آموزش و پرورش درهفته‌ای که گذشت؛

سیاسی بازی سم نظام آموزش و پرورش است/ تحصیل ۱۷۷هزار دانش آموز در مدارس آموزش از راه دور

آموزش و پرورش در هفته گذشته با رویداد‌هایی از جمله تحصیل ۱۷۷هزار دانش آموز در مدارس آموزش از راه و مطالبات نمایندگان مجلس از وزیر آموزش‌وپرورش همراه بوده است.

سیاسی بازی سم نظام آموزش و پرورش است/ تحصیل ۱۷۷هزار دانش آموز در مدارس آموزش از راه دوربه گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ وضعیت ریاست دانشگاه فرهنگیان در هاله‌ای از ابهام، سیاسی بازی سم نظام آموزش و پرورش است، تحصیل ۱۷۷هزار دانش آموز در مدارس آموزش از راه دور، حذف پیش دانشگاهی از نظام آموزشی کشور، طراحی سامانه پیامکی برای نظارت بر بوفه مدارس، ضرورت دوری از حواشی برای وزیر آموزش و پرورش  و آمادگی مدارس تهران برای آغاز سال تحصیلی از جمله رویدادهایی است که  آموزش و پرورش با آن در هفته گذشته مواجه بوده است.

وضعیت ریاست دانشگاه فرهنگیان در هاله‌ای از ابهام

سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش در خصوص وضعیت معیشت فرهنگیان اظهار کرد: برنامه جدی برای ساماندهی وضعیت معیشت معلمان داریم و در برنامه ششم توسعه ظرفیت‌های خوبی در این زمینه پیش بینی کرده است.

وی افزود: کارگروهی تشکیل شده است و با همراهی نمایندگان مجلس در تلاش برای تهیه طرح و آیین نامه‌های لازم هستیم همچنین در برنامه ششم توسعه بحث ساماندهی و ارتقای منزلت و معیشت معلمان به خوبی دیده شده است و امیدواریم به زودی تصویر روشنی از آینده این موضوع را به فرهنگیان ارائه کنیم، همچنین رتبه بندی و سنجش صلاحیت حرفه‌ای نیز جزو این بسته است.

بطحایی یادآور شد: دانشگاه فرهنگیان باید به لحاظ کیفی در سطح انتظارات مدیران ارشد کشور باشد و یکی از برنامه‌های بنده به مجلس ارتقای سطح دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی بود، اما راجع به مدیریت آن سوال نکنید، چون هنوز تصمیمی نگرفته ام.

سیاسی بازی سم نظام آموزش و پرورش است

محمد مهدی زاهدی رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به اینکه مطالبات جدی از وزیر آموزش و پرورش داریم، بیان کرد: یکی از مهم ترین مطالبات توجه به سند تحول بنیادین است و 2 زیر نظام مالی و منابع انسانی باید با جدیت پیگیری شود و تا زمانی که این 2 موضوع عملیاتی نشود اجرای سند به خوبی انجام نخواهد شد همچنین به دنبال اجرای طرح رتبه بندی معلمان هستیم اما این مسئله به تدوین 2 زیر نطام فوق نیاز دارد و از وزیر آموزش و پرورش این موضوع را دائم پیگیری خواهیم کرد.

زاهدی گفت: سیاسی بازی در آموزش و پرورش سم است و نباید فضای سیاسی خارج از وزارتخانه به درون وارد شده و حاشیه سازی کند.

وی با اشاره به دانشگاه فرهنگیان گفت: مصلحت نیست فردی چهارسال سرپرستی این دانشگاه را داشته باشد چرا که سرپرست اختیارات لازم را ندارد.

زاهدی با اشاره به وضعیت نیروی انسانی مورد نساز آموزش و پرورش بیان کرد: براساس یرآوزد این وزارتخانه درطول 6 سال آینده حدود 400 هزار نفر بازنشسته می شوند یعنی هر سال نیاز به تربیت 50 هزار نیرو وجود دارد تا در آینده این وزارتخانه دچار بحران نشود.

تحصیل ۱۷۷هزار دانش آموز در مدارس آموزش از راه دور

گودرز شاهمرادی مدیر مدارس آموزش از راه دور در مورد برنامه های در نظر گرفته شده برای مدارس آموزش از راه دور اظهار کرد: مهم ترین مساله‌ای ای که در این مدارس مورد توجه بوده ارتقای نرخ پوششی مطلوب برای رسیدن به ظرفیت های کامل است البته هنوز با این موضوع فاصله داریم.

وی افزود: امیدواریم به تدریج این افزایش نرخ آموزشی و پوشش تحصیلی انجام شود و اکنون هزار و 652 مدرسه آموزش از راه دور با پوشش تحصیلی ۱۷۷ هزار دانش آموز داریم.

