نهادهای امنیتی توانایی جمع‌آوری سلاح‌های غیرقانونی را ندارند

شماری از اعضای مجلس می‌گویند که نهادهای امنیتی در جمع‌آوری سلاح‌های غیرقانونی بسیار ضعیف عمل کرده‌اند.

نهادهای امنیتی توانایی جمع‌آوری سلاح‌های غیرقانونی را ندارندبه گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، عبدالجبار قهرمان عضو مجلس نمایندگان در این باره گفت، به دلیل سرازیر شدن اسلحه مرزهای کشور به داخل، نهادهای امنیتی ظرفیت جمع‌آوری وکنترول این سلاح‌ها را از افراد غیرمسوول ندارند.

آقای قهرمان تصریح نمود:"هم اکنون از چهار سوی مرزها به داخل کشور اسلحه سرازیر می‌شود که این مساله دسترسی افراد به سلاح را آسان کرده  و باعث شده است که اسلحه‌های غیرقانونی در کشور روز به روز افزایش یافته و برنامه‌های جمع آوری اسلحه نیز ناکام بماند".

وی همچنان نقش برخی از احزاب سیاسی را در خرید و فروش سلاح و توزیع آن در بین هواداران‌شان پررنگ خواند و گفت:"هم اکنون بسیاری از احزاب موجود به شکل گروه‌های جنگی وحلقه‌های مافیایی در کشور عمل می‌کنند".

این عضو مجلس نمایندگان، موجود بودن هزاران میل سلاح غیرقانونی در نزد افراد غیرمسوول را نگران کننده خواند و تاکید کرد که باید جلو این افراد گرفته شده و سلاح‌های آنان جمع‌آوری شود.

داکتر رمضان بشردوست عضو دیگر مجلس نمایندگان نیز گفت، بخشی عمده ای از تلفات غیرنظامیان در افغانستان از سوی افراد مسلح غیر مسوول صورت می‌گیرد.

آقای بشر دوست بیان داشت که برنامه ایجاد پولیس محلی و نیروهای خیزش مردمی زمینه دسترسی هزاران فرد غیرمسوول به سلاح را فراهم کرده است.

به گفته وی، این دو برنامه که حمایت حکومت را نیز با خود دارد، زمینه ساز آن شده تا فرماندهان و زورمندان محلی بتوانند به زورگویی، بی بندوباری و کارهای غیرقانونی شان ادامه دهند.

این عضو مجلس نمایندگان تاکید کرد:" وجود اسلحه‌های غیر قانونی در افغانستان یک خطر بالقوه است که می‌تواند زمینه ویرانی دوباره کشور را مهیا سازد".

موجودیت سلاح‌های غیرقانونی بدون جواز نزد افراد غیرمسوول همواره یکی از نگرانی‌های جدی شهروندان کشور به ویژه پایتخت نشینان بوده است.

درمناسبت‌های مختلف از جمله مراسم‌های ملی، پیروزی ورزشکاران در میادین بین‌المللی و... زمانی که افراد برای ابراز خوشحالی‌شان اقدام به شلیک‌های هوایی در سطح شهر می‌کنند- مساله‌ای که در پایتخت به یک رسم و فرهنگ تبدیل شده است- به خوبی دیده شده که هزاران نفر به سلاح بدون جواز دسترسی دارند.

در همین حال با تماس‌های مکرر خواستیم نظر و دیدگاه وزارت امور داخله را درباره این نگرانی‌های نمایندگان مجلس و شهروندان کشور با خود داشته باشیم اما مسوولان در این وزارت حاضر به پاسخگویی نشدند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.