70 درصد عشایر کشور باسواد هستند

رئیس سازمان امور عشایر کشور گفت: در سال 1366 جمعیت باسواد عشایر کشور 27 درصد بود که هم‌اکنون بالغ بر 70 درصد جمعیت عشایری باسواد هستند.

 به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج؛  کرم‌علی قندالی  رئیس سازمان امور عشایر کشور در نشست ظهر امروز شورای عشایر کهگیلویه و بویراحمد اظهار کرد: از 13 میلیون جمعیت استان تهران 5 هزار نفر جمعیت عشایری هستند و این آمار جزء به جزء به فرمانداری‌های این استان اعلام شده چرا که فرمانداران خود پیگیر وضعیت عشایر بودند.

رئیس سازمان امور عشایر کشور با بیان اینکه فرمانداران استان کهگیلویه و بویراحمد پیگیر وضعیت عشایر باشند، گفت: فرمانداران باید مدافع عشایر باشند و از عشایر که قشری زحمت‌کش و مظلومی هستند دفاع کنند.

وی از اختصاص 4 میلیارد تومان اعتبار برای جمعیت 5 هزار نفری تهران در سال جاری خبر داد و افزود: غفلت کردیم و نتوانستیم سهم عشایر را در قانون‌ها از جمله قانون برنامه پنجم لحاظ کنیم که البته در قانون برنامه ششم این مورد دیده شده است.

این مسؤول کشوری در ادامه با بیان اینکه شورای عالی عشایر یک شورای قانونی و مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی است، گفت: نشست‌های این شورا به مدت 8 سال تعطیل بود اما در سال 93 و 94 دو نشست این شورا برگزار و مصوباتی برای عشایر در نظر گرفته شد که در یکی از این مصوبات بر موضوع فرهنگ، آموزش و توجه به حوزه عشایری تأکید شده است.

قندالی با بیان اگر این مصوبه در حوزه عشایری اجرا شود گام بزرگی برداشته شده، گفت: در زمینه آموزشی و در حوزه ابتدایی با مشکلات کمتری مواجه هستیم اما در حوزه متوسطه اول و دوم با ریزش عجیبی مواجه هستیم که این موضوع مدنظر باشد.

رئیس سازمان امور عشایر کشور در ادامه سخنان خود در شورای عشایری استان کهگیلویه و بویراحمد خدمات‌رسانی در حوزه زیربنایی، آب، منابع، تولید و اشتغال را از جمله وظایف سازمان امور عشایر دانست و تصریح کرد: در سال 1366 جمعیت باسواد عشایر کشور 27 درصد بود که این آمار در سال 1387 به 63 درصد رسید و هم‌اکنون بالغ بر 70 درصد جمعیت عشایری باسواد هستند.

وی با بیان اینکه 90 درصد مناطق عشایری جاده دسترسی مناسبی دارند، عنوان کرد: در حوزه آب علی‌رغم خشکیدگی تالاب‌ها، چشمه‌ها و قنات‌ها توانستیم خدمات لازم را به موقع به جامعه هدف ارائه دهیم.

این مسؤول کشوری عشایر را تأمین کننده 190 هزار تن گوشت قرمز کشور به صورت سالانه دانست و گفت: 28 درصد دام سبک کشور و 35 درصد صنایع دستی متعلق به این قشر از جامعه است.

وی با رد این موضوع که عشایر تخریب کننده محیط زیست و منابع طبیعی هستند، افزود: عشایر بهترین بهره‌برداران منابع طبیعی هستند و منابعی که در اختیار این افراد است همواره به خوبی مورد حفاظت قرار گرفته است.

قندالی در بخش پایانی سخنان خود از اختصاص مبلغ 30 میلیارد تومان به حوزه امور عشایر استان کهگیلویه و بویراحمد خبر داد و اظهار کرد: این مبلغ با سود 4 درصد و 6 درصد در اختیار عشایر این استان قرار می‌گیرد.

رئیس سازمان امور عشایر کشور خاطرنشان کرد: در برنامه ششم توسعه هیچ‌دستگاهی مانند عشایر توجه نشده که از تمام ظرفیت‌های محیطی و انسانی برای توانمندسازی عشایر استفاده شود.

 

انتهای پیام/ش

توجه به عشایر در برنامه ششم توسعه

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.