عبدالله: هیچ کشوری حق وتو در سیاست خارجی افغانستان ندارد

رئیس اجرائی دولت افغانستان در نشستی خبری در دهلی نو گفت: اگر کشوری خواسته باشد نسبت به روابط افغانستان با کشورهای دیگر حق وتو قائل شود، مردم افغانستان این اجازه را نخواهند داد.

عبدالله: هیچ کشوری حق وتو در سیاست خارجی افغانستان نداردبه گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، «عبدالله عبدالله»، رئیس اجرائی دولت افغانستان، پس از ورود به «دهلی نو» در نشستی خبری گفت: مردم افغانستان در سیاست خارجی‌ کشورشان، حق وتو به هیچ کشوری نخواهند داد. 

رئیس اجرائی افغانستان که به منظور شرکت در نمایشگاه تجاری «گذار به سوی رفاه» و دیدار با رهبران هند در دهلی نو به سر می برد، برگزاری نشست بازرگانان افغانستان، هند و ایالات متحده آمریکا را فرصتی تازه فراروی روابط تجاری و اقتصادی میان کابل و دهلی عنوان کرد و گفت: چنین نشست‌هایی راه را برای پیشرفت و ترقی افغانستان باز می‌کند. 

عبدالله عبدالله، از حضور پر رنگ سرمایه‌گذاران و صنعت‌کاران افغانستان در نمایشگاه دهلی نو سپاسگزاری کرد و گفت: در حاشیۀ نمایشگاه موافقت نامه هایی میان شرکت‌های خصوصی سه کشور به امضا رسیده است. 

رئیس اجرائی دولت وحدت ملی اظهار داشت: افغانستان می‌خواهد نقش پیوند دهنده و وصل‌کننده را در عرصۀ تجاری، اقتصادی و ترانزیتی در منطقه ایفا نماید.

عبدالله ضمن محکوم کردن حادثۀ تروریستی روز گذشته در کابل گفت: چنین حوادثی نمی‌تواند فرصت‌ها را از مردم افغانستان بگیرد و حرکت مشروع ما در راستای صلح، ثبات و توسعه را متوقف نماید. 

وی تصریح کرد: آنهایی‌که در نا آرامی کشورها اهداف خود را دنبال می‌کنند، باید بدانند که به نتیجه نخواهند رسید؛ راه رسیدن به هدف مشروع، تعامل، همکاری و ارتباط سازنده می‌باشد. 

رئیس اجرائی افغانستان با بیان اینکه برخی کشورها در تعریف منافع شان مشکل وجود دارد گفت: توقع ما از کشورهای منطقه این است که به منافع ملی، تمامیت ارضی و حاکمیت ملی ما احترام بگذارند.

عبدالله عبدالله در رابطه با نگرانی‌های پاکستان در خصوص گسترش روابط کابل ـ دهلی تاکید کرد: روابط و دوستی با یک کشور به معنای قطع رابطه با کشورهای دیگر نیست. 

رئیس اجرائی دولت افغانستان خاطر نشان ساخت: افغانستان هیچگاه تهدیدی برای کشورهای منطقه نخواهد بود و اگر کشوری خواسته باشد نسبت به روابط افغانستان با کشورهای دیگر حق وتو قائل شود، مردم افغانستان این اجازه را نخواهند داد.

عبدالله عبدالله دربارۀ همکاری‌های امنیتی کابل- دهلی اظهار داشت: این همکاری‌ها در مقابله با تهدیدات مشترک صورت گرفته و کابل هیچ محدودیتی در تماس با دهلی نو ندارد.

قابل ذکر است که رئیس اجرائی دولت افغانستان امروز با رئیس جمهور، نخست وزیر و برخی دیگر از مقامات جمهوری هند دیدار خواهد کرد.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار