باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می دهد؛

ضرورت پیشگیری و کاهش طلاق و آثار و پیامدهای آن

پیشگیری از طلاق به عنوان یکی از معضلات کنونی جامعه نقش برجسته ای در کاهش آسیبهای اجتماعی در جامعه دارد.

به گزارش  خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از ارومیه؛ خانواده نخستین نهادی است که برای پاسخ گویی به نیازهای فطری بشر، به ویِژه نیاز به زندگی اجتماعی ٰٰ؛ شکل گرفته است و نزدیکترین وعمیق ترین تعامل بشر در بستر خانواده تحقق می یابد.

با این حال امروزه برخی خانواده های ما با چالش هایی روبه رو هستند که اگر توجهی به این چالش ها نشود، می تواند تا عمق سستی و نابودی جوامع پیش رود، ازجمله این چالش ها طلاق است. پدیده ای که آمار آن روز به روز رو به افزایش است و در هیچ زمانی مانند عصر حاضر، خطر انحلال کانون گرم خانواده ها و آثار سوء ناشی از آن را به دنبال نداشته است. چرا که اگر جامعه ای به سوی افزایش طلاق پیش برود، حتما در آستانه بحران قرار می گیرد.

اهمیت این موضوع موجب شد سراغ مردم رفته و نظر آنها را جویا شویم.

از دید جمع کثیری از مردم، ریخته شدن قبح طلاق در عصر حاضر زمینه ساز افزایش این معضل اجتماعی شده است و این بحث قطعا آثار و پیامدهای سوء زیادی ازجمله در رابطه با فرزندان که آتیه ساز جوامع آینده هستند را به دنبال دارد.

در کنار آن مردم ، آثار مخرب این پدیده را در درجه اول روی خود زوجین، بعد فرزندان و نهایتا بر جامعه دانستند و بر ضرورت پیشگیری و کاهش آن تأکید کردند.

طلاق آثارمخرب معنوی و مادی زیان باری در پی دارد که تحت هیچ صورتی قابل اغماض نیست به طوری که حتی اگر بتوان خیلی خلاصه از این آثار نام برد می توان به اعتیاد، فرار از خانه، افزایش ارتکاب جرم و بزه، مشکلات روحی و جسمی، مشکلات تربیتی و تحصیلی، اختلال در هویت فردی و خانوادگی، فساد و شیوع ناهنجاری های مختلف اجتماعی را از جمله ی آنها شمرد.

پدیده ای که خیلی وقت است زنگ هشدارش به صدا در آمده و متأسفانه آمار موجود در این رابطه بیانگر این است که راهکارهای ارائه شده برای پیشگیری و کاهش آن موثر واقع نشده است.

محمد حیرت انگیز مدیر کل ثبت احوال آذربایجان غربی  گفت: براساس آمار ثبتی واصله از دفاتر و محاضر ثبت طلاق در استان ؛ در سال 94؛ 6هزارو 550 واقعه طلاق در آذربایجان غربی ثبت شده و این آمار در سال 95 متأسفانه به 6هزار و681 واقعه رسیده است.

به اعتقاد متخصصین و مشاورین خانواده برای پیشگیری و کاهش طلاق و به دنبال کاهش و پیشگیری آثار و پیامدهای آن، می بایست عمده توجه ها روی علل وقوع آن متمرکز شود.

 دکتر مهرداد مطلبی متخصص روانشناسی و مشاور خانواده، در این رابطه اظهار کرد : بیکاری، اعتیاد، عدم وفای به عهد زوجین، دخالت بی جای خانواده ها و اطرافیان، عسرو حرج زوجه، نبود توافق های لازم اخلاقی و رفتاری بین زوجین را می توان از جمله عوامل وقوع و برزو طلاق دانست و همچنین در ابتدای امر می بایست از وقوع ازدواج های هیجانی و عاطفی پرهیز کرد.

بنابراین اوصاف ؛ برای کاهش عواملی هم که گفته شد؛ لزوما همت و اراده جدی هم خانواده ها و هم مسئولین امری ضروری است .

انتهای پیام/ح

آثار مخرب طلاق در جامعه

         

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.