باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

پای غربی ها به کشور باز شود ،باید قید تولید داخل را بزنیم

کارشناسان معتقدند با حرکت در مسیر اقتصاد سرمایه دارانه ،پای غربی ها به کشور باز شده و باید قید تولید ملی را بزنیم.

پای غربی ها به کشور باز شود ،باید قید تولید داخل را بزنیمبه گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،استقلال اقتصادی و خودبسندگی یکی از مفاهیم بنیادین و اصولی‌ترین سیاست‌های  اقتصادی است، چراکه اجرا شدن این اصل می‌تواند موجب توسعه اقتصادی و مقاومت فرهنگی شود.

در قانون اساسی هم تاکیداتی در خصوص دستیابی  اقتصاد ایران  به مرحله خودبسندگی و استقلال  و رهایی از وابستگی ذکر شده و حتی راه‌حل هایی از جمله  افزایش تولیدات کشاورزی، دامی و صنعتی ،منطبق با نیازهای عمومی‌ برای آن مطرح شده است، اما در این بین واردات کالا سبب ضربه به کارخانجات و شرکت های تولیدی شده  و بنیادی ترین اصل در قانون اساسی که بدان تاکید شده را تهدید می‌کند.

در این راستا ابراهیم رزاقی، استاد بازنشسته اقتصاد دانشگاه تهران در گفتگو باخبرنگار  اقتصاد و انرژی ، درمورد واردات بی‌رویه کالا و ضربه وارده ناشی از آن بر تولید ملی گفت: بنا به آمارها 250میلیارد دلار در  دوره دولت یازدهم و دوازدهم صرف واردات کالا شده و تولید داخلی به حالت تعلیق در آمده است . آیا اگر این میزان پول به تولید داخل  اختصاص می یافت ، بهتر نبود؟  به نظرم می‌باید نمایندگان مجلس با استناد به بندهایی که در آن بر استقلال اقتصادی تاکید شده، به دولت فشار آورده  و وابستگی کشور به خارج را کمتر کنند.

وی با بیان اینکه، برنامه‌های اقتصادی سرمایه‌دارانه باعث سرازیر شدن سرمایه کشورها به جیب آمریکایی‌ها می‌شود، ادامه داد : چرا باید پول ایرانیان به خاطر سیاست‌های بازار آزاد در جیب اروپاییان برود، مسوولان  این سوال را از خود بپرسند؟ به نظر می‌رسد که تا اینجا دولت اعتدال برخلاف سیاست‌های اقتصاد مقاومتی عمل کرده و ما هیچ گونه مقاومت اقتصادی را از طرف دولت نمی‌بینیم.

این کارشناس اقتصادی افزود: دولتی که بارها از مردمی بودن خود سخن می‌گوید، نباید متناقض عمل ‌کند.معتقدم دولت باید مردمی بودن خود را در عمل و با صرف هزینه‌ها برای بهبود زندگی مردم نشان دهد.

رزاقی درباره احتمال تغییر در سیاست های دولتی ادامه داد : به نظر می‌رسد که سیاست دولت یازدهم و دوازدهم امیداور کردن مردم برای تغییر به منظور جذب رای اعتماد است اما معتقدم سیاست های آنها در عمل  به نفع مردم نیست . برای مثال درحالی که آمارهای دولتی  از 23 میلیون نفر شاغل  حکایت دارد اما با گذشت هر سال بر تعداد بیکاران و ناامیدان اضافه می‌شود.

وی بیان کرد:به اعتقاد لیبرال ها که گویی سیاست های اقتصادی دولت نیز به آنها شبیه است ؛ ایران فقط باید تولید کننده مواد خام از جمله نفت باشد.از اینرو  متاسفانه تحت تاثیر این سیاست های اقتصادی وضع کارگران (هپکو) و (آذران) و بازنشته‌ها از شرایط مطلوبی بهره مند نیست.

رزاقی درمورد سیاست‌های اقتصادی دولت اضافه کرد: سیاست‌های اقتصادی دولت که در آن بر «درهای باز» تاکید شده ، حاصل اندیشه های وزیر نفت و وزیر راه و شهرسازی است. بطوریکه عباس آخوندی  وزیر راه و شهرسازی مسکن مهر را تعطیل  و در رسانه‌ها از تدوین برنامه « مسکن اجتماعی» صحبت کرد ولی این موضوع تنها در حد یک طرح  و حرف باقی ماند.

این تحلیلگر اقتصادی در پایان  با برشمردن آثار مخرب بازار آزاد و حرکت کردن در مسیر اقتصاد سرمایه‌دارانه گفت: طبق تجربه های تاریخی ما،بازار آزاد پای غربی‌ها را به کشور ما باز می‌کند،از جمله این آثار پیدایش  شبکه های اجتماعی است که حاصل بازار آزاد و اقتصاد سرمایه دارانه بوده و باعث تضعیف فرهنگ مقاومت  اسلامی و اتکا بر توان داخلی می شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار