تقدیر از کارکردهای عطامحمد نور در راستای هنر و ادبیات در بلخ

انجمن ادبی هشت‌بهشت، از کارکردهای والی بلخ، در راستای هنر و ادبیات، با اهدای لوحی، تقدیر کرد.

تقدیر از کارکردهای عطامحمد نور در راستای هنر و ادبیات در بلخبه گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، انجمن ادبی هشت‌بهشت، طی نشست صمیمانه‌ای از کارکردهای عطامحمد نور، والی بلخ، در راستای هنر و ادبیات، با اهدای لوحی، تقدیر کرد.

هشت‌بهشت منطقه‌ای‌ست در بلخ. درست، میان دیوارهای تاریخی‌ و بالاحصاری که از این امپراتوری بزرگ و نخستین شهر دنیا، به‌جا مانده‌است. در احاطه‌ی این دیوارها که برج عیاران و گنج شایگان و صدها مکان تاریخی دیگر جا گرفته است، قلعه‌ و کاخ پادشاهی، به صحن‌های گوناگون و با نام‌های جداگانه بخش‌بندی شده‌بود، یکی از آن صحن‌ها، صحن هشت‌بهشت است.

این صحن از آن جهت به این نام مسمی شده که از هرگونه درخت و گل و گیاه در آن‌ وجود داشته‌است. افزون بر این، هشت‌بهشت مکانی بوده ویژه‌ی شاه و میهمانان ویژه‌اش. بدین جهت از فرط زیبایی و خوش‌بویی، هشت‌بهشت‌اش خوانده‌اند. این صحن بعدها در حکومت کعب قزداری (پدر رابعه‌ی بلخی) از شهرت خاصی برخوردار شد. در این دوره از آن‌جا که رابعه خود شاعر توان‌مندی بوده، این صحن را محل تجمع و نشست‌گاه شاعران، خنیاگران و نویسندگان قرار داده و به شنیدن و نقد آفرینش‌های هنری آنان می‌پرداخته‌است، نشست‌هایی که، هرماه یک‌بار و یا هر دوماه یک‌بار حضرت آدم‌الشعرا رودکی سمرقندی، نیز به دعوت رابعه‌، در آن شرکت می‌کرده‌است و اهل هنر از نقد و راه‌کار‌های وی مستفید می‌شدند.

بنابراین، ما بر آن‌شدیم تا با زنده‌کردن این انجمن، هم نام این مکان تاریخی‌ـ‌باستانی بار دیگر در ذهن‌ها زنده شود و هم یاد جاری از نخستین بانوی شاعر پارسی دری (رابعه‌ی بلخی) در نشست‌ها و برنامه‌های ادبی‌ـ‌هنری در کشور.

کلیدِ تجدید فعالیت انجمن ادبی هشت‌بهشت و زنده‌کردن این میراث فرهنگی، در اواخر ۱۳۸۸خورشیدی زده شد، سه‌و‌اندی سال فعالیت کند‌وگریز، ولی مستدامِ بچه‌ها در راستای روشن‌نگه‌داشتن این چراغ، انگیزه‌ی تحرک و کار بیش‌تر را تقویت کرد، اینک چهار سال از ثبت رسمی در وزارت عدلیه و فعالیت‌های بهره‌دِه و گسترده‌ی آن می‌گذرد.

برگزاری نشست‌های هفته‌گانی در بلخ و کابل، شب‌های شعر، جشنواره‌ها، همایش‌های ادبی، بزرگداشت‌ها و چاپ کتاب از کارکردهای این انجمن در طول نزدیک به هشت‌سال بوده‌است.

محمداشرف آذر، سید انور حسینی (عیّار)، تهماسبی خراسانی، علی‌شاه ظریفی، سید سکندر حسینی (بامداد) غلام‌سخی جاهد، روح‌الله قدسی (پامیر)، قیام‌الدین قاطع، سید نوید شجاعی، عارف بسام، احمد متوکل و علی خراسانی، از اعضای فعال و شورای دبیران این انجمن است.

گفتنی است که تا کنون مسوولیت انجمن ادبی هشت بهشت را تهماسبی خراسانی، به عهده داشته‌است.

مرکزیت این انجمن ادبی در بلخ است و فعالیت آن بیش‌تر متمرکز در دو شهر بلخ و کابل است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار