رئیس انجمن علمی روانپزشکان ایران:

بيكارى، شیوع اعتياد و اختلالات روانی را ٤ برابر می‌کند/شيوع خودكشى در زنان جوان غرب كشور

رئیس انجمن علمی روانپزشکان ایران گفت: فقر شیوع اختلالات روانی را ۱.۵ برابر و بیکاری شیوع اعتیاد و اختلالات روانی را ۲ تا ۴ برابرمی‌کند.

بيكارى، شیوع اعتياد و اختلالات روانپزشکی را ٤ برابر می‌کند/شيوع خودكشى در زنان جوان غرب كشوربه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مریم رسولیان در آستانه برگزاری سی و چهارمین همایش سالیانه انجمن علمی روانپزشکان ایران اظهارداشت: از ویژگی‌های همایش امسال این است که رویکرد اجتماعی به سلامت روان به صورت برجسته در این همایش مطرح و مورد بحث و گفت‌وگو قرار می‌گیرد.

وی افزود: سمپوزیومی با موضوع مطالبات سلامت روان از دولتمردان و یک پانل نیز تحت عنوان خشم در سی و چهارمین همایش سالیانه انجمن علمی روانپزشکان ایران خواهیم داشت.

تأثیرآسیب‌های اجتماعی بر سلامت روان مردم

رئیس انجمن علمی روانپزشکان ایران ادامه داد: نقش عوامل اجتماعی مؤثر در سلامت و سلامت روان قابل تردید نیست و برای پیشگیری از بروز مشکلات در حوزه سلامت روان توجه ویژه به عوامل اجتماعی مؤثر در سلامت روان حائز اهمیت است.

وی تصریح کرد: بر اساس شواهد موجود بیکاری شیوع اعتیاد و اختلالات روانپزشکی را ۲ تا ۴ برابر کرده و این یافته موید این است که اختلالات روانپزشکی ارتباط مستقیم با فقر و بیکاری دارد.

رئیس انجمن علمی روانپزشکان ایران خاطرنشان کرد: روانپزشکان در کاهش بیکاری و فقر نقشی ندارند ولی وظیفه اجتماعی ما حکم می‌کند تا تاکید کافی بر این موضوع داشته باشیم که برای داشتن جامعه‌ای سالم و پویا باید برنامه‌ریزی‌ها و سرمایه‌گذاری‌ها در جهت پیشگیری و کاهش آسیب‌های اجتماعی باشد، در این صورت است که اختلالات روانپزشکی نیز کاهش می‌یابد.

رسولیان گفت: دستگاه‌های زیادی به صورت مستقیم و غیرمستقیم در کاهش آسیب‌های اجتماعی و اختلالات روانپزشکی ناشی از آن نقش دارند که با یک اقدام منسجم و برنامه ریزی مدون می‌توان در جهت کاهش این مشکل گام‌های بلندی برداشت.

شيوع خودكشى بين زنان ٢٠ تا ٣٠ ساله در غرب كشور

رسوليان با بيان اينكه آمار خودكشى در زنان مناطق غرب كشور بيشتر است، گفت: در غرب كشور بين زنان ٢٠ تا ٣٠ ساله شيوع خودكشى به دليل تنش هاى خانوادگى و روابط با همسر، فرهنگ مردسالارانه و به دليل اينكه انتظار زن از مرد در زندگى دسته جمعى در اين مناطق برآورده نمى شود، افسردگى و نااميدى و در نتيجه خودكشى بيشتر است.

وى عنوان كرد: البته خوشبختانه وزارت بهداشت برنامه اى را روى زنان غرب كشور انجام داده و روال شيوع خودكشى كاهش پيدا كرده است.

رسوليان با اشاره به تفاوت ميانگين سنى خودكشى در ايران با ساير كشورهاى دنيا گفت: اشتغال بحث هاى فرهنگى اجتماعى منجر شده الگو اپيدميولوژيک خودكشى در ايران با دنيا متفاوت باشد، در ساير كشورهاى دنيا شيوع خودكشى در سنين بالا بيشتر است.

رئيس انجمن علمى روانپزشكان ايران افزود: خودكشى در ملا عام اعتراض به مشكلات اجتماعى است و از نظر روانپزشكان شايعترين اختلال روانى كه در خودكشى موثر است افسردگى و شايعترين عاملى كه ارتباط مستقيم با خودكشى دارد نااميدى است.

وى با اشاره به شيوع خودكشى با افزايش حاشيه نشينى افزود: در منطقه الگوى خودكشى در ايران و افغانستان با ساير كشورها متفاوت است كه يكى از دلايل آن حاشيه نشينى است.

حداقل ساعت خواب براى هر فرد چقدر است؟

رسوليان با اشاره به حداقل و حداكثر زمان خواب گفت: بالاى ٩٠ درصد افراد به ٧.٥ ساعت خواب نياز دارند و حداقل زمان خواب براى سلامت جسم و روح ٦ ساعت است و افراد بايد ساعت ١٢ شب تا ٦ صبح حتما خواب باشند.

تعداد روانپزشكان كشور نصف استاندارد جهانى است

وى با اشاره به تعداد روانپزشكان گفت: حدود ٢ هزار روانپزشک داريم و از متخصصان فعال آمار دقيقى نداريم، زمانى براى جمعيت ٥٠ ميليونى ٥٠٠ روانپزشک داشتيم اما اكنون با وجود افزايش روانپزشكان مراجعات بيش از قبل شده است.

رسوليان گفت: اكنون به ازاى هر ٤٠ هزار نفر يک روانپزشک داريم و بر اساس استاندارهاى جهانى بايد به ازاى هر ٢٠ هزار نفر يک روانپزشک داشته باشيم،

وى به استقبال پزشكان عمومى براى ادامه تحصيل در رشته روانپزشكى گفت: در سال هاى اخير روند تقاضا براى رزيدنتى پزشكى افزايش پيدا كرده است و نمره پذيرش در اين رشته بالاى ميانگين كل است و نشان از استقبال نخبگان و تقاضاى بيشتر است.

لازم به ذكر است، سی و چهارمین کنگره سالانه انجمن علمی روانپزشکان ایران 25 تا 28 مهر در سالن شهید غرضی بیمارستان میلاد برگزار می شود

علاقمندان برای کسب اطلاعات بیشتر می توانند با شماره تلفن 88223292 تماس حاصل فرمایند.


انتهاى پيام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار