یک عضو کمیسیون مالی کنگره امریکا: "خط دیورند" باید به رسمیت شناخته شود

یک عضو کمیسیون مالی مجلس نمایندگان امریکا می‌گوید: ایالات متحده باید کمک‌های خود به افغانستان را مشروط به پذیرش "خط دیورند" از سوی کابل کند.

یک عضو کمیسیون مالی کنگره امریکا: به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، "برد شرمن" نماینده دموکرات ها در کنگره امریکا و عضو کمیته مالی این نهاد، در نشست بررسی بودجه سال مالی 2018 دولت تاکید کرده است که کمک های واشنگتن به کابل باید مشروط به پذیرفتن "خط دیورند" به عنوان مرز رسمی بین افغانستان و پاکستان از سوی دولت کابل باشد.

 این عضو کمیته مالی مجلس نمایندگان امریکا تاکید کرده است که عدم به رسمیت شناخته شدن خط دیورند یک معضل بزرگ منطقه ای است و ایالات متحده باید این مساله مهم را در نظر بگیرد و از طریق کمک های مالی، کابل را زیر فشار قرار دهد تا این مرز را به رسمیت بشناسد.

شرمن گفت: " اگر این خط حدودا 2هزار و پانصد کیلومتری از سوی افغانستان همچنان به رسمیت شناخته نشود؛ واشنگتن قادر نخواهد بود با پاکستان در راستای مبارزه با تروریزم به توافق برسد و چالش جنگ در این منطقه نیز همچنان رو به گسترش خواهد گذاشت".

او تصریح کرد: " یک حقیقت انگار ناپذیر وجود دارد و آن هم این است؛ تا زمانی که افغانستان روی بخشی از قلمرو پاکستان ادعا داشته باشد؛ بسیار دشوار است که ما با پاکستان بر سر کنترل طالبان و محدود کردن این گروه به توافق برسیم و این کشور را مجبور به این کار کنیم".

معضل دیورند از چالش هایی است که افغانستان سالها با آن دست به گریبان بوده است. کابل بر این عقیده است که مساله دیورند باعث شده تا پاکستان برای زیر فشار قرار دادن افغانستان، گروههای بزرگی از طالبان، از جمله "شورای کویته" و "شبکه حقانی" را زیر چتر حمایت خود قرار داده و از آن به عنوان سلاحی موثر بر ضد افغانستان استفاده کند.

پاکستان همواره خواستار به رسمیت شناخته شدن این مرز شده؛ اما افغانستان آن را تحمیلی دانسته و خواهان بازنگری در آن شده است. برخی از دکتورین سیاسی کابل مدعی اند که مهلت قرارداد این مرز به مدت صد سال بین افغانستان و کمپنی هند شرقی بسته شده و پس از پایان این مهلت، به صورت رسمی فاقد اعتبار می باشد و سرزمین های آن سوی خط دیورند باید به افغانستان ملحق شود.

خط دیورند در سال 1893 و در دوران پادشاهی "عبدالرحمان" شاه وقت افغانستان بین وی و "سر هنری موتیمر دیورند" نماینده تام الاختیار کمپنی هند شرقی (هند بریتانیایی) تعیین و بر اساس یک سند مکتوب مورد توافق دو کشور قرار گرفت.

به نوشته جمهور، پس از تشکیل کشور پاکستان، این محدوده جغرافیایی به خاک این کشور پیوند داده شد و در این مدت، این یکی از کشمکش های بزرگ سیاسی و نظامی بین افغانستان و پاکستان بوده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار