بطحایی مطرح کرد؛

مدیران آغازگر‌ مسیر تحول‌ در نظام آموزشی کشور هستند/ ضرورت طراحی نظام تضمین کیفیت در مدارس

وزیر آموزش و پرورش گفت: مدیران پله نخست تحول در نظام آموزشی هستند و ما برای اینکه شاهد تحول در این حوزه باشیم باید شایستگی‌های مدیران را ارتقاء دهیم.

مدیران آغازگر‌ مسیر تحول‌ در نظام آموزشی کشور هستند/ ضرورت طراحی نظام تضمین کیفیت در مدارسبه گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛  سید محمد بطحایی‌ وزیر آموزش و پرورش‌ در همایش بزرگ‌ باغبانان‌ مهر و مهربانی‌ که امروز‌ در تالار وزارت کشور‌ برگزار شد، اظهار کرد: مدرسه‌، مشابه هر سازمان دیگری‌ اهداف‌ به خصوصی را دنبال می‌کند که این اهداف به فعالیت‌های ما جهت می‌دهد‌.

وی بیان کرد: هدف ما در مدرسه‌ فراهم کردن محیط و شرایطی‌ است که دانش‌آموزان بتوانند‌ مهارت‌های لازم برای زندگی را به خوبی فرا بگیرند تا در آینده نقش خود را در جامعه ایفا کنند‌ ما باید شرایطی ایجاد کنیم که نسلی‌ متدین‌، شجاع و با اخلاق‌ در جامعه داشته باشیم‌.

وزیر آموزش و پرورش افزود: امروزه‌ همه مؤسسه‌های آموزشی از طریق کار گروهی‌ اهداف خود را دنبال می‌کنند‌ بنابراین‌ در مدرسه نیز‌ کار گروهی‌ اهمیت‌ بسزایی‌ دارد. سازمانی که کار گروهی‌ مؤثری‌ داشته باشد‌ سریع‌تر به اهداف خود دست پیدا می‌کند.

بطحایی‌ تأکید کرد: اکنون واژه مدیریت آموزشی‌ به رهبری‌ آموزشی‌ تغییر پیدا کرده است. مدیران و کارکنان مدارس‌ همواره سعی می‌کنند فاصله خود را برای رسیدن به مقصد کوتاه کنند البته‌ در این مسیر‌ با موانع‌ بسیاری روبرو هستند‌.

وی درباره‌ مهم ترین‌ موانع‌ پیش رو در نظام آموزش و پرورش کشور، گفت: متأسفانه‌ برخی افراد‌ در نظام آموزش و پرورش‌ دانش و مهارت‌های لازم را ندارند‌ همچنین گروهی فاقد انگیزه کافی‌ هستند؛ آموزش و پرورش سرانه لازم را در اختیار مدارس قرار نمی‌دهد و در مقابل‌ می‌گوید که اولیای‌ دانش‌آموزان پولی به مدارس پرداخت نکنند. در نظام آموزش و پرورش کشور‌ فضای آموزشی مناسبی‌ وجود ندارد‌.

وزیر آموزش و پرورش‌ تصریح کرد: مدیران آموزشی‌ همواره تلاش می‌کنند راه‌های جدیدی را‌ برای گذر از موانع‌ پیدا کنند‌ و به تدریج‌ به اهدافشان‌ نزدیک‌ شوند‌. البته توجه به این نکته نیز‌ حائز اهمیت است، موانعی که‌ در مسیر‌ آموزش‌، پرورش‌ و تربیت‌ وجود دارند‌ روز به روز در حال افزایش هستند‌. مدیران شایسته در زمان‌ کوتاه تری‌ راه‌های بهتری را پیدا می‌کنند‌ بنابراین‌ یافتن راه جدید‌ مستلزم‌ برخورداری‌ از‌ صلاحیت‌ و شایستگی آموزشی است‌.

بطحایی‌ عنوان کرد: ما برای مدیران‌ مدارس‌ دوره‌های مهارت‌افزایی را برگزار می‌کنیم. مدیران پله نخست‌ تحول در نظام آموزشی هستند به این معنا که هر چه شایستگی‌های مدیران ارتقاء پیدا کند نظام آموزش و پرورش نیز بیشتر دچار تحول می‌شود. صلاحیت تنها به معنای داشتن‌ دانش و معلومات‌ نیست‌ بلکه افراد باید‌ در کنار دانش، مهارت‌های حل مسئله‌، توانایی‌های لازم برای مقابله با مشکلات‌ را هم فراگرفته‌ باشند‌. توانایی ریسک‌پذیری و گرفتن تصمیم در مواقع بحرانی‌ از جمله توانایی‌هایی است که اهمیت بسزایی‌ دارد.

در نظام آموزش و پرورش‌ باید اختیارات لازم‌ به مدرسه داده شود

وی اظهار کرد: مدیران ارشد و میانی‌ در آموزش و پرورش‌ باید جر‌أت و جسارت ورود به عرصه‌های جدید و تصمیم گیری‌ در مواقع بحرانی را داشته باشند‌، زیرا اگر مدیران‌ جر‌أت لازم برای ورود  به عرصه‌های جدید نداشته باشند، آموزش و پرورش‌ فردای ما تفاوتی با آموزش و پرورش دیروز نمی‌کند.

وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: در نظام آموزش و پرورش‌ باید اختیارات لازم‌ به مدرسه داده شود و کاهش تمرکز‌ سازمانی‌ صورت بگیرد، زیرا مدرسه‌ کانون اصلی تربیت در نظام آموزش و پرورش محسوب می‌شود و حوزه‌های ستادی و وزارتخانه‌ تنها نقش‌ پشتیبانی را دارند. در سند تحول به خوبی روی‌ تفویض‌ اختیار به مدرسه‌ و سپردن‌ کار تربیتی به آن تأکید شده است.

بطحایی‌ گفت: ما باید نظام تضمین کیفیت در مدارس را طراحی کنیم متأسفانه اکنون در آموزش و پرورش نظام کنترل کیفیت نداریم. باید بدانیم که کدام مدرسه رتبه‌ بالا یا پایین‌تری‌ نسبت به سایر مدارس‌ دارد. تلاش‌های خوبی در آموزش و پرورش انجام شده است، شاخص‌های کمی‌ پذیر‌ برای کیفیت آموزشی‌ مدارس تعریف می‌کنیم‌ و از این طریق می‌توانیم هر مدرسه را با موقعیت‌ قبلی خودش‌ مقایسه کنیم‌ همچنین بر اساس این شاخص‌ها متوجه می‌شویم که چقدر توانسته‌ایم فاصله خود را با نظام مطلوب‌ کاهش دهیم‌.

وی یادآور شد: ما به کانون اصلی تربیت‌ کمک می‌کنیم که هر چه زودتر بتواند نقاط ضعف خود را برطرف کند. در آموزش و پرورش طرح های هیجانی‌ پاسخگو نیست‌ و ما باید‌ برای رسیدن به اهدافمان‌ صبر و حوصله داشته باشیم‌.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ابراهیم
۲۱:۱۱ ۲۷ شهريور ۱۳۹۶
شما هم مثل قاضی زاده،شجاع باشید .همبن اول کاری دو بار معامان را سر کار گذاشتید.اینها یعنی توهین به شعور ایشان.اگرخزانه اجازه دهد تا اخر شهریور پرداخت خواهیم داشت.این چه معن
Iran (Islamic Republic of)
داداش
۱۵:۰۹ ۲۷ شهريور ۱۳۹۶
جناب وزیر شعار زیاد شنیدیم!بی زحمت مطالبات فرهنگیان را بدهید
آخرین اخبار