مدیر جهادکشاورزی گلپایگان خبرداد:

اجرای طرح آبیاری کم فشار در اراضی کشاورزی گلپایگان

مدیر جهادکشاورزی گلپایگان گفت: از سطح ۲۰ هزار هکتار از اراضی زیر کشت شهرستان در۹۰۰ هکتار آبیاری کم فشار اجرا شده است.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،حیدرعلی گل‌محمدی  اظهار داشت: طرح گل‌محمدی از سوی بخش خصوصی با اعتبار ۶۰۰ میلون تومان از محل آورده شخصی در روستای فاویان اجر شده است و ۱۵۰ میلیون تومان نیز ار محل اعتبارات بلاعوض جهادکشاورزی استان به اجرای طرح گل محمدی پرداخت شود.

وی با اشاره به اینکه اجرای آبیاری کم فشار در سطح ۲۴ هکتار از اراضی روستای فاویان اجرا شده است، تصریح کرد: مبلغ  ۸۳۷  میلیون ریال کمک بلاعوض و  ۶۹۹ میلیون ریال آورده شخصی برای اجرای این طرح هزینه شده است.

مدیر جهادکشاورزی گلپایگان گفت: صرفه جوئی در آبیاری، بالارفتن راندمان آب، عدم آبیاری در هنگام شب، کنترل و هدایت آب به سمت مزرعه به صورت خودکار از مزایای اجرای این طرح است.

وی با بیان اینکه طرح آبیاری بارانی در سطح ۹ هکتاراز اراضی روستای ملازجان اجرا شده است، تصریح کرد: در اجرای این طرح  ۴۹۵میلیون ریال کمک بلاعوض و ۳۹۲ میلیون ریال آورده شخصی هزینه شده است.

گل‌محمدی بیان داشت: طراحی آبیاری کم فشار در ۹۰۰ هکتار از اراضی شهرستان در حال اجرا است که تا پایان سال جاری به بهره‌برداری می‌رسد.

وی گفت: انتقال آب به صورت لوله گذاری نقطه امید و تشویق در بین کشاورزان روستا شده است و شاهد احداث استخر ذخیره آب شده است.

مدیر جهادکشاورزی گلپایگان بیان داشت: راندمان آبیاری در گذشته به صورت سنتی ۳۰ درصد بوده است، در حال حاضر راندمان آبیاری بارانی ۷۰ درصد،  آبیاری کم فشار ۵۰ درصد و  در انتقال آب به صورت  ۱۰۰  درصد راندمان آبیاری محقق می‌شود.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته در ۹۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی روستاهای شهرستان طرح آبیاری کم فشار اجرا شده است، گفت:  ظرف مدت یک ماه آینده حدود ۳۰۰ هکتار طرح آبیاری کم فشار در روستاهای شهرستان از جمله روستای قالقان، رباط ابولقاسم، فیلاخص اجرا می‌شود.

گل‌محمدی بیان داشت: مهم ترین مزایای اجرای طرح آبیاری کم فشار کاهش ۵۰ درصدی راندمان آب  و افزایش کشت در سطح اراضی کشاورزی به میزان دو برابر بوده است.

وی با اشاره به استقبال خوب کشاورزان روستائی در اجرای طرح  آباری کم فشار، تأکید کرد: در شهرستان از سطح ۲۰ هزار هکتار از اراضی زیر کشت در ۹۰۰ هکتار آبیاری کم فشار اجرا شده است که قابل تحسین است.

مدیر جهادکشاورزی گلپایگان خاطرنشان کرد: باید اجرای آبیاری کم فشار باید در اراضی بالادستی گلپایگان که از محل سد برداشت می‌کنند نیز اجرا شود که راهی در صرفه جوئی آب در بخش کشاورزی است.

 

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار