بینی می‌شود امسال بین ۶۰ تا ۷۰ هزار تن محصول از آن برداشت شودکه سیب‌های تولیدی آن‌ها به دلیل نوع آب و هوا و مراقبت کارشناسان اداره باغبانی جهاد کشاورزی از کیفیت بالایی برخوردارند.

انتهای پیام/ز

252 تن سیب درختی از باغات نهاوند

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.