خواجوی در مراسم جشن هزارمین کاشت حلزون؛

هزینه ۳۵ میلیونی حلزون شنوایی/ فرصت طلایی برای کاشت حلزون گوش کودکان

رئیس انجمن گوش، حلق و بینی با اشاره به فرصت طلایی کاشت حلزون گفت: هزینه حلزون شنوایی ۳۵ میلیون تومان است.

هزینه ۶ میلیونی کاشت حلزون در کشور/ فرصت طلایی برای کاشت حلزون ۲ تا ۶ سالگی استبه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مهدى خواجوى رئیس انجمن گوش و حلق و بینى در مراسم جشن هزارمین کاشت حلزون که صبح امروز در دانشکده پزشکى دانشگاه علوم پزشکى شهید بهشتى برگزار شد، با بیان اینکه ٢ تا سه هزار کودک سالانه با مشکلات شنوایى در ایران به دنیا مى آیند، گفت: ازدواج هاى فامیلى یکى از مهترین علت مشکلات شنوایى و ناشنوایى کودکان از بدو تولد است.

وى به علل دیگر کم شنوایی و ناشنوایى مادرزادى اشاره کرد و ادامه داد: بیمارى هاى مادران در دوران باردارى، مصرف برخى دارو‌ها در دوران باردارى، عفونت هاى دوران بدو تولد، بیمارى هایى مانند یرقان شدید که دیر هنگام درمان شود نیز از علل کم شنوایى و ناشنوایى در بدو تولد است.

خواجوی افزود: گوش یک اندام گیرنده و حس‌کننده است و یک مرکز شنوایی در مغز داریم و حلزون گوش تحریکات مکانیکی را به الکتریکی تبدیل می‌کند و مرکز شنوایی باید تا سن ۶ سالگی تکامل پیدا کند که این تکامل در صورت شنیده شدن صداها و تحریک شدن به کمک حلزون گوش امکان‌پذیر است.

 رئیس انجمن گوش، حلق و بینی عنوان کرد: تکامل مرکز شنوایی مغز بعد از سن ۶ سالگی امکانپذیر نیست و به همین دلیل ۲ تا ۶ سالگی بهترین سن برای کاشت حلزون محسوب می‌شود. قبل از ۲ سالگی به دلیل آنکه نوزاد توانایی بیهوشی و جراحی ندارد این عمل جراحی پس از ۲ سالگی انجام می‌شود.

وی اظهار کرد: با پیشرفت تکنولوژی امیدواریم سن کاشت حلزون کاهش پیدا کند اکنون پروتز‌های مورد استفاده برای کاشت حلزون که در دنیا مورد استفاده قرار می‌گیرد ساخت سه کشور اتریش، استرالیا و آمریکا است در ایران نیز امکان ساخت وجود دارد، اما به دلیل آنکه ساخت آن بازده تجاری ندارد این پروتز از خارج از کشور وارد می‌شود، ما در زمینه امکانات جراحی بازتوانی و نیروی انسانی جراح متخصص شرایط خوبی در کشور داریم و امروز شاهد برگزاری جشن کاشت هزارمین حلزون در گوش کودکان هستیم.

 خواجوی با اشاره به موفقیت‌آمیز بودن جراحی کاشت حلزون، تصریح کرد: این جراحی موفقیت‌آمیز است البته در موارد نادری به دلیل عفونت یا حساسیت شاهد عدم موفقیت آن هستیم.

 وی افزود: اکنون در کشور ما هیأت امنای ارزی با کمک وزارت بهداشت حلزون‌ها را از خارج از کشور وارد می‌کنند و در اختیار مراکز کاشت حلزون قرار می‌دهند. کاشت حلزون و خرید آن به طور آزاد هزینه بالایی دارد، اما به کمک هیأت امنای ارزی و انجمن‌های خیریه تمام هزینه کاشت حلزون، هزینه بیمارستان، جراحی و بازتوانی پس از جراحی حدود ۶ میلیون تومان برای کودکان نیازمند است.

 حلزون شنوایی ۳۵ میلیون هزینه دارد

 در ادامه رحمانی معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه هزینه‌های کاشت حلزون و جراحی آن در دنیا بالا است، گفت: در کشور ما این هزینه را هیأت امنای ارزی و وزارت بهداشت تا حد زیادی پرداخت می‌کند و هزینه حلزون شنوایی ۳۵ میلیون تومان است، اما با حمایت دولت و وزارت بهداشت کل هزینه‌های پرداختی  حدود ۶ میلیون تومان است.

 رحمانی با اشاره به صف طولانی کودکان برای کاشت حلزون در بیمارستان‌ها، گفت: مدت صف انتظار برای جراحی کاشت حلزون در برخی مراکز چند ماه است، اما این چند ماه نگران‌کننده نیست، زیرا کودکان از ۲ تا ۶ سالگی فرصت دارند تا این جراحی را انجام دهند و این تأخیر چند ماهه نگران‌کننده نیست.

 انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
United States of America
ناشناس
۱۱:۳۹ ۰۲ ارديبهشت ۱۴۰۳
سلام برای اتباع هم قابل پذیرش است
آخرین اخبار