اسب‌های زرین جشنواره بین‌المللی فیلم مهرگان در دستان بهترینان این جشنواره+تصاویر

برنامه اختتامیه جشنواره بین‌المللی فیلم مهرگان در خانه فرهنگ روسیه، برگزار شد.

به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، اختتامیه سومین جشنواره بین‌المللی فیلم مهرگان در خانه فرهنگ روسیه در کابل، برگزار شد.

علی‌محمدی کیان، دبیر این جشنواره، می‌گوید که در بخش مسابقات ملی جشنواره‌ بین‌المللی فیلم مهرگان، 22 فیلم راه یافته بودند که از میان این‌ها، شماری از آنان تندیس زرین و لوح یادبود جشنواره را گرفتند.

 کیان، می‌افزاید که «سیدحسن موسوی» نامزد بهترین کارگردانی فیلم داستانی برای فیلم «من عزراییل هستم»، «محمدناصر هاشمی» نامزد بهترین کارگردانی فیلم داستانی برای فیلم «دستکول گم‌شده» و «عبدالحکیم سروش» نامزد بهترین کارگردانی فیلم داستانی برای فیلم «خط بارنک» بوده‌اند که تندیس زرین و لوح یادبود بهترین کارگردانی فیلم داستانی را «سیدحسن موسوی» از آن خود کرد.

 در بخش بهترین تصویربرداری فیلم‌های داستانی، دستکول گم‌شده، خط بارنک و آب به ترتیب سیدمسعود اسلامی، عبدالحکیم سروش و سیدزهیر موسوی، نامزد بوده‌اند که تندیس و لوح یادبود بهترین تصویربرداری را «سیدمسعود اسلامی» از آن خود کرد.
همین‌طور در بخش بهترین فیلم‌نامه «غلام‌رضا جعفری» برای فیلم با احتیاط برانید جاده لغزنده است، «سیدجلال روحانی» برای فیلم آب و «زهرا میرزایی» برای فیلم رویای تلخ، نامزد بوده‌اند که برنده تندیس زرین و لوح یادبود بهترین فیلم نامه سیدجلال روحانی، بود.

دبیر جشنواره، اشاره می‌کند که تندیس زرین و لوح یادبود بهترین صدابرداری را «مرجان معصومی» برای فیلم با احتیاط برانید جاده لغزنده است، گرفته‌است.

به قول کیان، در بخش بهترین هنرپیشه زن «دنیا صادقی» برای فیلم پرده، «صغرا ستایش» برای فیلم رویای تلخ و «مارینا گل‌بهاری» برای فیلم دستکول گم‌شده، نام‌زد بودند که تندیس زرین و لوح یادبود بهترین هنرپیشه‌ی زن را «مارینا گل‌بهاری» دریافت کرد.

 در بخش بهترین هنرپیشه مرد «احمدشکیب قادری» تندیس زرین و لوح یادبود جشنواره برای بهترین بازی در فیلم «من خودم» گرفته‌است.

به قول مسئولین، تندیس زرین جشنواره را در بخش بهترین تدوین فیلم کتاب بی‌خط، «یاسین یاوری» از آن خود کرد.

هم‌چنان «عزت‌الله هوتک» تندیس زرین و لوح یادبود بهترین نورپردازی را برای فیلم دستکول گم‌شده، به خود اختصاص داد.

در بخش بهترین فیلم از نظر هیأت داوران، ابراهیم بامیانی، عارف سیه‌پوش و سیدجلال روحانی، به ترتیب در فیلم‌های دموکراسی تلخ، X و آب، نامزد بوده‌اند برنده تندیس زرین و لوح یادبود جشنواره برای بهترین فیلم را «ابراهیم بامیانی» گرفت.
اولین جشنواره فیلم مهرگان در سال 2013 و دوم آن در سال 2015 برگزار شده بود. 

علی‌محمدی کیان، دبیر جشنواره بین‌المللی فیلم مهرگان، می‌گوید که در مجموع 350 فیلم در دبیرخانه‌ی جشنواره فیلم مهرگان، ثبت شده‌ بود که از این میان 70 فیلم، مربوط به فیلم‌سازان داخلی و بقیه فیلم‌ها مربوط به کشور‌های بین‌المللی‌اند.

از این میان 22 فیلم برای مسابقات ملی و 22 فیلم دیگر در بخش بین‌المللی آن که شامل رقابت نمی‌شد؛ انتخاب شده بودند، هم‌چنان پنج فیلم برای نمایش‌ ویژه این جشنواره انتخاب شده بود.

کیان، می‌افزاید که در بخش فیلم‌های صد در صد، صد فیلم صد ثانیه‌ای بین‌المللی، نمایش داده شد.

این جشنواره، پنج روز دوام کرد که در 3 روز آن فیلم‌های ملی و بین‌المللی در سالن نمایش افغان فلم و آکادمی هنر، نمایش داده شد.


هم‌چنان دو روز این جشنواره به برنامه‌های افتتاحیه و اختتامیه اختصاص داده شده بود، بعد از چاشت روز سه‌شنبه گذشته آکادمی هنر که این جشنواره را راه‌اندازی کرده بود، از 3 دهه کارکرد هنری ولی تلاش، هنرمند پیشکسوت کشور نیز گرامی‌داشت به عمل آورد.

علی‌محمدی کیان، هدف از برگزاری این جشنوراه را بالا بردن ظرفیت فیلم‌سازان داخلی در زمینه‌ی برگزاری جشنواره‎ها دانست و گفت که مهارت‎‌های فیلم‌سازان را بالا می‌برند تا تجربه کسب کنند. به قول او این جشنواره با وجود تمام دشواری‌ها در سال‌های آینده نیز ادامه پیدا می‌کند.

اسب‌های زرین جشنواره بین‌المللی فیلم مهرگان در دستان بهترینان این جشنواره

 

اسب‌های زرین جشنواره بین‌المللی فیلم مهرگان در دستان بهترینان این جشنواره

 

اسب‌های زرین جشنواره بین‌المللی فیلم مهرگان در دستان بهترینان این جشنواره

 

اسب‌های زرین جشنواره بین‌المللی فیلم مهرگان در دستان بهترینان این جشنواره

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار