آیا آزمایش بمب هیدروژنی کره شمالی قاعده بازی آمریکا را در قبال این کشور تغییر می‌دهد؟

خبرگزاری رویترز در گزارشی به بررسی پیامد‌های آزمایش بمب هیدروژنی کره شمالی و تغییر قاعده بازی آمریکا در قبال این کشور پرداخت.

آیا آزمایش بمب هیدروژنی کره شمالی قاعده بازی آمریکا را در قبال این کشور تغییر می‌دهد؟به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ خبرگزاری رویترز در مطلبی به بررسی پیامدهای آزمایش بمب هیدروژنی کره شمالی و تغییر قاعده بازی آمریکا در قبال این کشور پرداخت و نوشت: کارشناسان معتقدند اقدام کره شمالی در خصوص آزمایش موفقیت آمیز بمب هیدروژنی گامی مهم در راستای اجرای هدف بلندمدت این کشور در زمینه ساخت موشک هایی با قابلیت حمل کلاهک هسته ای و هدف قرار دادن خاک آمریکاست.

کره شمالی روز یکشنبه ششمین و قدرتمندترین آزمایش هسته ای خود را انجام داد. همه شش آزمایش هسته ای این کشور در سایت زیرزمینی «پانگی-ری» واقع در کوهستان های این کشور انجام شده است.

آزمایش روز گذشته کره شمالی موجب وقوع زمین لرزه 6.3 ریشتری در بخش هایی از این کشور شد. با این حال، کارشناسان با بررسی تاثیر زمین لرزه ناشی از انفجار اعلام کردند کره شمالی بمب هسته ای یا هیدروژنی تولید کرده و یا اینکه به ساخت آن بسیار نزدیک شده است. مقامات کره جنوبی و ژاپن نیز انفجار این بمب هیدروژنی را 10 برابر قوی تر از پنجمین آزمایش هسته ای کره شمالی که سال گذشته انجام شد، توصیف کردند.

یک سازمان نروژی نظارت بر وقوع زمین لرزه نیز پس از بررسی زلزله ناشی از این انفجار، قدرت آن را 120 کیلوتُن اعلام کرد. این در حالی است که قدرت بمب «پسربچه» که در سال 1945 در هیروشیمای ژاپن فرو ریخت 15 کیلوتن و قدرت بمب «مرد چاق» که در پایان جنگ جهانی دوم در ناکازاکی ژاپن فرود آمد، 20 کیلوتن بوده است.

«کیون وای سو»، استاد مهندسی هسته ای دانشگاه ملی سئول درباره قدرت بمب هیدروژنی کره شمالی که روز گذشته آزمایش شد، گفت: مقیاس قدرت این بمب به حدی بوده که هرکسی می تواند هیدروژنی بودن آن را تایید کند. کره شمالی به صورت کاملا موثر هسته ای شدن خود را اثبات کرد. این فقط تغییر قاعده بازی (آمریکا و کره شمالی) نیست بلکه پایان بازی است.

کره شمالی اعلام کرده است موشکهای بالستیک بین قاره ای که در ماه ژوئیه آزمایش شدند، از قابلیت هدف قرار دادن بخش هایی از خاک آمریکا برخوردارند. اگرچه کارشناسان پیش از این اعلام کردند که موشک های بالستیک کره شمالی قادر به تحمل وزن سنگین کلاهک هسته ای و نزدیک شدن به خاک آمریکا نیستند اما آزمایش بمب هیدروژنی تاکیدی بر ساخت کلاهک های سبک تر برای موشک های بالستیک این کشور است. از سوی دیگر، کلاهک های هیدروژنی برخلاف اندازه و وزن کم خود از قدرت تخریب بالایی برخوردارند.

«دیوید آلبرایت»، فیزیکدان و بنیانگذار موسسه غیرانتفاعی علوم و امنیت بین المللی در واشنگتن گفت: رسیدن به این سطح تولید بمب های هیدروژنی به تجهیزات پیشرفته ای نیاز دارد. سطحی که کره شمالی به آن دست یافته و می تواند شهرهای بزرگ دنیا را تهدید کند.

کره شمالی برای اولین بار به احتمال حملات پالس های الکترومغناطیسی یا (EMP) اشاره کرد. با دستیابی به این فناوری، پیونگ یانگ قادر است به جای شلیک یک موشک دوربرد به سمت شهرهای آمریکا، یک بمب را در جو منفجر کرده و هر نقطه از جهان را هدف قرار دهد. برخی از کاشناسان آمریکا نسبت به دسترسی کره شمالی به این فناوری EMP ابراز نگرانی کردند؛ چراکه این حملات خسارات گستردهای به شبکه برق و زیرساخت های حیاتی آمریکا وارد می کند.

انتهای پیام/

 

پیامدهای آزمایش بمب هیدروژنی کره شمالی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۴:۱۳ ۱۴ شهريور ۱۳۹۶
سلام کره شمالی حکم وتوی عملی دارد
آخرین اخبار