رییس‌جمهور بر مسوولیت‌پذیری و پاسخگویی نهادهای ملل متحد در افغانستان تاکید کرد

محمداشرف غنی رییس جمهور کشور تاکید کرده که نهادهای ملل متحد در افغانستان باید کارکردهای‌ گذشته‌شان را ارزیابی کرده و درمورد فعالیت‌های‌شان به مردم و دولت افغانستان پاسخگو باشند.

رییس جمهور بر مسوولیت پذیری و پاسخگویی نهادهای ملل متحد در افغانستان تاکید کردبه گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری گفته است که جلسه‌ای به‌منظور بحث روی طرح عملی اصلاحات و فعالیت نهادهای ملل متحد زیر یک چتر در افغانستان، به ریاست آقای غنی در ارگ برگزار شد.

در این جلسه که با حضور نماینده ویژه سرمنشی سازمان ملل متحد و نمایندگان این سازمان برای افغانستان برگزار شد، در مورد طرح عملی اصلاحات و فعالیت نمایندگی‌های سازمان ملل متحد در افغانستان زیر یک ساختار واحد، بحث و تبادل نظر شد.

نمایندگان نهادهای سازمان ملل متحد در افغانستان، طرح اصلاحات نهادهای این سازمان در افغانستان را ابتدایی خوانده و تاکید کردند که آنان برای تکمیل این طرح خواهان نظریات حکومت افغانستان اند.

آنها افزودند که نهادهای ملل متحد در افغانستان تلاش می‌ورزند تا زیر چتر واحد، منحیث همکار و شریک حکومت افغانستان، خدمات مؤثر و همه‌جانبه را برای دولت و مردم این کشور ارائه نمایند.

در همین حال غنی با تاکید بر اصلاحات همه جانبه در نهادهای سازمان ملل گفت، تمرکز ما روی اصلاحات و سیستم‌سازی است که برمحور تقاضا و عرضه باید استوار باشد.

غنی بیان داشت: مردم و دولت افغانستان خواهان آوردن اصلاحات می‌باشند و ما از شرکایی بین‌المللی و نهادهای سازمان ملل متحد در افغانستان می‌خواهیم تا اصلاحات جدی را در نهادهای‌شان وارد سازند.
وی بر مصرف منابع، شفافیت، حساب‌دهی و موثریت در کار تأکید کرد و گفت، اعلام استراتیژی ایالات متحده امریکا در قبال افغانستان و منطقه، فرصتی مناسب است که باید از آن به نفع و بهبود وضعیت موجود کار گرفته‌شود. او افزود که با توجه به این فرصت، اصلاحات، خواست اساسی ما است و نیاز بر تمرکز بیشتر در این عرصه می‌باشد.

محمد اشرف غنی اظهار داشت، باید ارزیابی در روشنایی به کارکرد گذشته نهادهای بین‌المللی صورت گیرد که چه کار موثر انجام شده و چه تأثیراتی را بر روند زندگی مردم افغانستان گذاشته‌است. وی بر انسجام بخش حکومت‌داری نهادهای ملل متحد در افغانستان، حساب‌دهی واضح و جلوگیری از دوگانگی در فعالیت‌های این نهاد تأکید کرد.

غنی شفافیت و حساب‌دهی را مهم دانسته گفت که نیاز است تا در روشنایی حساب‌دهی شفاف، یک استراتیژی واضح ایجاد گردد و فعالیت‌ها به پیش برده ‌شود.

وی به گفتگوهای سازنده و موثر دو جانبه برای همکاری‌های بیشتر اشاره کرده ‌گفت که ما خواهان تیم واحد و آدرس مشخص ارتباطی هستیم تا از پراکندگی در فعالیت‌ها جلوگیری شود.

رییس جمهور بیان داشت، خواهان برنامه‌های واحد و مؤثر از جانب نهادهای ملل متحد در افغانستان هستیم تا به اساس آن برنامه‌های حکومت افغانستان نیز تقویت گردد.

محمداشرف غنی افزود، باید معلومات در خصوص فعالیت‌ها و کارکردهای نهادهای ملل متحد در افغانستان به دسترس حکومت قرار گیرد تا چگونگی اجرای فعالیت‌ها واضح باشد و حساب‌دهی شفاف به‌وجودآید. وی بر ایجاد تیم واحد حساب‌دهی و تفتیش واضح از فعالیت‌ها تأکید ورزید.

غنی اظهار داشت که نهادهای ملل متحد باید درمورد فعالیت‌های شان به مردم و دولت افغانستان پاسخگو باشند.

وی گفت، ما در روند کار نهادهای ملل متحد در افغانستان مداخله نمی‌کنیم و این نهادها باید خواست و تقاضای حکومت افغانستان را درنظر گرفته بر مؤثریت کار توجه جدی نمایند.

وی تاکید کرد که هیچ نهاد ملل متحد در افغانستان با وزارتخانه‌های کشور به‌طور دوجانبه نمی‌توانند قراردادهای پروژه‌ها را به امضا رسانند و این پروژه‌ها باید از جلسات کابینه بگذرد تا حکومت و مردم در جریان کار قرار گیرند.

رییس جمهور تاکید کرد که نهادهای ملل متحد تا چهار ماه دیگر در هماهنگی با حکومت و مشاور ارشد ریاست‌جمهوری در امور ملل متحد کار نمایند تا به اهداف مشترک دست یابیم و مسوولیت‌پذیری و پاسخ‌گویی موثر به‌وجود آید.

در همین حال تدامیچی یاماموتو نماینده ویژه سرمنشی سازمان ملل متحد در افغانستان و سایر نمایندگان نهادهای ملل متحد در افغانستان، بر آوردن اصلاحات و هماهنگی در فعالیت این نهادها تاکید کردند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار