تشریح سیاستهای نظارتی دولت در حوزه شبکه های اجتماعی

معاون مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، جزییات "طرح شامد" را در یک برنامه زنده اینستاگرامی تشریح کرد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد؛ و به نقل از روابط عمومی مجتمع فرهنگی دیجیتال امام رضا(ع)، حمید ضیایی پرور معاون مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در برنامه زنده لایو مشهد در شبکه اجتماعی اینستاگرام، به تشریح جزییات طرح شامد در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پرداخت.

وی گفت: شورای عالی فضای مجازی 2 سال پیش مصوبه ای برای ساماندهی و سالم سازی استفاده از شبکه های اجتماعی تصویب کرد زیرا معتقدیم با بگیر و ببند نمی توان در این حوزه مدیریت کرد و بر همین اساس در 16 بند، آیین نامه ای برای فعالیت در فضای مجازی تدوین شد که نقش قانون اساسی را در این فضا دارد.

معاون مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: شامد یک شناسه الکترونیک است که به کلیه محتوای دیجیتال اعم از بر خط و حامل داده می شود و به وسیله آن صاحب اثر احراز هویت می شود و این طرح در راستای سالم سازی فضای مجازی ( طرح سما، فضای الم مفید و ایمن) که مصوب شورای عالی فضای مجازی است صورت می گیرد.

ضیایی پرور افزود: همه صاحبان تولید محتوا در فرمتهای دیجیتالی اعم از وب سایت، نرم افزار، کانال ها و شبکه های اجتماعی مجازی می توانند با مراجعه به سایت ساماندهی در آدرس www.samandehi.ir ظرف مدت کوتاهی اقدام به ثبت اطلاعات خود و دریافت کد شامد کنند.

ضیایی پرور در این برنامه به نقش وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حمایت از توسعه دهندگان نرم افزار اشاره کرد و گفت: با نشان دار کردن محتوای دیجیتال، تولیدات فرهنگی در محیط سایبری افزایش پیدا می کند و کسب و کارهای دیجیتالی رونق پیدا خواهد کرد.

وی به ارزیابی فعالان فضای مجازی ثبت شده با چند روش اشاره کرد و گفت: سامانه های هوش مصنوعی، فرهنگیارها و کارشناسهای بررسی شبکه های اجتماعی سه ابزار نظارتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مسیر هستند.
معاون مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: با این 3 روش عملا می توانیم قاطعانه اعلام کنیم کلیه سایتها و کانالها و محتواهایی که شناسه شامد را دریافت کرده باشند به لحاظ محتوایی سالم هستند.

به گفته وی، سه وظیفه مهم مجوز، حمایت و نظارت به عهده مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال گذاشته شده است و این مرکز بر اساس مقررات و ضوابط قانونی کشور متولی ساماندهی فضای مجازی است.

وی به برگزاری یازدهمین نمایشگاه رسانه های دیجیتال در 20 تا 27 آبان ماه سالجاری در تهران اشاره کرد و گفت: حمایت از فعالان فضای مجازی در قالب فراهم کردن فضای نمایشگاهی، یکی از اقداماتی است که هر ساله این مرکز با جدیت انجام می دهد.

شایان ذکر است این برنامه زنده به تهیه کنندگی مجتمع فرهنگی دیجیتال امام رضا(ع) از پیج اینستاگرامی Livemashhad پخش شد.


انتهای پیام//ف.ح

 

تشریح جزییات طرح شامد در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار