لباسی که معرف فرهنگ و تمدن ایرانی باشد نداریم!

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با اشاره به لزوم حفظ پوشش‌های قومی کشور گفت: هنوز نتوانسته‌ایم یک پوشش که نمایانگر فرهنگ و تمدن ایرانی باشد، داشته باشیم.

لباسی که معرف فرهنگ و تمدن ایرانی باشد نداریم!به گزارش حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ برنامه «گفت‌و‌گوی فرهنگی» رادیو گفتگو با موضوع بررسی چرایی فراموشی لباس‌های سنتی و تأثیر آن بر فرهنگ بومی با حضور محمدرضا قاسم شربیانی رئیس گروه مطالعات گردشگری و ارتباط تلفنی با حجت‌الاسلام پژمان‌فر رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس روانه آنتن شد.

در آغاز شربیانی اظهار کرد: ما در دنیایی زندگی می‌کنیم که در مسیر یکسان‌سازی فرهنگی و جهانی‌سازی است و این موضوع بر تمام مولفه‌های زندگی اثر گذاشته است.

وی لباس‌های سنتی را یک فرصت برای گردشگری دانست و عنوان کرد: نخستین موضوعی که یک گردشگر را در ورود به یک مکان تحت تاثیر قرار می‌دهد، پوشش افراد است. چرا که گردشگر همواره به دنبال چیزهای جدید است و لباس جذابیت بالایی برای او دارد.

رئیس گروه مطالعات گردشگری تاکید کرد: گردشگری نمی‌تواند سبب تغییر پوشش یک منطقه شود مگر اینکه مانند یک رسانه عمل کند و از سوی دیگر یکسان‌سازی فرهنگی که جهان را فرا گرفته است، می‌تواند تغییرات در پوشش بومی ایجاد کند.

شربیانی اظهار کرد: گردشگری اساسا اقتصادی است و زمانی که از موضع فرهنگ صحبت می‌کنیم مردم را تشویق می‌کنیم تا از فرهنگ خود پاسداری کنند تا جاذبه و به دنبال آن درآمد ایجاد شود.

وی یادآور شد: از بین رفتن فرهنگ‌های بومی یک واقعیت است و یکی از کارهای یونسکو تلاش برای حفظ این فرهنگ‌هاست و این معضلی است که در تمام دنیا وجود دارد اما در این میان گردشگری با بها دادن به این تنوع ، وارد جوامع محلی می‌شود و آنها را به حفظ این تفاوت‌ها تشویق می‌کند.

در ادامه گفت‌وگوی فرهنگی رادیو گفت‌وگو حجت‌الاسلام نصرالله پژمان‌فر در ارتباط تلفنی عنوان کرد: پوشش تنها آثار ظاهری ندارد بلکه به عنوان یکی از مهم‌ترین نمادهایی است که فرهنگ و گذشته کشورها را حکایت می‌کند.

وی افزود: همان گونه که تلاش می‌کنیم گذشته تاریخی خود را حفظ کنیم تا بتواند به شکل صحیح به نسل بعد منتقل شود، طبیعتا این مراقبت‌ها در پوشش نیز باید وجود داشته باشد تا از ظرفیت‌های آن به عنوان یک ابزار انتقال مباحث فرهنگی استفاده کنیم.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس با ابراز تاسف از بی‌دقتی در حفاظت از پوشش‌های بومی در کشور بیان کرد: عدم حفظ پوشش‌های ایرانی به ضعف مدیریتی دستگاه‌های اجرایی بازمی‌گردد که هنوز نتوانسته‌ایم یک پوشش که نمایانگر فرهنگ و تمدن ایرانی باشد داشته باشیم.

حجت‌الاسلام پژمان‌فر تاکید کرد: کمیسیون فرهنگی مشتاق است تا در زمینه مد و لباس فعالیت خود را افزایش دهد و وزارت ارشاد را در زمینه حفظ پوشش‌های ایرانی فعال‌تر کند.

 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار