شیلات لرستان؛

تولید ۲۷ هزار تن انواع آبزیان در لرستان

مدیر کل شیلات لرستان گفت: سال گذشته ۲۷ هزار تن انواع آبزیان در لرستان تولید شد.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از لرستان؛ کیارش بیرانوند مدیر کل شیلات لرستان با اشاره به تولید ۲۷ هزار تن انواع آبزیان در لرستان، اظهار کرد: لرستان با داشتن ۲ هزار و ۴۵۰ کیلومتر طول مسیر آبی حوزه کرخه و دز توانایی تولید بیش از ۱۰۰ هزار تن انواع آبزیان را شامل ماهیان گرم‌آبی وسردآبی در برنامه دراز مدت خود دارد.

وی خاطر نشان کرد: شیلات لرستان با داشتن بیش از ۵۰۰ مزرعه پرورش ماهی در حدود ۱۳/۵درصد تولید ماهیان سردآبی کشور که حدود ۱۴۴ هزارتن بوده را به خود اختصاص داده است.

مدیر کل شیلات لرستان با بیان اینکه این استان با داشتن ۲۹ مرکز تکثیر ماهیان سردآبی درحدود ۳۰ درصد تکثیر ماهیان سردآبی کشور را به خود اختصاص داده، بیان داشت: لرستان در حال حاضر با تکثیر ۱۷۰ میلیون قطعه بچه ماهی مقام اول در زمینه تکثیر ماهیان سردآبی و در حدود ۱۷ درصد مزارع سردآبی کشور را در خود جای داده است.

بیرانوند تصریح کرد: براساس رتبه‌بندی استان‌های کشور در سال ۱۳۹۲ توسط سازمان شیلات ایران آمار ن‌هایی تولید آبزیان پرورشی (ماهیان گرم‌آبی وسردآبی) ۳۷۰ هزار و ۲۶۵ تن بوده که لرستان با تولید ۲۱ هزار و ۹۲۱ تن (آبزیان پرورشی) رتبه چهارم وحدود ۶ درصد تولید کل ماهی کشور را به خود اختصاص داده است.

وی با اشاره به کسب مقام نخست لرستان در تولید ماهیان پرورشی را در بین استان‌های غیر ساحلی، افزود: آمار تولید در سال ۹۴ در حدود ۲۰ هزار تن بوده که این میزان در سال گذشته به ۲۷ هزار تن افزایش یافته است.

مدیر کل شیلات لرستان از پرورش ماهی در قفس خبر داد و یادآور شد: ارزان بودن سازه‌ها و غنی شدن آب برای مصارف کشاورزی و همچنین بالا بودن کیفیت گوشت ماهی از مزیت‌های این طرح است.

وی عنوان کرد: در حال حاضر در استان لرستان در پنج سد حوضیان، سد ایوشان، سد خان‌آباد، سد مروک وسد هاله به صورت پایلوت پرورش ماهی در قفس اجرا شده است.

بیرانوند با بیان اینکه درحال حاضر از این ۵ سد در مجموع یک هزار تن ماهی برداشت می‌شود، اظهار کرد: با توجه به سد‌هایی که در استان لرستان وجود دارد پیش‌بینی می‌شود که تولید پرورش ماهی در قفس در  لرستان به بیش از پنج هزار تن نیز برسد.

مدیر کل شیلات لرستان به ۲ کارخانه فرآوری وبسته‌بندی ماهی قزل آلا اشاره و گفت:درحال حاضر ۲ کارخانه فرآوری و بسته‌بندی ماهی قزل آلا واقع در شهرستان کوهدشت و شهرک صنعتی شماره ۲ شهرستان خرم‌آباد مشغول به فعالیت است.

وی افزود: یک کارخانه فرآوری وبسته‌بندی ماهی (تعاونی صنایع شیلاتی وارک) با پیشرفت فیزیکی بالای ۹۰ درصد نیز در شهرک صنعتی الیگودرز در حال تکمیل است.

بیرانوند خاطر نشان کرد: همین‌طور در حال حاضر چهار کارخانه خوراک آبزیان به اسامی رز دانه و دانه طلایی در بروجرد، صدف خرم‌آباد، دریا دانه دورود و پیشرو الیگودرز در تولید خوراک ماهیان سردآبی و نیز ماهیان گرم‌آبی مشغول به فعالیت هستند.
مدیر کل شیلات لرستان با اشاره به نوع ماهیان پرورشی در استان بیان داشت: ماهیان پرورشی شامل ماهی قزل آلا، کپور ماهیان، ماهیان خاویاری، انواع ماهیان زینتی و برای اولین بار در استان پرورش زالو است.

این مسئول یادآور شد: در حال حاضرحدود ۱۴ هزار نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم در فعالیت‌های آبزی‌پروری و صنایع وابسته در استان مشغول به فعالیت هستند.

انتهای پیام/م

۲۷ هزار تن انواع آبزیان در لرستان  تولید می شود

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار