نوازنده اسپانیایی:

روح و قلب من با موسیقی هرات پیوند دارد/ باید صدای موسیقی افغانستان به گوش جهان برسد

«میچل گاسکو» گفت: دوست داشتم به هرات بروم و از نزدیک مردم این شهر و بزرگان موسیقی آن را ملاقات کنم که با راهنمایی نسیم خوشنواز توانستم به هرات بروم و با شهری که روح و قلب من با ترانه‌هایش پیوند خورده از نزدیک آشنا شوم.

روح و قلب من با موسیقی هرات پیوند دارد/ باید صدای موسیقی افغانستان به گوش جهان برسدبه گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، نشست هنرمندان موسیقی افغانستان و ایران با حضور «میچل گاسکو» نوازنده اسپانیایی از سوی مؤسسه فرهنگی، هنری امیر خسرو دهلوی در سالن اجتماعات مؤسسه فرهنگی دردری برگزار شد.

در این نشست هنری ابتدا، دو تن از هنرمندان تربت جام قطعاتی از موسیقی جنوب خراسان و هرات را اجرا کردند که مورد استقبال حاضرین قرار گرفت.

در بخش دیگری از برنامه نوازندگان افغانستانی و ایرانی به همراه میچل گاسکو به اجرای همنوازی پرداختند و قظعاتی از موسیقی ایرانی، افغانستانی و عربی را با هم اجرا کردند.

همنوازی میچل گاسکو، نسیم خشنواز و عظیم حسن پور، بخش دیگری از برنامه بود که این دو هنرمند آهنگ‌های محلی هرات را با ساز رباب و طبله اجرا کردند.

تک نوازی آهنگ‌های کلاسیک و محلی افغانستان توسط میچل گاسکو نوازنده اسپانیایی بخش جالب توجه این برنامه بود که مورد استقبال حاضرین قرار گرفت.

همنوازی رباب و طبله توسط نسیم خشنواز و شهاب حسین دو هنرمند افغانستانی بخش پایانی اجرای موسیقی بود که فوق العاده مورد تحسین واقع شد.

در بخش پایانی مراسم میچل گاسو به سوالات حاضرین در محفل پاسخ گفت و علت علاقه خود به موسیقی افغانستان بخصوص موسیقی محلی هرات را بازگو کرد.

میچل گاسکو در حاشیه این مراسم، در مورد پیشینه فعالیت هنری خود گفت: من در اسپانیا ابتدا گیتار می‌نواختم، بعد به ساز عود علاقمند شدم و سال ها در شهرهای مختلف سوریه به تحقیق در مورد این ساز پرداختم.

وی در مورد علاقه خود به ساز رباب و این که چگونه با این ساز و موسیقی افغانستانی آشنا شده است گفت: حدود 15 سال قبل به طور اتفاقی مطلع شدم که استاد رحیم خوشنواز نوازنده برجسته رباب جهان و افغانستان آمده در اسپانیا کنسرت دارد، وقتی رباب نوازی استاد را دیدم روح و قلب من را نوازندگی او و ساز رباب با خود برد.

میچل افزود: از آن شب تصمیم گرفتم رباب بنوازم و از استاد خوشنواز خواهش کردم که مرا به عنوان شاگرد خود بپذیرد و این گونه شاگرد استاد و رباب نواز شدم.

وی خاطرنشان کرد: الان موسیقی محلی هرات در روح و قلب من خانه کرده است و علاقه خاصی به این موسیقی دارم و البته من آهنگ های کلاسیک و محلی تمام نقاط افغانستان را دوست دارم بنوازم و برخی از آهنگ سایر نقاط افغانستان را نیز اجرا می‌کنم.

این هنرمند اسپانیایی افزود: بعد از درگذشت استاد رحیم خوشنواز که مرا بسیار متاثر کرد، رابطه من با خانواده خوشنوازها قطع شد و شنیدم که نسیم خوشنواز فرزند استاد در مشهد زندگی می‌کند برای همین سفری به ایران داشتم و نسیم را پیدا کردم و خیلی خوشحال شدم و نسیم این افتخار را به من بخشید و مرا به شاگردی پذیرفت.

میچل تصریح کرد: دوست داشتم به هرات بروم و از نزدیک مردم این شهر و بزرگان موسیقی آن را ملاقات کنم که با راهنمایی نسیم خوشنواز توانستم به هرات بروم و با شهری که روح و قلب من با ترانه‌هایش پیوند خورده است از نزدیک آشنا شوم.

وی در ادامه گفت: جدایی از هرات و افغانستان برایم سخت بود و من احساس می‌کنم که قلب خود را در هرات جا گذاشته ام.

وی در مورد برنامه های آینده خود افزود: در حال حاضر دارم  فیلم مستندی در مورد نسیم خوشنواز و موسیقی افغانستان می‌سازم و بعد از اتمام این فیلم قصد دارم به همراه نسیم خوشنواز و هنرمندان موسیقی افغانستان یک تور اروپایی برگزار کنیم و در تمام شهرهای بزرگ اروپا کنسرت بدهیم تا صدای ساز رباب را به گوش همه جهان برسد.

«مهدی حسن»، مسئول گروه فرهنگی هنری امیر خسرو دهلوی در مورد برپایی این مراسم گفت: به افتخار حضور میچل گاسو در ایران ما مراسمی را با حضور جمعی از هنرمندان موسیقی افغانستان، ایران و پاکستان برگزار کردیم که بسیار مورد استقبال قرار گرفت.

وی افزود: متاسفانه به علت فقدان امکانات مناسب و کمبود فضا ما نتوانستم پذیرای عموم علاقمندان به موسیقی باشیم و باید تشکر کنم از مسئولان مؤسسه فرهنگی دردری که این برنامه‌ها با مشارکت این مؤسسه و گروه فرهنگی هنری امیرخسرو دهلوی برگزار می‌شود.

فارس نوشت: این هنرمند افغانستانی خاطر نشان ساخت: موسیقی زبان واحد همه  مردم دنیا است و امروز ما یک همدلی بسیار خوبی را با حضور هنرمندان ملیت‌های مختلف شاهد بودیم.

/انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار