باشگاه خبرنگاران جوان از کاهش ۲۵۰ درصدی بارش در سیستان گزارش می‌دهد

۱۴۵ روز بدون باران در کم‌بارش‌ترین نقطه ایران/ چرا زابل کم‌باران‌ترین نقطه ایران معرفی شد؟

هنوز چند هفته از معرفی زابل به عنوان کم‌باران‌ترین نقطه ایران نمی‌گذرد که هواشناسی اعلام کرده میزان بارش‌های زابل ۲۵۰ درصد نسبت به سال گذشته کاهش یافته و اکنون ۱۴۵ روز است که در این شهر باران نمی‌بارد.

 به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ،آنقدر باران نبارید که زابل رکوردار کم‌باران‌ترین نقطه ایران شد؛ این رکورد مرداد ماه امسال از سوی وزارت نیرو اعلام و گفته شد که زابل با ۲۰.۴ میلیمتر بارش، کم‌باران‌ترین نقطه ایران در سال آبی جاری است.

این در حالی است که در سال آبی جاری (از ابتدای مهرماه ۱۳۹۵ تا ۳۱ تیرماه امسال) متوسط بارش‌های کشور ۲۲۷ میلیمتر بوده، اما در این بین برخی نقاط بسیار کمتر از این رقم و برخی نقاط بسیار بیشتر از این رقم بارش داشته‌اند.

گرمای هوا و وزش باد‌های داغ ۱۲۰ روزه نیز کارد بی‌آبی را به استخوان خشک تالاب هامون زد تا آب اندک امسال تالاب خشک و خشک‌تر شود و هزاران بچه ماهی دیگر نیز در این روز‌های کم‌بارش تالاب هامون تلف شوند.

بر اساس گزارش‌های غیررسمی کاهش نزولات جوی، افزایش دما و تشدید وزش باد‌های ۱۲۰ روزه موجب شده که همان بخش‌های اندک آبگیری شده تالاب بین‌المللی هامون دوباره رو به خشکی برود و تالاب دوباره در معرض خشکی مطلق قرار گیرد.

 کاهش ۲۵۰ درصدی بارش‌های زابل

به گفته رئیس اداره هواشناسی زابل اوضاع بارش سال گذشته بهتر از امسال بود به طوری که میزان بارش‌های آن ۲.۵ برابر امسال بوده است.

غلامحسین عابدی با بیان اینکه از اوایل فروردین‌ماه تاکنون در زابل باران نباریده و امروز یکصد و چهل و پنجمین روز بی‌باران زابل است، گفت: اقلیم زابل اقلیمی خشک است و بارش کم از ویژگی‌های اقلیمی آن محسوب می‌شود که همین بارش کم موجب کاهش پوشش گیاهی در سیستان و ایجاد چهره‌ای بیابانی در این منطقه شده است.

وی با بیان اینکه به طور کلی زابل دارای اقلیم کم بارش است، گفت: در سال آبی زراعی جاری در ایستگاه هواشناسی زابل ۲۰.۹ میلیمتر باران ثبت شده که در مقایسه با سال گذشته ۲۵۰ درصد کاهش را نشان می‌دهد. البته آخرین بارشی که در اطلاعات ما ثبت شده مربوط به اوایل فروردین‌ماه امسال یعنی حدود ۱۴۵ روز قبل است.

این مسئول در پاسخ به علت کاهش بارش باران در زابل، بیان کرد: به طور طبیعی زابل از نقاط کم‌بارش کشور محسوب می‌شود که بارش نرمال سالانه آن ۲۰۰ میلیمتر کمتر از میانگین بارش نرمال کشور است. میانگین بارش نرمال زابل حدود ۵۰ میلیمتر، ولی میانگین نرمال بارش کشور ۲۵۰ میلیمتر است.

 ۴ عامل کاهش دهنده بارش در زابل

وی ادامه داد: کاهش بارش و اینکه زابل از نقاط کم‌بارش کشور محسوب می‌شود دلایل مختلفی دارد؛ نخست اینکه زابل در انتهای سامانه‌های بارشی معمول کشور واقع شده که سامانه‌ها پس از تضعیف شدن به زابل می‌رسند و در نتیجه آن با بارش‌های کم همراه هستند.

عابدی اضافه کرد: معمولاً سامانه‌های بارش که از نواحی شمال غرب و غرب کشور وارد می‌شوند در نهایت زابل را هم تحت تاثیر قرار می‌دهند، اما چون بعد از ضعیف شدن به زابل می‌رسند، در اینجا بارش قابل توجهی را به همراه ندارند.

این کارشناس افزود: ویژگی‌های محیطی منطقه از علل دیگر موثر بر کاهش بارش‌ها در زابل است؛ زابل کوه و نواحی مرتفع ندارد که بتواند سامانه‌های بارشی را به دام بیندازد تا بارش در آن رخ دهد، در واقع وجود کوه‌ها و ارتفاعات از عوامل مهم در بارش مناطق مختلف جهان محسوب می‌شوند که زابل نیز از این موضوع مستثنی نیست. فاصله زابل از آب‌های آزاد و دریا‌ها و همچنین نبود منابع رطوبتی کافی نیز در کاهش بارش در این منطقه موثر بوده است.

رئیس اداره هواشناسی زابل تغییر اقلیم را از عوامل بعدی موثر در به هم خوردن تعادل آب و هوایی مناطق مختلف عنوان کرد و افزود: برخی از دانشمندان اعتقاد دارند که پدیده تغییر اقلیم و گرمای جهانی نیز از عوامل کلی در تحولات آب و هوایی نواحی مختلف جهان است که تغییر اقلیم موجب افزایش دمای هوا، کاهش بارش در برخی نواحی، افزایش بارش در ناحیه‌ای دیگر و همچنین تغییر جنس بارش‌ها می‌شود؛ البته به طور کلی تغییر اقلیم پیامد‌های مختلفی دارد.

اردیبهشت‌ماه سال گذشته زابل از سوی سازمان جهانی بهداشت به واسطه افزایش میزان ذرات معلق در هوا ناشی از وزش باد‌های ۱۲۰ روزه به عنوان آلوده‌ترین شهر جهان معرفی شد؛ جایی که میانگین غلظت ذرات معلق فوق ریز در هوای آن ۱۱ برابر حدِ استاندارد اعلام شد.

منبع :تسنیم

انتهای پیام/پ

  زابل کم‌باران‌ترین نقطه ایران معرفی شد

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.