کردستان ذخیره گاه فرهنگ ایرانی است

فرماندار سنندج گفت: کردستان ذخیره گاه فرهنگ ایرانی است و مردم کردستان در جشنواره دف‌نوازی «دف نوای رحمت» این جایگاه فرهنگی را حفظ کرده‌اند .

 به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از سنندج ؛ ابراهیم زارعی در هفتمین جشنواره ملی و نخستین دوره بین المللی دف نوازی «دف نوای رحمت» که امروز در سینما بهمن سنندج برگزار شد، با اشاره به حفظ  فرهنگ دف‌نوازی گفت: دف یکی از سازهای قدیمی ایرانی است که در نقش برجسته‌های دوره ایلامی‌ها دیده می‌شود.

وی افزود: نقوش دف نوازان از یک هزار و ۲۵۰ سال قبل از میلاد یعنی در حدود سه هزار و ۳۰۰ سال پیش وجود دارد و خوشبختانه این هنر تاکنون حفظ شده است.

زارعی به ارتقای جایگاه موسیقی توسط کردها اشاره کرد و افزود: خانواده‌های عندلیبی,  کامکارها و یوسف زمانی‌ها سهم عظیمی از موسیقی  ایران دارندو توانسته‌اند در این زمینه  نقش‌آفرینی کنند و لازم است که این فرهنگ با فعالیت همه‌ی هنرمندان بیش‌ازپیش حفظ شود .

فرماندار بابیان اینکه عمده موسیقی به‌صورت شفاهی بوده است خاطرنشان کرد: امروزه موسیقی  به‌صورت مکتوب درآمده و باعث توسعه هنر ایرانی شده است.

رئیس حوزه هنری استان کردستان نیز در این مراسم با  اشاره به برگزاری جشنواره دف‌نوازی گفت: با تلاش حوزه‌ی هنری و فعالیت هنرمندان جشنواره فعلی به‌صورت بین‌المللی برگزار می‌گردد که جای افتخار برای مردم کردستان است.

امین مرادی به وضعیت موجود خاورمیانه تأکید کرد و افزود: در شرایطی که در کشورهای همسایه  عده‌ای به نام دفاع از  دین  با اقدامات وحشیانه‌ی خود  مسلمانان را به خاک و خون می‌کشند در ایران اسلامی و در سایه‌ی امنیت و آرامش  ایجادشده شاهد برگزاری مراسم  و  برنامه‌های متعددی برای  وحدت بین اقوام و مذاهب  اسلامی  هستیم.

وی بابیان اینکه  استان  کردستان با حضور هنرمندانی از داخل و خارج از کشور میزبان  جشنواره‌ای با شعار  هنر, همگرایی و مهربانی است بیان کرد: هنری در راستای  اصالت, همگرایی و در جهت وحدت و مهربانی در مکتب انسانیت است و باید فرهنگ وسیله‌ای برای حفظ وحدت مسلمین باشد.

رئیس حوزه هنری استان کردستان با تأکید بر اینکه استان کردستان و کشور ایران مهد فرهنگ و تمدن است اظهار داشت : دف‌نوازی و فرهنگ موسیقی کردستان و ایران نمونه بارزی از حفظ فرهنگ اسلامی است.

مرادی با اشاره به

 جایگاه دف گفت: دف  جایگاه بالایی ازنظر عرفانی دارد و قدسی بودن هنر از آن است که  تمام مقامات دف و مدح رسول اکرم  و اهل‌بیت (ع)است.

مهدی احمدی مسئول کمیته داوران نیز درپایان این مراسم بیان کرد: هیات داوران این جشنواره را  بیژن کامکار , احمد خاک طینت و که ژوان ضیاء الدینی تشکیل می دهند.

انتهای پیام/م

دف‌نوازی و فرهنگ موسیقی کردستان نمونه بارزی از  فرهنگ اسلامی است

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.