مدیر مدارس آموزش از راه دور با اشاره به اینکه شیوه آموزش در این مدارس متفاوت است، تصریح کرد: جذب دانش آموز با توضیح کامل در مورد شرایط آموزشی و آگاهی بخشی وضعیت از تحصیل آنها انجام می‌شود و بیشترین اهتمام ما در سال تحصیلی آینده ارتقای نرخ پوشش تحصیلی است.

حذف پیش دانشگاهی از نظام آموزشی کشور

مهدی نوید ادهم دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش در خصوص تغییرات در نظر گرفته شده با حذف دوره پیش دانشگاهی از نظام آموزشی اظهار کرد: نظام تعلیم و تربیت به تدریج ساختار جدیدی به خود گرفته و عمر نظام قبلی در حال اتمام است که بر این اساس طی چند سال پایه‌های تحصیلی تغییراتی داشته و نظام 6-3-3 در حال استقرار کامل است.

دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش در خصوص اعمال تغییرات متناسب با این حذف گفت: محتوای آموزشی و ضوابط در نظر گرفته شده این پایه برای دانش‌آموزانی که در نظام جدید آموزشی تحصیل خواهند کرد اعمال می‌شود.

وی بیان کرد: محتوای آموزشی این دوره و تصمیم‌گیری برای انطباق با شرایط، همچنین چگونگی برگزاری امتحانات نهایی در حال بررسی بوده و هنوز به نتیجه قطعی نرسیده است.

طراحی سامانه پیامکی برای نظارت بر بوفه مدارس

محمود علیگو قائم مقام سازمان دانش آموزی در مورد بوفه‌های مدارس و ساماندهی آنها اظهار کرد: تعیین و تکلیف این مساله مربوط به شورایی در آموزش و پرورش است که مسئولیت کار را به عهده دارد و متشکل از نمایندگان وزارت بهداشت، نمایندگانی از سازمان تربیت بدنی آموزش و پرورش، معاونت پشتیبانی و سازمان دانش آموزی است.

وی ادامه داد: تصمیم گیری برای بوفه‌ای مدارس در این شورا انجام می‌شود و امسال برای بهبود عملکرد پیشنهاداتی ارائه شده که امیدواریم هر چه زودتر عملیاتی شود.

قائم مقام سازمان دانش آموزی گفت: در نظر داریم تا با ایجاد سامانه‌ای نظارت و ساماندهی بر بوفه مدارس را برای اولیای دانش آموزان افزایش دهیم، همچنین دانش آموزان می‌توانند اطلاعات بیشتری نسبت به بوفه مدارس داشته باشند.

ضرورت دوری از حواشی برای وزیر آموزش و پرورش

کارن خانلری‌ عضو کمیسیون‌ آموزش و تحقیقات مجلس‌ با تأکید بر اینکه مسائل آموزش و پرورش حساس و پیچیده بوده، گفت: در این عرصه نمی‌توان با سعی و خطا پیش رفت چراکه با نسل جوان کشور سر و کار داریم‌ و باید نهایت دقت را در اجرای برنامه‌ها داشته باشیم‌.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس‌ در خصوص حواشی موجود برای آموزش در پرورش عنوان کرد: یکی از اقدامات مهمی که باید وزیر آموزش و پرورش در آینده مورد توجه قرار دهد فاصله گرفتن از این حواشی و تمرکز روی مشکلات آموزش و پرورش است.

خانلری‌ افزود: وجود کمپین‌ها و اظهارنظرها‌ تا حدی می‌تواند در روند تعلیم و تربیت‌ مؤثر واقع شود اما این حجم گسترده‌ از مسائل به وجود آمده نباید روی وزیر پیشنهادی‌ تأثیرگذار‌ باشد و با توجه به حساسیت‌ کار در این وزارتخانه‌ توجه به مشکلات و چالش‌ها در اولویت‌ کارها باشد.

 آمادگی مدارس تهران برای آغاز سال تحصیلی

عباسعلی باقری مدیرکل‌ آموزش و پرورش شهر تهراندر مورد وضعیت‌ ثبت‌نام مدارس‌ عنوان کرد: نظارت‌های جامعی برای‌ قریب به 4 هزار مدارس شهر تهران‌ در نظر گرفته شده و طی این روزها‌ شاهد جایگیری‌ مناسب‌ دانش‌آموزان و آماده‌سازی مدارس‌ برای این مسئله‌ برای سال تحصیلی جدید هستیم‌.

مدیرکل‌ آموزش و پرورش شهر تهران یادآور شد: لایه‌های نظارتی برای پاسخگویی به شکایات و ارزیابی عملکرد در نظر گرفته شده، همچنین خانواده‌ها می‌توانند از طریق‌ ستادهای ثبت‌نام سامانه‌ رسیدگی به شکایات شماره‌ تلفن‌های 88964033 - 88964006 نسبت به ثبت شکایات‌ و اعتراضات خود اقدام کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار