زارعی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد؛

ضرورت به کارگیری استراتژی مشابه آزاد سازی موصل در تلعفر

کارشناس خاورمیانه گفت: با آزادسازی تلعفر ثبات و امنیت به بخش‌های شمالی کشور عراق باز خواهد گشت.

اصغر زارعی کارشناس مسائل خاورمیانه در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به آغاز عملیات آزاد سازی تلعفر، گفت: با پاکسازی این شهر مسیر لجستیک و ترانزیت گروه‌های تروریستی از طریق مرز‌های مشترک سوریه و ترکیه مسدود خواهد شد و مشکلات عمده‌ای را برای آنها به همراه خواهد داشت.

وی با بیان اینکه عملیات آزادسازی استان الانبار و پاکسازی این مناطق مهم از لحاظ وجود گروه‌های ترویستی تکفیری داعش از مدتها پیش آغاز شده است، افزود: با اقدام دولت عراق برای تسخیر آخرین پایگاه‌های بازمانده گروه تروریستی داعش در شهر تلعفر که در واقع دومین شهر مهم و پر جمعیت استان نینوا است، مسیر ایجاد ثبات و امنیت در این کشور هموار خواهد شد.

کارشناس مسائل خاورمیانه با بیان اینکه موقعیت جغرافیایی شهر تلعفر استراتژیک است، تصریح کرد: پس از آزادسازی موصل و سقوط داعش، بازمانده‌های گروه تروریستی داعش مقر خودشان را شهر تلعفر قرار داده و سعی کردند تا از طریق این شهر اقدامات تروریستی خود را مدیریت و فرماندهی کنند.

وی ادامه داد: طبق آخرین اخبار نیروهای ارتش عراق و حشد الشعبی توانستند وارد شهر تلعفر شده و بخشهایی از این شهر را آزاد کنند، همچنین توانسته اند تا حدودی روستاها و اماکن اطراف این شهر را پاکسازی کنند.

این کارشناس مسائل خاورمیانه تصریح کرد: با توجه به تجربه‌ای که نیروهای مردمی در آزادسازی استان‌های الاانبار و نینوا کسب کردند، قطعا در روزهای آتی شاهد پاکسازی شهر تلعفر هم خواهیم بود و آخرین بازمانده های این گروه تروریستی باید این منطقه را ترک کنند.

زارع تاکید کرد: با ادامه این روند مسیر لجستیک و ترانزیت گروه‌های تروریستی از طریق مرزهای مشترک سوریه و ترکیه مسدود می‌شود و مشکلات عمده ای را برای آنها به وجود خواهد آورد..

وی با بیان اینکه با آزادسازی تلعفر ثبات و امنیت به بخش‌های شمالی کشور عراق باز خواهد گشت؛ اظهار داشت: تلعفر به دلیل ترکیب قومیتی خاص بین ترکمن‌ها، مسیحیان و اهل سنت حساسیت ویژه ای دارد، بر این اساس دولت عراق با توجه به تجربیاتش در آزاد سازی موصل تلاش می‌کند تا با کمترین تلفات وارد شهر شده و منطقه را پاکسازی کند.

زارع در پایان خاطر نشان کرد: عملیات پاکسازی تلعفر آغاز شده ولی متاسفانه ما شاهد حضور نیروهای ارتش آمریکا در مجاورت مرزهای مشترک سوریه، اردن در نزدیکی تلعفر هستیم، طبق روال معمول در مواقعی که پیروزی‌ها و پیش روی‌های قابل توجهی توسط نیرو‌های عراق و سوریه به دست می‌آید به جای استقبال از این موضوع شاهدیم که با عملیات هوایی؛ بمباران؛ ترانزیت نیرو و تامین سلاح برای گروه‌های تروریستی داعش سعی می‌کنند تا از سقوط و شکست قطعی این گروه پیشگیری کنند.

 انتهام پیام /

آزادسازی تلعفر تیر آخر پیروزی بر پیکر داعش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار